stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 25779
  • 03 بهمن 1394 - 10:46
4

السالوادور و کلمبیا از زنان خواستند باردار نشوند

با شیوع ویروس زیکا در کشورهای آمریکای لاتین و تولد چندین هزار نوزاد با جمجمه کوچکتر از حد طبیعی، السالوادور و کلمبیا از زنان کشورشان خواستند فعلا باردار نشوند.

قلم | qalamna.ir :

کلمبیا از زوج‌ها خواسته دست‌کم تا تابستان از بچه‌دار شدن خودداری کنند اما السالوادور که بیش از ۵۵۰۰ مورد ابتلا به زیکا در آن گزارش شده از مردم خواسته تا سال ۲۰۱۸ میلادی از بارداری اجتناب کنند.

در همین حال آمریکا که سه مورد ابتلا در آن گزارش شده از زنان باردار خواسته تا اطلاع ثانوی از سفر به ۱۴ کشور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب پرهیز کنند.

زیکا در موارد بسیار نادری منجر به مرگ می‌شود اما آنچه باعث نگرانی است این است که ابتلای مادر باردار به این ویروس باعث میکروسفالی (کوچکی جمجمه، دور سر کمتر از ۴۲ سانتی‌متر و تاخیر و اختلال رشد مغزی) می‌شود.

این بیماری واکسن یا درمان ندارد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ارتباط زیکا با میکروسفالی هنوز ثابت نشده است اما افزایش موارد میکروسفالی همزمان با شیوع زیکا در کشورهای آمریکای لاتین “تکان‌دهنده” است.

موارد ابتلا در برزیل بیش از دیگر کشورهای منطقه بوده است و پس از آن کلمبیا در مرتبه بعدی است.

زیکا یک بیماری خفیف ویروسی است که نام خود را از جنگل زیکا در اوگاندا گرفته، جایی که این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۴۷ شناسایی شد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید هنوز گزارشی از مرگ به علت این بیماری دریافت نکرده است.

ویروس زیکا هم‌خانواده ویروس تب دنگی و ویروس نیل غربی است، ناقل ویروس نوعی پشه است، که با نیش زدن فرد مبتلا، ویروس را به فرد سالم منتقل می‌کند.

بیماری در اکثریت قریب به اتفاق موارد فاقد علامت است یا ممکن است علائم خفیفی مثل تب خفیف، سردرد و درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی ایجاد کند.

پیش از سال ۲۰۱۳ فقط موارد انگشت شماری از بیماری مستند شده بود اما بعد از آن شیوع بیماری در جزایر اقیانوس آرام و جنوب شرقی آسیا زنگ خطر را برای مقامات و محققان به صدا درآورد.

دانشمندان تخمین می‌زنند در برزیل تا ۱.۵ میلیون نفر ممکن است به زیکا آلوده شوند.

انتظار می‌رود شیوع این بیماری باعث تغییر عقیده کسانی شود که می‌خواستند برای کارناوال رقص ریو (که ماه آینده میلادی برگزار می‌شود) و نیز المپیک ۲۰۱۶ (که تابستان برگزار می‌شود) به برزیل سفر کنند.

کمیته برگزاری المپیک ریو امیدوار است خنک‌تر و خشک‌تر شدن هوا در زمان المپیک، باعث کاهش تعداد پشه‌های ناقل و شیوع بیماری شود.

با این حال شیوع زیکا برای اقتصاد در حال رکود برزیل که امید می‌رفت با روبدادهای بزرگی مثل کارناوال ریو و المپیک کمی رونق پیدا کند خبر ناگواری است.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.