stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 250848
  • 17 اسفند 1399 - 17:03
0

ساماندهی ۳۲۰ کودک کار در مشهد

ساماندهی ۳۲۰ کودک کار در مشهد
خراسان رضوی- مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد گفت: در سه ماه گذشته ۳۲۰ کودک کار در مشهد جمع‌آوری و ساماندهی شده‌اند، این کار تا ساماندهی و توانمندسازی تمام کودکان کار ادامه دارد.
قلم | qalamna.ir :

نیره عابدین‌زاده، مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد اظهار کرد: مدیریت و راهبری طرحی به نام سایبان مهر، با دستگاه قضایی است و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در اجرای این طرح، همکاری دارند.

وی افزود: جلسات کارشناسی این طرح، از آبان‌ماه گذشته شروع و کار اجرایی از آذرماه آغاز شد و اکنون در سومین ماه اجرا هستیم که نتیجه‌ی آن علاوه بر توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان، دستگیری و تشکیل پرونده‌ی کیفری برای ۱۴ لیدر و سوء استفاده کننده از کار کودکان بوده است.

سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد به پلمپ ۱۵ انبار ضایعات در مناطق مختلف مشهد اشاره کرد و ادامه  داد: بازگشایی این انبار‌ها منوط به داشتن شرایط و رعایت موازین قانونی بود که دو واحد از این مراکز تا کنون واجد این شرایط شده و بازگشایی شده‌اند، اما بقیه‌ی این انبار‌ها همچنان پلمپ هستند تا تکلیف قانونی آن‌ها مشخص گردد.

عابدین‌زاده در زمینه‌ی مراحل اجرای طرح ساماندهی بیان کرد: در جنبه‌ی اجرایی، مرحله اول از جمع‌آوری کودکان معابر و چهارراه‌ها آغاز شد و سپس به کودکانی که در انبار‌های ضایعات به کار گرفته می‌شدند پرداختیم، بعد از این گروه، نوبت به کودکانی رسید که بعضا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مورد بهره‌کشی قرار می‌گرفتند که در این قسمت ورورد کردیم و بعد از آن کودکان زباله‌گرد مورد توجه قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این طرح استمرار دارد و در همه‌ی این بخش‌ها دنبال خواهد شد تا اطمینان پیدا کنیم که هیچ کودکی در مشهد مورد بهره‌کشی، سوء استفاده، کار اجباری، بازماندگی از تحصیل و شرایط نامناسب زندگی قرار نمی‌گیرد و هیچ‌کس از این عزیزان سوءاستفاده و بهره‌کشی نمی‌کند.

معاون دادستان مشهد تاکید کرد: مراحل ساماندهی به این شکل است که کودکان پس از جمع‌آوری توسط گشت‌های سیار شناسایی، به مرکز غربالگری که در هتل سعدی قرار دارد اعزام می‌شوند که در آنجا مورد شناسایی کامل، هویت‌یابی، مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی، شناسایی خانواده، فراخوانی خانواده و اقدامات اولیه‌ی مددکاری قرار می‌گیرند.

عابدین زاده اظهار کرد: مرکز نگهداری موقت کودکان تا شناسایی و فراخوان خانواده، مرکز صدف است که تحت نظر بهزیستی اداره می‌شود و آن مرکز نیز از طرف بهزیستی و دادستانی مورد رصد مستمر قرار دارد که کودکان مسیر نگهداری و تربیتی صحیحی را طی کنند تا اینکه برنامه‌ی توانمندسازی آنان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مجتمع شوق زندگی واقع در فرهنگسرای قرآن و عترت، از سوی شهرداری برای برخورد و کاهش آسیب‌های اجتماعی اختصاص یافته است، افزود: پس از اینکه کودکان و خانواده‌ها به این مجموعه ارجاع شدند در اینجا برای خانواده، پرونده قضایی و برای کودک، پرونده‌ اجتماعی تشکیل می‌شود.

مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد ادامه داد: کودکان پس از تشکیل پرونده‌ی اجتماعی به یک سازمان مردم نهاد تحت نظارت بهزیستی سپرده می‌شوند تا اقدامات توانمندسازی از قبیل فعالیت‌های مددکاری و روان‌شناختی در زمینهی بازتوانی کودک، ادامه‌ی تحصیل، جلب کمک‌های خیرین برای رفع نیاز‌های کودک و هماهنگی برای بازگشت به خانواده برایش صورت گیرد.

عابدین زاده بیان کرد: رفع نیاز‌های خانواده از قبیل تأمین کار مناسب برای پدر یا مادر، یافتن راهکار‌هایی برای رفع نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی و نیز مشاوره‌های روان‌شناختی و مددکاری برای توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی خانواده، در دستور کار ما قرار دارد.

  • خبرنگار ادبی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.