stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 250039
  • 14 اسفند 1399 - 14:26
1

اجرای طرح کاداستر در ۹ میلیون هکتار از منابع طبیعی فارس

اجرای طرح کاداستر در ۹ میلیون هکتار از منابع طبیعی فارس
فارس- امسال طرح کاداستر در ۹میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی استان فارس اجرا شد.
قلم | qalamna.ir :

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت:در طرح کاداستر اراضی ملی تا پایان سال ۹۸، سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کاداستر شده بود، امسال این میزان به ۹ میلیون هکتار رسید و مابقی را سعی می‌کنیم در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام دهیم.
عبدالحسن صمد نژاد افزود: استان فارس با ۱۰.۲ میلیون هکتار عرصه منابع و شرایط اقلیمی متنوع و رویشگاه‌های متنوع می‌طلبد با کمک همه از این میراث گرانبها و ملی درخور حفاظت و مراقبت و برای آیندگان حفظ کنیم و در جهت توسعه فضای سبز کوشا باشیم.
وی افزود: فرسایش خاک در اثر از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر رژیم بارش و بهره برداری‌های نابجا امروز یکی از مهمترین چالش‌های منابع کشور و به تبع آن استان فارس است.
به گفته صمدنژاد، میانگین بالای فرسایش خاک در کشور بسیار نگران کننده است.
وی با به اشاره چالش‌هایی منابع طبیعی که در اوایل بهار و تابستان و اواخر پاییز با آن رو به رو است گفت:آتش سوزی، قطع درختان در حوزه زاگرس، چرای بیش از حد و فاقد یک نظم خاص یکی از معضلات منابع طبیعی است و تخریب تصرف اراضی توسط سودجویان و دست اندازی به انفال از دیگر چالش‌های این بخش است.
صمد نژاد سیلاب و سیل خبری را چالش دیگری عنوان کرد که در فارس دیده می‌شود و ادامه داد: برای حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت بالا بردن مشارکت مردمی و ایجاد حساسیت مردم در نظارت، حمایت و احیا باشد.

فعالیت ۴۰ تشکل دوستدار طبیعت در فارس
وی گفت: خوشبختانه تشکل‌های دوستدار طبیعت و منابع طبیعی در حال افزایش هستند و ۴۰ تشکل در این حوزه در فارس فعالیت می‌کنند.
مدیرکل منابع طبیعی فارس افزود: به منظور ساماندهی این تشکل‌ها و مشارکت، طرح هنگ امداد طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی راه اندازی می‌شود که در قالب طرح یک ظرفیت حداقل ۵ هزار نفری در فارس به عنوان این هنگ یار و مددکار منابع طبیعی فارس خواهند شد.
وی اضافه کرد: به منظور هم افزایی همه متولیان حوزه اجتماعی با بسیج سازندگی هم تفاهم نامه‌ای داشتیم که از توان بسیجیان هم در این زمینه استفاده کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای عرصه‌های منابع طبیعی پایش می‌شود افزود: مقابله با حریق و نقشه راه و عرصه‌های دچار حریق و عرصه‌های مستعد حریق از طریق واحد فوق مورد بررسی و پایش و استفاده قرار خواهد گرفت.

فعالیت غیر قانونی کوره‌های تولید ذغال
مدیرکل منابع طبیعی فارس در زمینه تولید ذغال از درختان منابع طبیعی هم گفت: کوره‌های تولید ذغال، سنتی است بنابر این آمار دقیقی از شمار این کوره‌ها وجود ندارد، اما متأسفانه در شهرستان‌های جهرم، کازرون، ممسنی، رستم، کوه چنار و سپیدان این کوره‌ها فعالیت دارند.
وی با این حال اعلام کرد: در ۹ ماه امسال، ۱۸۰ تن هیزم کشف شد و ۱۸ تن ذغال و ۵ هزار کیلو شیرین بیان و محصولات فرعی از کشفیات منابع طبیعی است.
به گفته صمدنژاد، برداشت چوب در جنگل تابع مقرراتی است که اگر بخواهیم چوب‌های خشک را برداشت کنیم در قالب و نظارت انجام می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی فارس همچنین از تشکیل ۴۲۰ پرونده خبر داد و گفت: ۹۰۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی فارس رفع تصرف شده است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی فارس، ۱۰ هزار و ۴۷۲ هکتار ذخیره گاه جنگلی فارس شناسایی و آگهی شد.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.