stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 250052
  • 14 اسفند 1399 - 15:47
2
با حضور رییس کمیته امداد کشور؛

شبکه جامع نیکوکاری در همدان رونمایی شد

شبکه جامع نیکوکاری در همدان رونمایی شد
همدان-سیستم جامع مردمی شامل شبکه مرکز نیکوکاری محلی و سامانه جامع نیکوکاری کمیته امداد امام راحل برای نخستین بار در آیینی با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، استاندار و جمعی از مسئولین در همدان رونمایی شد.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان- رئیس کمیته امداد خمینی (ره) کشور روز پنجشنبه ۱۴ اسفند در مراسم رونمایی از سامانه شبکه مراکز نیکوکاری محلی و سامانه جامع نیکوکاری استان همدان همزمان با سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) که در استانداری همدان برگزار شد، با اشاره به فعالیت مراکز نیکوکاری در کشور مطرح کرد: نگاه امام‌خمینی (ره) به رسیدگی به نیازمندان و یتیمان ویژه بود بدین ترتیب، ایشان بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، دو کار بسیار مهم انجام دادند و کمیته انقلاب و کمیته امداد را تأسیس کردند.

سیدرضا بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد با هدف خدمت به محرومان که دغدغه اسلام و قرآن است در ۱۴ اسفند ۵۷ تأسیس شد، خاطرنشان کرد: اجرای این دو اقدام مهم نشان از دغدغه امام داشت که همان دغدغه اسلام و قرآن بود.

این مسئول با تاکید بر اینکه خاستگاه انقلاب و مقام معظم رهبری رسیدگی به وضعیت نیازمندان با رعایت تکریم است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی، انقلاب مستضعفین بود و در آن رسیدگی به وضعیت همه نیکوکاران در اولویت است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور با بیان اینکه در برنامه‌های کاری کمیته امداد، کلماتی مانند احسان، نیکوکاری، خیر، انفاق و ایثار از واژگان نورانی است، مطرح کرد: هر کاری که مزین به این واژه‌های نورانی باشد، تهدیدها نمی تواند آن را از بین ببرد.

وی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که هیچ‌کدام از افراد زیر پوشش کمیته امداد در حواشی تلخ آبان ۹۸ حضور نداشتند و به راستی که این افراد نمک‌نشناس نیستند اما باید پذیرفت که رسیدگی به وضعیت مردم با امنیت کشور گره خورده است.

بختیاری به تحریم‌های ظالمانه در دوران شیوع کرونا علیه ایران اشاره کرد و افزود: در دورانی که شاهد غارت فروشگاه‌های بزرگ در کشورهای دیگر بودیم، در کشور ما علیرغم تکانه‌های اقتصادی و تحریم ها، مردم مسلح به سلاح احسان و ایثار بودند و این‌ها همه برکت است.

وی در ادامه صحبت‌های خود از سامانه جامع نیکوکاری سخن گفت و افزود: این سامانه کمک می‌کند که اطلاعات نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی در یک‌جا بارگزاری و در دسترس خیرین قرار گیرند تا از هم پوشانی‌ها در این مسیر جلوگیری و شاهد ارتقای هم افزایی در این زمینه باشیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در خصوص هم پوشانی‌ها و نگرانی از این اتفاقات در خلال کمک‌های مردمی به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان همدان در این خصوص اشاره کرد و افزود: در این راستا، استان همدان پایلوت اجرای این سامانه شد تا بتوانیم در کنار سایر نهادهای حمایتی به بارگزاری اطلاعات مربوطه با رعایت تکریم بپردازیم.

بختیاری با بیان اینکه در کنار این سامانه بایستی یک دبیرخانه نیز راه اندازی شود، به وضعیت کمک‌های مردمی در استان همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان به لحاظ بار معنوی در رتبه‌های بسیار بالایی قرار دارد به نوعی که در سال ۹۸ مجموع کمک‌های مردمی در این استان برابر ۷۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان بود و امسال علیرغم فشارهای اقتصادی، تورم و تحریم‌های اقتصادی، تا پایان بهمن‌ماه سال جاری مجموع کمک‌های مردمی به ۱۱۲ میلیارد و ۱۰۸ میلیون تومان رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که این میزان در استان همدان به ۱۲۰ میلیارد تومان تا پایان سال برسد، افزود: در سال‌جاری قرار بود که بالغ بر ۵ هزار و ۸۳۴ شغل در استان همدان ایجاد شود که این آمار تا آخر بهمن‌ماه به هشت هزار و ۳۶۹ شغل رسیده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور با بیان اینکه این اشتغال برای ایتام و با اعتبار ۱۷۳ میلیارد و ۳۴ میلیون تومانی ایجاد شده است، اظهار کرد: در استان همدان سه هزار و ۷۱۶ یتیم و ۴۲ هزار حامی وجود دارد.

توجه به معیشت، اشتغال و مسکن در استان همدان

در ادامه این مراسم، استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان در حوزه توجه به معیشت، اشتغال و مسکن توفیقات بسیار ارزشمندی داشته است، اظهار کرد: سیاست دولت به تاسی از سیاست کلی نظام توجه به معیشت و ارتقای وضعیت معیشتی مردم، توجه به ایجاد اشتغال و تلاش برای بهبود وضعیت سلامت در جامعه با توجه به شیوع کرونا است که بدون همکاری و حضور مردم دستیابی به این اهداف امکان پذیر نبود.

سیدسعید شاهرخی با بیان این موضوع ادامه داد: در این راستا شاهد لبیک به ندای رهبر مبنی بر ارائه کمک‌های مومنانه بدیم و مردم به کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان نهادی که کمک‌های مردمی را در اختیار افرادی دارای اهلیت با نهایت کرامت ارائه می‌دهند اعتماد دارند و رویدادی ارزشمند و ماندگار از کمک‌های مردمی در اذهان ثبت شد.

وی کمیته امداد امام خمینی (ره) را یکی از یادگاران ارزشمند امام راحل دانست و گفت: کمیته امداد همگام با سایر دستگاه‌ها در راستای توجه به معیشت، ایجاد اشتغال و تامین مسکن تلاش‌های خوبی کرده است.

استاندار همدان در این راستا به وضعیت ساخت مسکن محرومین در استان اشاره کرد و افزود: به دنبال وقوع سیل در نوروز ۹۸ و بروز خسارت به مساکن مردم، با تامین اعتبار از سوی دولت ۱۹ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیلاب در این استان بازسازی، تعمیر و نوعی ایمن سازی شدند.

شاهرخی ادامه داد: اعتبار پیش بینی شده در سفر نوبخت برای ساخت مسکن محرومان در این استان برابر با اعتبار عمرانی یکساله همدان است.

استاندار همدان در این خصوص، با تصریح بر اینکه در این سفر ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در همدان برنامه ریزی شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به سبب عملکرد خوب کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان سهم همدان از ۲ هزار به سه هزار واحد مسکونی افزایش یافت.

شاهرخی ادامه داد: در حال حاضر از سه هزار واحد پیش بینی شده ۲ هزار و ۲۸۱ واحد تعیین تکلیف و برای ۲ هزار و ۱۰۰ واحد پروانه صادر شده است که عملیات اجرایی یک هزار و ۵۰۰ واحد آغاز شده و در مراحل تکمیل هستند.

هشت هزار میلیارد تومان طرح در حوزه جهش تولید در حال اجرا است

وی با بیان اینکه شبکه نیکوکاری محلی و ساماندهی مربوطه به سبب تشریک مساعی و هماهنگی‌های مناسب صورت گرفت، این حرکت را حرکتی هدفمند در گروی داشتن این سامانه دانست و افزود: وجود وفاق و همدلی بین ارکان نظام و مسئولان استان، یکی از ویژگی‌های برجسته استان همدان است.

شاهرخی ادامه داد: مسئولان این استان وقت خود را صرف کارهای بیهوده که تاثیری در بهبود زندگی و معیشت مردم ندارد، نمی کنند.

استاندار همدان در بخش پایانی سخنان خود به برخی از طرح‌های مهم در سطح استان اشاره کرد و افزود:: طرح‌های مهم ملی نظیر ساخت سد، خطوط ریلی و پتروشیمی با تاثیر گذاری ۱۰۰ ساله در استان همدان اجرایی شده همچنین هشت هزار میلیارد تومان طرح در حوزه جهش تولید در حال اجرا است.

فعالیت ۱۷۰ مرکز نیکوکاری در استان همدان

در ادامه این آیین، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه در حوزه امور خیریه و احسان چالش‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از این چالش‌ها شامل عدم وجود بانک اطلاعات نیازمندان، عدم وجود چشم انداز در حوزه خیر و احسان، عدم توجه به توانمندسازی خانواده‌های نیازمند، عدم هماهنگی بین نهادهای خیریه، هم پوشانی خدمات حمایتی، عدم وجود تدابیر اعتمادسازی در جامعه، ضعف حاکمیت در سازماندهی و تقویت نهادهای مردمی، کم توجهی به کرامت نیازمندان و غیره است.

پیمان ترکمانه با بیان اینکه این چالش‌ها یکسری پیامدها را در پی دارد، مطرح کرد: این چالش‌ها موجب، عدم امکان برنامه ریزی، روزمرگی فعالیت ها، اقدامات غیرموثر، اتلاف منابع، کاهش سرمایه‌های اجتاعی، ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت، گداپروری و غیره را در پی دارد.

وی در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: این روند، نیازمند یک ساماندهی و دسترسی به سامانه ای است تا بتوان در آن شاهد یک ساماندهی باشیم از سویی، پیشنهادی که در این بین مطرح شده، ایجاد مراکز نیکوکاری محلی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان در ادامه با بیان اینکه در این راستا ۱۷۰ مرکز نیکوکاری در استان همدان راه اندازی شد، ادامه داد: ۹۰ درصد مراکز نیکوکاری در مساجد دایر شده همچنین دفاتر امداد، نیروی مقاومت بسیج و مراکز فرهنگی میزبان این مراکز هستند و برای همه این مراکز شماره حساب ایجاد شد.

وی با تصریح بر اینکه این سامانه دارای بانک اطلاعاتی شامل مراکز نیکوکاری مذکور است، خاطرنشان کرد: در این خصوص، سامانه جامع نیکوکاری ای نیاز داشتیم تا هوشمند، پاسخگو و ملی باشد تا بتوانیم اطلاعات موجود را در کلیه سطوح ذخیره، پردازش و تحلیل نماییم و در اختیار کلیه افراد حقیقی و حقوقی فعال در عرصه خیر و احسان و کمک به نیازمندان قرار دهیم و از سویی، ساماندهی و هماهنگی را در این مسیر تحقق بخشیم.

ایجاد شبکه ملی نیکوکاری در کشور در آینده ای نزدیک

ترکمانه در خصوص این سامانه تشریح کرد: در این سامانه بانک اطلاعات خیرین، بانک اطلاعات نیازمندان، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی، تبادل اطلاعات، جستجوی اطلاعات بر پایه کد ملی، ایجاد دسترسی و طبقه بندی مراکز و خیریه ها، تامین آزادی عمل مراکز خیریه ها، وجود پنل مدیریتی (تحلیل مدیریتی داده‌ها از طریق پنل‌های اختصاصی)، وجود پیام رسان داخلی جهت گفتگوی درون شبکه ای، مشخص بودن مختصات جغرافیایی مراکز، هم افزایی، اتوماسیون مالی و مواردی از این دست وجود دارد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان با بیان اینکه در حوزه خیر و احسان چالش‌هایی داشتیم که با راه اندازی این سامانه رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: نبود بانک اطلاعات جامع نیازمندان، امکان برنامه ریزی صحیح را از کمیته امداد سلب کرده بود و شاهد هم پوشانی اقدامات دستگاه‌های مرتبط، نهادهای حمایتی و خیرین بودیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان در پایان این مراسم اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ ارتباط این سامانه با سایر دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی را شاهد خواهیم بود و این موضوع مقدمه ای برای ایجاد شبکه ملی نیکوکاری در کشور خواهد بود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.