stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 25463
  • 01 بهمن 1394 - 12:00
3

خداحافظی با آینه خودروها

اگر تعویض آینه‌ خودروها با جدیدترین تکنولوژی قانونی شود، نقاط کور به تاریخ خواهند پیوست.

قلم | qalamna.ir :
دنیای اقتصاد نوشت: چندی پیش در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ایی‌اس(نمایشگاه ارائه نوآوری‌ها در زمینه تکنولوژی) که در لاس‌وگاس برگزار شد، شرکت بی‌ام‌و نمونه آزمایشی خودرویی را به نمایش گذاشت که در آن به جای آینه جلو و آینه‌های کناری دوربین‌هایی نصب شده بود. به گفته این خودروساز این دوربین‌ها تصویر کاملی از آنچه که پشت‌سر راننده رخ می‌دهد برای او به تصویر می‌کشند. واشنگتن پست، فیلمی که توسط سه دوربین گرفته می‌شود روی یک صفحه نمایش ویدئویی بزرگ‌تر که جایگزین آینه جلو می‌شود، به نمایش درمی‌آید. از این سه دوربین، یکی روی شیشه عقب نصب می‌شود و دو تای دیگر جایگزین آینه‌های کناری می‌شوند. این تازه‌ترین نمونه از علاقه خودروسازان به اختراع مجدد آینه‌هایی است که دیدی بهتر برای رانندگان فراهم می‌کند.
 
آزمایش شکل جدیدی از آینه‌ها چیز تازه‌ای نیست. در سال ۱۹۶۹، محققان به نمایندگی از دولت فدرال آمریکا یک خودروی شورلت ایمپالا کانورتیبل را با یک آینه به عرض شش فوت مجهز کردند که تصویر شفافی از دید عقب به راننده ارائه می‌کرد. این آینه روی خودروی کانورتیبل (خودروهایی که سقف آن باز و بسته می‌شود) کار می‌کرد چون در این خودرو تیر سقف عقب وجود ندارد که خط دید عقب راننده را مسدود کند، اما به‌دلیل اندازه بزرگ این آینه و مشکل آیرودینامیکی که ایجاد می‌کرد، این نوآوری از سوی خودروسازان جدی گرفته نشد، اما اکنون مساله اندکی فرق می‌کند.
 
مایکل فلاناگان، استاد محقق در موسسه تحقیقات حمل‌و‌نقل دانشگاه میشیگان، درباره استفاده از دوربین‌ها به‌جای آینه‌ها می‌گوید:«این حقیقت که بسیاری از نصب دوربین‌ها حمایت می‌کنند موجب شده است این تکنولوژی برای خودروها به سرعت رشد کند. این مساله حتی امکان استفاده بیشتر از این تکنولوژی را فراهم می‌کند.» فلاناگان می‌گوید بهترین فرصت برای بهبود ایمنی، اقدامی است که بی‌ام‌و درحال انجام آن است و به رانندگان میدان دیدی یکپارچه ارائه می‌کند. آنها دیگر مجبور نیستند برای نگاه کردن به آینه‌های بیرونی سرشان را به چپ و راست بچرخانند.
 
او همچنین می‌گوید: «مهم‌ترین مساله ایمنی این است که چشم‌ها مستقیم به جلو باشد، تقریبا در همه مواقع رو به جلو. هرقدر بیشتر به جلو توجه شود، بهتر است.» اما هنوز تحقیقی انجام نشده است که نشان دهد سیستم دوربین‌ها ایمن‌تر از آینه‌های سنتی هستند یا خیر. دیوید زوبی، محقق ارشد «موسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه‌ها» می‌گوید:«تاکنون تحقیقی انجام نشده است چون استفاده از این دوربین‌ها مجاز نبوده است. احتمالا مجموعه‌ای از دوربین‌ها نسبت به آینه‌های کناری تصویر گسترده‌تری از آنچه در اطراف راننده روی می‌دهد در اختیارش قرار می‌دهد.» او همچنین هشدار می‌دهد که برای این که این دوربین‌ها کارآیی داشته باشند باید لنزهای‌شان همیشه تمیز نگه داشته شود و سیستم الکترونیکی آنها باید بادوام باشد و برای مدتی طولانی کار کند.
 
با نصب سیستم دوربین در خودروها، دیگر لازم نیست رانندگان برای دیدن نقاط کور در صندلی‌شان بچرخند. بی‌ام‌و زمانی را برای عرضه این سیستم در خودروهایش مشخص نکرده است. این مساله تاحدودی به این دلیل است که در دستورالعمل دولت آمریکا از خودروسازان خواسته شده است از آینه استفاده کنند. این دستورالعمل‌ها قبل از ظهور دوربین‌ها به‌عنوان جایگزینی مناسب تدوین شده‌اند. بهار گذشته «اتحاد تولیدکنندگان خودرو» و شرکت تسلا از دولت آمریکا درخواست کردند استانداردهای خود درمورد آینه‌های جلو را به روزرسانی و امکان استفاده از سیستم دوربین را فراهم کند، اما دولت هنوز اقدامی نکرده است و آنها همچنان منتظر هستند. تابستان گذشته، تصاویر اولیه‌ای که تسلا از شاسی‌بلند جدید«مدل اکس» منتشر کرد نشان می‌داد این خودرو فاقد آینه‌های کناری است و به جای آنها دوربین‌های کوچکی قرار دارد. اما زمانی که تسلا رسما از خودروی واقعی رونمایی کرد، این خودرو برای رعایت قوانین دولت همان آینه‌های سنتی را داشت. 
 
لوک نیوروتر گرچه مزایای ایمنی و طراحی تغییر جهت به سمت سیستم دوربین را تصدیق می‌کند، اما معتقد است که باید تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود استفاده از سیستم دوربین، رانندگانی را که به آینه‌های سنتی عادت کرده‌اند گیج و سردرگم نمی‌کند. نیوروتر در موسسه حمل‌و‌نقل تکنولوژی ویرجینیا تحقیقات پیشرفته‌ای را در زمینه خودرو انجام می‌دهد. او می‌گوید: «در وضعیت ایده‌آل، سیستم دوربین چیزی است که هر راننده‌ای می‌تواند با آن کار کند و با شم و حس خود آن را بفهمد.
 
درست است که راننده به وسیله دوربین چیزهای بیشتری می‌بیند، اما آیا زمانی که می‌خواهد خط عوض کند می‌تواند درباره فاصله خودرو و شی‌ای که به سرعت نزدیک می‌شود به درستی قضاوت کند؟» اما ارائه راه‌حل درباره این مساله مستلزم آن است که خودرو یا کامیونی مجهز به سیستم دوربین باشد و دولت‌ها هم مجوز نصب این سیستم را صادرکنند. سخنگوی وزارت حمل‌و‌نقل آمریکا اعلام کرده است که این وزارتخانه به‌دنبال راه‌هایی است تا به ارائه نوآوری‌هایی که ایمنی را بهبود می‌بخشند، شتاب دهد و درحال بازنگری در استانداردهایی است که مانع چنین پیشرفت‌هایی می‌شوند.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.