stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 251101
  • 18 اسفند 1399 - 23:43
1
قلم گزارش می دهد؛

پوزخند کرونا در پستوهای خانه مسافرهای همدان

پوزخند کرونا در پستوهای خانه مسافرهای همدان
همدان- در وضعیتی که شاهد نگرانی‌ها از شیوع کرونای انگلیسی و ورود به اوج چهارم شیوع کرونا هستیم، به‌راستی خانه‌مسافرهای همدان، بمب‌های ساعتی کرونا هستند که درصورت هرگونه کوتاهی نسبت به متوقف کردن فعالیت‌ها آن‌ها نه‌تنها بابت بحث‌های سلامت، بلکه به‌لحاظ اخلاقی و امنیتی نیز به چاله‌های بزرگی خواهیم افتاد.
قلم | qalamna.ir :

قلم از همدان- اوایل اسفندماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در کشور تأیید و تمامی بند و بساط گردشگری در کشور برچیده شد؛ هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌آپارتمان‌ها، رستوران‌ها، دفاتر خدمات گردشگری، موزه‌ها، اماکن گردشگری و غیره همه و همه در کما فرو رفتند.

و علت این موضوع نیز آن بود که به‌واسطه گردشگری امکان نقل و انتقال ویروس و درنتیجه شیوع بیشتر بیماری کوئید ۱۹ وجود دارد. به‌مرور این محدودیت‌ها پیش رفت تا این که حال پس از یک سال شاهد زمین‌گیری تن نحیف گردشگری کشور به‌ویژه در همدان هستیم؛ چراکه همدان در ماجرای تبلیغات منفی در خلال سیل نوروز ۹۸ نیز زخم خورده بود و حال کرونا نه‌تنها نمکی بر آن زخم، بلکه جراحتی عمیق‌تر بود.

اما حال یک سؤال دراین‌بین مطرح است:

آیا تنها مکان‌های گردشگری و اقامتگاه‌های دارای مجوز آلودگی دارند و خطری برای سلامت محسوب می‌شوند؟

به‌راستی مشاهدات عینی ما نشان داد که در سایه تعطیلی اماکن اقامتی و هتل‌ها نه‌تنها در محدوده‌های زمانی از امسال که ترددها ممنوع نبود اقامت‌ها کم نشد، بلکه بیشتر هم شد! به‌نوعی که اقامت‌ها به سوی خانه‌مسافرها سوق پیدا کردند که در آن‌ها نه‌تنها اقامت صورت می‌گیرد، بلکه دیگر کاری با شناسنامه و تست کرونا و غیره مسافر نیز ندارند و همین یعنی یک بمب ساعتی آماده انفجار!

معضل وجود و فعالیت خانه‌مسافرها در همدان سر درازی دارد و خبرنگار قلم بارها از زوایای مختلف به این موضوع نگریسته است، از کارتن‌به‌دست‌ها گرفته تا خانه‌مسافرهایی به تعداد موهای سر در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر که همدان را به‌نوعی و البته به قولی حیاط‌خلوت برخی بچه‌های تهران کرده است! همه و همه را زیرذره بین بردیم و از مسئولین متعدد درخواست رسیدگی به این ماجراها را داشتیم، اما به‌راستی وضعیت و سرنوشت کرونا در پستوهای خانه‌مسافرها چگونه خواهد بود؟

بدین‌ترتیب ابتدا پای صحبت‌های علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان نشستیم و در ادامه آن گفت‌وگوهایی را با حسین بشری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان و سرهنگ جمشید باقری، فرمانده انتظامی شهرستان همدان ترتیب دادیم که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

      هر خانه‌مسافری در همدان فعالیت داشته باشد، غیر مجاز است

معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه یک سال است که به خانه‌مسافری در همدان مجوز داده نشده است، مطرح کرد: در این یک سال مجوز فعالیت هیچ‌یک از خانه‌مسافرها را نیز در استان همدان تمدید نکرده‌ایم.

علی خاکسار با بیان این موضوع، مطرح کرد: بدین‌ترتیب هر خانه‌مسافری در استان همدان فعالیت داشته باشد، غیر مجاز است.

وی ادامه داد: تکلیف ماجرا با اماکن است و بایستی برای وضعیت این خانه‌مسافرها اداره میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و نیروی انتظامی وارد کار شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در طول یک سال اخیر به‌ویژه در خردادماه با رونق دوباره کار خانه‌مسافرها در استان مواجه بودیم و درنتیجه پلمب واحدهای غیر مجاز درپیش گرفته شد.

معاون گردشگری اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: هرگونه فعالیت این خانه‌ها غیر مجاز و ممنوع است و درصورت مشاهده بایستی با آن‌ها برخورد شود.

      اگر از ما بخواهند در این زمینه وارد شویم، پای کار خواهیم بود

در ادامه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار قلم با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی براساس تصمیمات ستاد کرونای کشوری و استانی اقدام می‌کند، مطرح کرد: در زمینه خانه‌مسافرهای استان همدان نیز درصورتی که فعالیت آن‌ها غیر مجاز اعلام شده است، دائماً رصد و پیگیری‌ها را در این زمینه ادامه می‌دهیم.

حسین بشری خاطرنشان کرد: اگر امسال در نوروز تصمیم گرفته شود که مسافری به همدان نباید سفر کند و از ما بخواهند تا در این زمینه وارد شویم، ما نیز پای کار خواهیم بود و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

وی با بیان آنکه در این صورت چه با تبلیغ‌کننده‌های این خانه‌ها و چه با اجاره‌دهندگان آن‌ها برخورد خواهیم کرد، گفت: در این زمینه با سایر دستگاه‌های مربوطه همکاری خواهیم کرد، اما این اقدامات درصورتی است که مجوزی برای ورود ما به این موضوع‌ها صادر شود.

      اداره کل میراث فرهنگی قانوناً متولی این خانه‌ها است

فرمانده انتظامی شهرستان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگارقلم با بیان اینکه هر آنچه ستاد مبارزه با کرونا مشخص کند براساس آن عمل خواهیم کرد، متولی خانه‌مسافرها را اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد.

سرهنگ جمشید باقری با تأکید بر این موضوع، خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی قانوناً متولی این خانه‌ها است اما درصورتی که فعالیت آن‌ها طبق نظرات ستاد کرونا ممنوع باشد، ما نیز برای مقابله با فعالیت آن‌ها کمک‌کننده و حامی خواهیم بود و وارد کار می‌شویم.

اما به‌راستی در وضعیتی که شاهد نگرانی‌ها از شیوع کرونای انگلیسی و ورود به اوج چهارم شیوع کرونا هستیم، خانه‌مسافرهای همدان بمب‌های ساعتی کرونا هستند که درصورت هرگونه کوتاهی نسبت به متوقف کردن فعالیت‌های آن‌ها، نه‌تنها بابت بحث‌های سلامت، بلکه به‌لحاظ اخلاقی و امنیتی نیز به چاله‌های بزرگی خواهیم افتاد!

چاله‌هایی که درصورت بی‌توجهی مستدام به آن‌ها نه‌تنها امکان حوادث تلخ دوباره‌ای چون به شهادت رسیدن شهید چراغی در محله چرمسازی را به همراه دارد، بلکه در کنار این ایجاد ناامنی‌ها می‌تواند با خود مسائل اخلاقی و البته بهداشتی را به همراه داشته باشد.

این‌روزها تأکیدهای مسئولین بر گردشگری‌هایی ایمن و هوشمند است که در آن حتی نمی‌خواهیم ویروس و آلودگی از کف کفش مسافران جابه‌جا و منتقل شود، اما در آن سوی کارها و برنامه‌ریزی‌ها، خانه‌مسافرها قد عَلَم کرده‌اند و تمامی برنامه‌های بهداشتی را زیر سؤال می‌برند و باز ما می‌مانیم و پوزخند کرونا در پستوی خانه‌مسافرهای همدان!

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.