stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 250237
  • 15 اسفند 1399 - 10:08
1

تجلیل از پژوهشگران برتر همایش دین و بیماری‌های بحران‌زا در شیراز

تجلیل از پژوهشگران برتر همایش دین و بیماری‌های بحران‌زا در شیراز
فارس- مراسم اختتامیه همایش ملی علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا در شیراز برگزار و ازپژوهشگران ۸ مقاله برتر این همایش تجلیل شد.
قلم | qalamna.ir :

مراسم اختتامیه همایش علمی پژوهشی دین و بیماری‌های بحران‌زا در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع)، برگزار شد.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس در این مراسم با بیان اینکه معنویت در سلامت یک مسئله مهمی است که در دستور کار همه کشور‌ها و جوامع قرارگرفته است، به ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی اشاره و اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت خوبی در علم و علوم دینی دارد که می‌توانند نظریه کارشناسی در بحث بیماری‌ها بدهند.
حجت‌الاسلام عبدالرضا محمودی، به تعریفی از بیماری‌های بحران‌زا از زبان یک پزشک اشاره کرد و گفت: بیماری‌های عفونی، میکروبی را بیماری بحران‌زا می‌نامند که سطع وسیعی همانند ویروس کرونا به خود اختصاص می‌دهد.
وی دین را شامل سه بحث اعتقادی، احکام و اخلاق دانست و افزود: اعتقاد شالوده تفکر انسان را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین احکام به چهارمقاله ارتباط با خود، ارتباط با همنوع، ارتباط با خداوند و ارتباط با هستی است که در اصطلاح احکام می‌گویند و اخلاق هم باید و نباید‌های است که در زندگی روزمره مد نظر قرار می‌دهیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز در این همایش با اشاره به سخن علامه طباطبایی گفت: دین همه زندگی انسان است و مشاهده می‌کنیم بیش از ۵۰۰ آیه قرآن کریم دستور می‌دهد و این یعنی دین موضوعی بالاتر از نماز خواندن و عبادت است.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان اینکه نقش دین در بیماری‌های همه‌گیر و کنترل و پیشبرد اهداف و بهداشتی کار شده است، افزود: دین عملاً در عرصه تولید دانش حمایت شده است.
آیت‌الله دژکام به دو تصور از دین اشاره و اضافه کرد: برخی تصور از دین را یک دین حداقلی و کوچک می‌دانند و معتقدند دین باید در عرصه نماز و روزه و ارتباط معنوی باشد، اما تصوری که بزرگان ما مانند علامه طباطبایی و آیت‌الله مطهری در عرصه نظریه‌پردازی دارند متفاوت با تصور اول است و علامه طباطبایی می‌فرمایند، دین همه زندگی انسان است و مشاهده می‌کنیم بیش از ۵۰۰ آیه قرآن کریم دستور می‌دهد و این یعنی دین موضوعی بالاتر از نماز خواندن و عبادت است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: امروز در دنیا یک عده اصرار بر تفسیر دین در قالب خواندن نماز و عبادت دارند، زیرا می‌خواهند ما را مانند خودشان کنند که این‌ها شیطان‌های انسی هستند.
وی با اشاره به اینکه جهت سلامت معنوی در کرونا کمیته تشکیل شده است، گفت: در عرصه‌های مختلف حضور دین در زندگی را دیده‌ایم، اما راضی نیستیم و به تعبیری می‌توان گفت جای خشنودی است، اما قانع نیستیم و به فرموده مقام معظم رهبری تا تمدن نوین اسلامی در دنیا گسترش پیدا نکند قانع نباید باشیم، زیرا زمینه ساز ظهور است.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: نقش حوزه باید پررنگ‌تر شود و در حوزه خواهران عنوان پایان‌نامه‌ها بعضی مواقع خودش نمره کامل دارد، زیرا به مباحثی اشاره می‌شود که در آن ضعف احساس می‌شود و حوزه برادران هم باید به این سمت حرکت کند.
۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۳۸ مقاله به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت ۸ مقاله، شامل ۴ مقاله در سطح دانشجویان و طلاب و ۴ مقاله در سطح اساتید، به عنوان برتر معرفی و از تولید کنندگان آن تجلیل شد.
مقالات برتر این همایش ملی علمی پژوهشی در فصلنامه علمی تخصصی رهیافت فرهنگ دینی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) چاپ خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.