stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 25750
  • 03 بهمن 1394 - 0:34
2

سفیر ایران در فرانسه: فضا برای حضور شرکت‌های فرانسوی محیا است

سفیر کشورمان در فرانسه گفت: پس از توافق ایران و ۱+۵فضای مثبتی برای شرکت های فرانسوی در ایران بوجود آماده است.

قلم | qalamna.ir :

علی آهنی، سفیر کشورمان در پاریس در گفت و گو با” بی اف ام تی وی” به بررسی توافق ایران و ۵+۱ و سیاست های کشورمان در این رابطه و همچنین آینده تعامل تهران-پاریس پرداخت. شرح این گفت و گو را می خوانید:

مجری: آیا شما راحت شدید و احساس آرامش می کنید و این چهره ای که تا امروز از ایران معرفی شده تغییر می کند؟

آهنی: مسئله ای که ثابت شده است، این است که ایران کشوری مسئول پذیر است و به تعهداتش عمل کرده است. و اکنون فرصت آزمایش کشورهای ۵+۱ است. باید منتظر این بود که آن ها نیز به تعهدات خود کاملا عمل کرده و احترام بگذارند.

مجری: کشورهای ۵+۱ منظور پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان که درمیز مذاکرات با ایران حاضر بوده اند. که مدت طولانی با شما-ایران مذاکره کرده اند و به توافق ۱۴ جولای دست یافته اند. یعنی ما (ایران)به شفاف سازی برنامه هسته ای ایران می پردازیم و شما نیز تحریم ها را بر می دارید. در این میان تصاویری از ایران و زندگی روزمره مردم در تهران، در کنار تصویر سفیر دیده می شود.

آهنی: ما خوشحال هستیم که پرونده ایران مانند پرونده های عادی نگاه می شود و از این پس برنامه هسته ای ایران، دیگر عادی محسوب می شود. دروغ گویی ها و جوسازی ها در مورد برنامه ی هسته ای ایران اتمام یافته است و آژانس بین المللی اتمی متقاعد شده و ما می توانیم به ادامه فعالیت هسته ای خود بپردازیم. خبر خوبی برای دنیای سیاسی و اقتصادی است.

مجری: دقیقا الان صحبت های اوباما در همین راستا را خواهیم دید. اوباما: با توجه به توافق هسته ای حاصل شده، ایران نمی تواند دست بر تولید بمب هسته ای گذارد. آمریکا، منطقه و جهان مطمئن تر(ایمن تر) خواهند بود. رئیس آژانس بین المللی اتمی در پایتخت ایران در تهران است. شما ایرانی ها چه کاری برای ثابت کردن حسن نیت خود برای آژانس انجام داده اید؟

آهنی: طی دو سال مذاکرات سخت و شدید توانستیم به آژانس ، تعهد خود و آمادگی خود را ثابت کنیم . توافق ۱۴ جولای یکسری تعهدات را از ما و یکسری تعهدات را از کشورهای ۵+۱ خواسته است. گزارش آژانس که دو روز پیش انتشار یافته است می گوید که ایران به تعهداتش به خوبی عمل کرده است، بنابراین روز اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها بطور رسمی شروع شده است.

مجری: آقای روحانی این مسئله را به عنوان مسئله ی مهم در تاریخ ایران نام برده است. آیا از نظر شما امکانش هست که بطور ناگهانی مسئله ای پیش آید و آنچه پیش بینی می شود خراب شود؟

آقای آهنی: به نظر ما نه. از طرف ما مشکلی نیست و ما به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. بستگی به طرف مقابل دارد که آیا به تعهداتش عمل خواهد کرد ؟.

مجری: از چه زمانی می توانیم تاثیراتش را در ایران شاهد باشیم. در حال حاضر نیز می بینیم که میلیاردها دلار پول های بلوکه شده ایران در خارج به ایران واریز شده است و سرمایه گذاران می دانند که از این پس پول در ایران وجود دارد و ایران به سیستم تجارت جهانی وصل شده است.

آهنی: این مسئله یک آرامش و اطمینان خاطر برای شرکت های خارجی محسوب می شود که از سال ها پیش منتظر ورود و دسترسی به بازار ۸۰ میلیونی ایران بوده اند. با جمعیتی تحصیل کرده و کیفیت بالا، کشوری با داشتن منابع طبیعی و انرژی فراوان، و همچنین پروژه هایی که بسیاری از شرکت ها منتظر برداشته شدن تحریم های غیر قانونی و نا عادلانه بر علیه مردم ایران برای اجرای آن ها بوده اند.

مجری: آقای آهنی، بانک جهانی اعلام کرده است که رشد اقتصادی ۵ درصدی برای ایران در سال ۲۰۱۶ پیش بینی می شود. اما می دانیم که ۸۰ درصد اقتصاد ایران در دست حکومت و ارگان های دولتی است. آیا وقت آن نیست تا مقداری این مسئله را تغییر داد و سیاستی جدید اتخاذ کرد. یک مقدار جا ی بیشتری برای سرمایه گذاران شخصی باز شود.

آهنی: بله سیاست دولت ایران نیز همین مسئله است که بیشتر به سرمایه گذاران و شرکت های بخش خصوصی میدان داده شود. همچنین، هدف این است که از مقدار وابستگی ایران به نفت نیز کاسته شود. اکنون نیز در بودجه ایران این مسئله لحاظ شده است.

مجری: بله این مسئله می تواند سرمایه گذاران خارجی را بیشتر جذب کند. وقتی به بودجه ایران در سال ۲۰۱۶ که آقای روحانی دو روز پیش به مجلس تسلیم کرده است نگاه می کنیم، می بینیم که آقای روحانی اعلام کرده است که برای رسیدن به یک رشد اقتصادی ۸ درصد نیاز به جذب ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داریم. نیازهای اولیه ایران چه چیزهایی می باشد؟ بطور مثال می بینیم که ۱۱۴ ایرباس برای سیستم حمل و نقل هوایی که پیر شده است خریداری می شود، سیتم حمل و نقل ایران می تواند نیاز اولیه باشد. اما چه چیز دیگری از نظر شما می تواند ضروری و مهم تر باشد؟

آهنی: همان طور که عنوان کردید، در تمامی بخش ها ، ظرفیت و نیازهایی وجود دارد و کمپانی های بزرگ و شرکت های خارجی، اروپایی و همچنین آسیایی منتظر برداشته شدن تحریم ها برای شروع فعالیت های خود بوده اند.

مجری: بله، شرکت های آسیایی بخصوص چینی، آلمانی ها، روس ها، و غیره. امیدوارم مقداری هم جا برای کمپانی های فرانسوی باقی بماند.

آهنی: می دانید ،متاسفانه شرکت های فرانسوی طی سال های گذشته در ایران کاملا غایب بوده اند. اما شرکت های فرانسوی زمینه خوبی را در داخل ایران دارند و مردم استقبال می کنند. شرکت های فرانسوی که در ایران فعال بوده اند آن را شاهد بوده اند. این خبر خوب و مثبتی برای شرکت های فرانسوی است تا سعی کنند جای خود را پیدا کنند. دولت فرانسه و بانک های فرانسوی نیز می توانند آن ها را کمک کنند بطور مثال. چراکه این شرکت ها بخصوص بعد از برداشته شدن تحریم های آمریکایی نسبت به برخی از بانک های فرانسوی نیاز به نوعی حمایت و اطمینان دارند.

مجری: بله مثلا بی ان پی پاریبا که آمریکا آن را مثلا برای فعالیت با کشورهای تروریست، ایران، سودان و غیره جریمه کرده بود که نمی خواهم به این موضوع بپردازم. خوب حالا آقای روحانی قرار است به رم و پاریس بیاید، چراکه در فرصت قبلی این سفر بدلیل حوادث پیش آمده در پاریس لغو شده است. می خواهد به کمپانی ها و شرکت های فرانسوی بگوید بیایید به ایران و آن ها را دعوت کند؟

آهنی: پیش از پرداختن به سوال مطرح شده، می خواهم به موضوع تروریسم بپردازم و مطلبی را بگویم. ایران خود از قربانیان تروریست بوده است و در مبارزه با تروریسم همیشه آماده بوده است.

در مورد سفر رئیس جمهور در هفته ی آینده، ایشان برنامه ای بسیار فشرده دارد. وی با وزیرانی که او را در این سفر همراهی خواهند کرد و یکصد نفر از دست اندرکاران اقتصادی سفر خواهد کرد، با روسای شرکت های مهم فرانسوی نیز دیدار خواهند داشت. ما به دنبال تنش نیستیم و واقعا از آنچه در سفارت عربستان در تهران اتفاق افتاده است متاسف هستیم و از طرف آقای رئیس جمهور روحانی بشدت محکوم شده است. برای بررسی این مسئله کمیته تحقیق تشکیل شده است. در پی این قطع روابط دیپلماتیک هم اتفاق افتاده است اما ما معتقدیم که نباید ارتباطات دیپلماتیک قطع شود. پیش تر نیز در طی سال های گذشته، به برخی سفارت های ایران منجمله در اروپا حمله شده است اما دیالوگ و گفت و گو کرده ایم نه قطع روابط.

مجری: ایران از این پس قدرت منطقه است ؟ همانطور که آقای روحانی دیروز گفته است” این یک واقعیت است که ایران از این پس یک قدرت است”. پس شما این را بعنوان بازگشت قدرت پارس و کشوری قدرتمند در دنیا می دانید؟ قدرت پارس از ایران تا عراق و بشار اسد و حزب الله و لبنان؟ شما غیرقابل انکار هستید و مناطق دریایی بسیاری از جمله تنگه هرمز را در اختیار دارید پس قدرتمند هستید؟ همه جا حضور دارید؟

آهنی: این یک واقعیت است. اما ایران هرگز دنبال سلطه جویی در منطقه نبوده است و این بسیار مهم است. ایران کشوری که همواره توسط بحران های مختلف در منطقه احاطه شده بوده است، بسیار با ثبات و مستحکم است و در صحنه ی بین المللی و اسلامی حضور دارد.

مجری: همانطور که گفتید ایران در مبارزه با تروریست فعال بوده است و هم اکنون در منطقه در مبارزه با تروریست حضور فیزیکی و زمینی دارد.

آهنی: خیر. ما در کنار حکومت ها حضور داریم برای مشاوره و رایزنی نظامی، نه حضور نظامی. ایرانی ها در مقابله نظامی حضور ندارند بلکه این مشاوره و کمک به حکومت های عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم است. این مسئله یک اولویت برای ما است و ما در این مسیر عزم راسخ داریم و با جامعه جهانی همکاری می کنیم.

مجری: ما در مورد آزادی اقتصادی فرا تحریمی و موقعیت خوب برای فعالان اقتصادی و تجاری صحبت کردیم. حال آیا آزادی بیشتر سیاسی در رژیم ایران و دیگر مسائل اجتماعی سیاسی را خواهیم داشت؟

آهنی: اول اینکه از کلمه ی رژیم استفاده نکنید. یک نظام سیاسی است که ۳۷ سال بیلان کاری دارد. متوجه هستم که در یک کشوری مثل فرانسه که از لائیسیته حمایت می کند، فهمیدن دموکراسی بر اساس و پایه مذهب سخت خواهد بود اما مدل سیاسی در ایران نسبت به کشورهای همجوار و نزدیک مرزهایش از نظر دموکراسی بسیار پیشرفته و غیر قابل مقایسه است. آزادی و دموکراسی یک روند پیوسته است و همیشه ادامه خواهد داشت

مجری: باشد، می گویم حکومت ایران. اما من در استفاده ی کلمه رژیم مشکلی ندارم ولی اگر شما می‌خواهید می‌گویم حکومت ایران. پس بفرمائید ایران ۲۰۱۶ به چه چیزی شبیه خواهد بود با برداشته شدن تحریم ها ؟

کشوری قدرتمند که می تواند در کنار همسایگان خود باشد و می تواند به حل بحران ها و مشکلات منطقه کمک کند و شریک و پیمانی قوی باشد. / ایسنا

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.