stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 250647
  • 16 اسفند 1399 - 23:13
1
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

وجود ۱۶۵۰ گونه گیاهی در استان/ تغییر و تحول در اقلیم استان همدان

وجود ۱۶۵۰ گونه گیاهی در استان/ تغییر و تحول در اقلیم استان همدان
همدان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در این استان وجود دارد که ۳۱۳ گونه از آن‌ها دارویی است.
قلم | qalamna.ir :

قلم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان همدان، اسفندیار خزایی گفت: یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در این استان می‌روید که ۳۱۳ گونه از آن‌ها دارویی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی روییده شده در این منطقه، خواص دارویی دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش بیشتر است تاکید کرد: در حفظ و ارتقای پوشش گیاهی استان همدان هر چقدر بکوشیم کم است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه موسیر، ریواس، سماق، کنگر، تره وحشی، شنگ، پای غازی، کرفس کوهی، والک، پیازک، و پنیرک از جمله گیاهان دارویی استان همدان است، عنوان کرد: از مهمترین گیاهان دارویی استان همدان می‌توان به آویشن، بابونه، اسپند، رازیانه، پنیرک، گاوزبان، ریواس، کنگر، کلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی اشاره کرد.

خزائی در ادامه با اشاره به دست اندازی برخی از کشاورزان و صنعتگران به عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: حفظ پوشش گیاهی و جنگلی، برای  ادامه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی ضروری  است که نباید از آن غافل باشیم.

تغییر و تحول ایجاد شده در اقلیم استان همدان

وی، به تغییر و تحول ایجاد شده در اقلیم استان اشاره کرد و افزود: کاهش برف در منطقه کوهستانی همدان و بارش‌های سیل آسا در فروردین نتیجه این تغییرات ناخوشایند است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: پوشش گیاهی مناسب و جنگلی تنها راه مقابله با سیلاب‌هایی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم.

این مقام مسئول، از سبز شدن گیاهان و جوانه زدن درختان در اسفند ماه ابراز نگرانی کرد و افزود: این تغییرات اب و هوایی برای منطقه کوهستانی همدان هشدار‌هایی است که نباید نادیده گرفته شود.

خزایی تاکید کرد: از نظر زمین شناسی و زمین شناختی دچار مشکلاتی شده ایم که همه ما در مقابل آن مسئول هستیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: کاشت درخت و احیای مناطق جنگلی می‌تواند با تولید اکسیژن به تنظیم زراعت و تحول خاک کمک کند.

خزایی در ادامه افزود: هر هکتار جنگل سالانه ۲ و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند و مردم باید به این مهم توجه کنند و به فرموده رهبری باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

وی به اهمیت درختکاری در آیات قرآنی و روایات دین اسلام نیز اشاره کرد و گفت: حفظ جنگل‌ها و ارزش نهادن به منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در پایان صحبت های خود یادآوری کرد: دولت با چند اداره توان حفاظت ندارد همه باید احساس مسئولیت کنیم و به فرموده رهبری انقلاب اسلامی باید منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.