stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 251099
  • 18 اسفند 1399 - 23:40
1
معاون وزیر میراث فرهنگی کشور:

ثبت جهانی «تپه هگمتانه» اولویت وزارت میراث فرهنگی است

ثبت جهانی «تپه هگمتانه» اولویت وزارت میراث فرهنگی است
همدان- معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارت میراث فرهنگی کشور بوده و پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان به عنوان نخستین منظر شهری ثبت جهانی خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، محمدحسن طالبیان پیش از ظهر دوشنبه در آیین بهره برداری از هفت پروژه میراث فرهنگی استان همدان که به صورت ویدیو کنفرانسی در موزه مخزن تپه هگمتانه برگزار شد، بابیان اینکه مرمت بناهای تاریخی نه تنها سرمایه های بی بدیل و غیرقابل جایگزین را به چرخه خدمت در می آورد بلکه تنها عرصه ای  است که دانش سرزمین و فرهنگ معماری و شهرسازی را حفظ و تداوم می بخشد، گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است و قدمت سکونت در آن به دوران مثل سنگی هزاره چهارم قبل از میلاد برمی گردد.

وی گفت: امروز یکی از مخازن مهم استاندارد کشور با کارکرد منطقه غرب کشور به دست رئیس جمهور افتتاح شد که در حفظ این آثار بسیار مهم است.

طالبیان بابیان اینکه ‌مادها نخستین پایتخت ایران را در همدان پایه‌ریزی کردند، ادامه داد: پس از ۱۰۰ سال کاوش اشیای بی‌ نظیر و غیرقابل جایگزینی در همدان وجود دارد که امروز یکی از مخازن مهم و استاندارد کشور با کارکرد منطقه غرب کشور در آن افتتاح می‌شود که در حفظ این آثار بسیار مهم است.

وی در خصوص وضعیت پرونده ثبت جهانی هگمتانه نیز مطرح کرد: در این پرونده سیر تحول استقرار در پایتخت مادها دیده شده که از هگمتانه آغاز شده و به دوره معاصر می‌رسد و بخش زیادی از این شهر تاریخی را دربرمی‌گیرد بدین سان می توان گفت که ثبت جهانی منظر شهری در این زمینه مطرح است که به عنوان نخستین مورد در این راستا در کشور خواهد بود.

پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی خواهد شد

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور با اشاره به اینکه پرونده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی خواهد شد، اظهار کرد:خوشبختانه بخش زیادی از مدارک پرونده آماده شده و تهیه نقشه‌ها نیز به سرعت در حال انجام است و ‌موانع کمی که مورد نظر یونسکو است در جلسه‌ای با حضور استاندار همدان رفع خواهد شد و ‌پرونده پس از تکمیل به یونسکو ارسال می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا پرونده ثبت جهانی فلک الافلاک لرستان پیش از پرونده ثبت جهای هگمتانه قرار دارد؟ عنوان کرد: ثبت جهانی تپه هگمتانه در اولویت وزارتخانه میراث فرهنگی کشور است و در زمینه ثبت جهانی فلک الافلاک موضوع تملک یک محدوده هم چنان مدنظر است اما پرونده ثبت جهانی هگمتانه مناسب پیش رفته است.

طالبیان در این راستا عنوان کرد: به سبب شیوع ویروس کرونا یک سال اجلاس بررسی پرونده ها عقب افتاده و بدین ترتیب سهمیه یکسال ما به سال بعدی موکول شده اما در مجموع باید گفت پرونده هایی که به یونسکو ارسال می‌شوند باید فرآیند دو ساله‌ای را برای ثبت شدن طی کنند.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور در خصوص وضعیت ثبت زنجیره ای معابد همدان نیز مطرح کرد: هم اکنون چند پرونده میراث جهانی در حال تکمیل و پیش روی است و باید کارهای اجرایی، حفاظتی در این مسیر انجام شود ضمن اینکه پرونده ثبت جهانی معابد در استان همدان نیز پرونده ای مهم است که نیاز به پیش روی مناسب دارد.

هر بنای مرمتی که استان ها برای آن طرح داشته باشند و تا پایان دولت فعلی امکان پیشروی آن وجود داشته باشد، اعتباری برای آن تخصیص خواهد گرفت

وی در زمینه صحبت های امروز رئیس جمهور در خصوص اینکه هر بنای مرمتی که استان ها برای آن طرح داشته باشند و تا پایان دولت فعلی امکان پیشروی آن وجود داشته باشد، اعتباری برای آن تخصیص خواهد گرفت، به طرح های مرمتی در استان همدان اشاره کرد و گفت: تمامی طرح هایی که تا پایان دولت می رسد، باید مشخص شود تا تمام اعتبار آن یکجا در نظر گرفته شود.

طالبیان در زمینه وضعیت معبد حاجی خان همدان نیز مطرح کرد: این موضوع را به مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ارجاع خواهیم داد تا جز اولویت ها دیده شود و اگر بتوانیم بودجه آن را بگیریم، طرح های حفاظتی را برای حاجی خان پیش خواهیم برد.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور با تاکید بر اینکه بودجه میراث فرهنگی بسیار اندک است، اضافه کرد: در سال جاری، بخش اعظمی از بودجه های در نظر گرفته شده به این حوزه، تخصیص نیافت.

وی ادامه داد: سال گذشته بودجه میراث فرهنگی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان بود، این درحالی است که در حال حاضر بالغ بر ۳۸ هزار اثر تاریخی ثبتی داریم و با وضعیت بودجه ای مربوطه هم اکنون به سمت مشارکت های مردمی پیش رفته ایم.

طالبیان با بیان اینکه چهار هزار پروژه ای که امروز بدان اشاره کردم، پروژه های حاکمیتی نیست و مربوط به بخش خصوصی است، اظهار کرد: در تاریخ میراث فرهنگی چنین وضعیتی که مردم پای کار بیایند را شاهد نبوده ایم اما طی سه، چهار سال اخیر شاهدیم که مردم قصد سرمایه گذاری در این مسیر را دارند و این اتفاق بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۲۷ موزه خصوصی طی چند سال اخیر در کشور ایجاد شده است، گفت: شیوع یکساله کرونا وقفه هایی را در این مسیر ایجاد کرد اما در بخش مرمتی خوشبختانه شاهد وقفه ای نبوده ایم و سرمایه های خرد مردم را جذب کرده ایم و به نوعی شاهد خودباوری و ایجاد اشتغال در این عرصه بوده ایم و از سویی، سند هویت و تمدن ایرانی را حفظ کرده ایم که برای موضوع معبد حاجی خان نیز باید توجه به حفاظت از آن در اولویت قرار گیرد.

قدم ها به موازات تکمیل پرونده ثبت جهانی هگمتانه برداشته می شود
استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز تغییراتی که لازم است در طرح جامع شهر همدان در نظر گرفته شود، مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار کرد: به موازات تکمیل پرونده ثبت جهانی هگمتانه این اقدامات را نیز در پیش خواهیم گرفت.

استاندار همدان با بیان اینکه انجام این اقدامات مانع ثبت جهانی هگمتانه نیست بلکه همزمان با پیش روی طرح ثبت جهانی هگمتانه پیش می رود، عنوان کرد: امیدوارم در سال ۱۴۰۰ شاهد ثبت جهانی هگمتانه با همت مسئولین مربوطه در وزارتخانه و وزیر میراث فرهنگی باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در خصوص پروژه های افتتاحی امروز مطرح کرد: از ۳۲۰ پروژه افتتاحی امروز، هفت پروژه مهم نیز مربوط به استان همدان و در حوزه میراث فرهنگی بود.

علی مالمیر با تاکید بر اینکه این پروژه ها با اعتبار ۶۱ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۱۷ نفر به بهره برداری رسید، اظهار کرد: این پروژه ها بخش کوچکی از پروژه های مرمتی بود که در طی این سال ها انجام شد.

استان همدان به سبب تعدد بناهای تاریخی، پراکندگی های آن ها و قدمت این بناها نیاز به اعتبارات بیشتری دارد و بحث مرمتی آن ها بسیار پرهزینه است

وی در این زمینه به تشریح وضعیت این پروژه ها اشاره کرد و افزود: استان همدان به سبب تعدد بناهای تاریخی، پراکندگی های آن ها و قدمت این بناها نیاز به اعتبارات بیشتری دارد و بحث مرمتی آن ها بسیار پرهزینه است.

مالمیر گفت: در گام اول نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم و در گام بعدی براساس قانون دستگاه هایی که به نوعی متولی و مالک این بناهای تاریخی هستند، موظف به پیش بینی اعتبار هستند.

مالمیر عنوان کرد: این دستگاه ها بایستی با نظارت میراث فرهنگی بناها را مرمت کنند و در گام بعدی اداره کل میراث فرهنگی باید سهم بیشتری از بودجه های عمرانی داشته باشد تا بتواند در راستای مرمت بناهای تاریخی گام بردارد.

رئیس جمهور نیز در این مراسم با بیان اینکه هر چند ما در تاریخ روی کتاب بخوانیم که تمدن ایران چگونه بوده، دانشمندان و متفکرین و هنرمندان ما چه کار کردند، هزاران جلد کتاب بخوانیم یا اینکه از اصفهان و میدان نقش جهان بازدید کنیم، بیش از آن هزار کتاب دلالت دارد و فریاد می‌زند و سخن می‌گوید و می‌گوید چه دانشمندانی، چه ریاضیدان‌های ارزشمندی، چه معماران خوب و طراحان خوبی توانستند با بهترین مصالح زیباترین ساختمان‌ها را به وجود بیاورند، گفت: همدان یکی از مراکز بسیار مهم کشور است و جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی مهمی در این استان وجود دارد.

حجت الاسلام حسن روحانی بابیان اینکه هر گونه اقدام در این‌گونه استان‌ها می‌تواند جاذبه آن ها را برای گردشگری داخلی و خارجی افزون کند، عنوان کرد: از اینکه امروز شاهدیم هفت اثر مهم تاریخی در همدان احیاء و مرمت شده بسیار خوشحال هستیم. ‌

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.