stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 249830
  • 13 اسفند 1399 - 18:58
1
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان:

۹۴درصدمساحت هرمزگان اراضی ملی است

۹۴درصدمساحت هرمزگان اراضی ملی است
هرمزگان-مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از 15تا21بنام هفته منابع طبیعی نامگذاری شده و درختکاری جز سنت دیرینه ایرانیان است گفت : از کل وسعت استان هرمزکان 6میلیون و 800هزار هکتار منابع طبیعی استان است و 94 درصد مساحت استان اراضی ملی است که سعی داریم تا سه ماهه اول سال اینده تمام مساحت استان را سنددار کرده و کاداستر اراضی ملی را تهیه نماییم.
قلم | qalamna.ir :

سید محمد موسوی افزود: رهبری هرساله در روز درختکاری نهالی غرس می کنند  که نشانه اهمیت درختکاری در کشورمی باشد.

وی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی همه باهم جهاد برای حفظ منابع طبیعی  تاکید کرد: وظیفه همه ما احیا، توسعه وبهره برداری بهینه از منابع طبیعی و صیانت از انفال است که با تمام توان درراستای این وظیفه مهم سازمانی حرکت می کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان افزود: طی این هفته باید تلاش کنیم عملکرد و اقدامات یکساله منابع طبیعی که در دورترین نقاط استان هم انجام می شود به اطلاع مردم برسد و مردم با اهداف ، دیدگاهها و سیاست های منابع طبیعی آشنا شوند.

موسوی گفت: منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است  که صیانت از انفال ومحافظت از  آب و خاک را برعهده دارد اگر آب از بین برود خاک تخریب می شودو بالعکس.

وی ادامه داد :هرمزگان شرایط اکولوژیکی خاصی دارد به لحاظ  ده سال خشکسالی و سیل و باران های سیل آسا   شاهد فرسایش آبی و خاکی زیادی در استان بوده ایم که باید با انجام عملیات ابخیزداری جلوی تخریب بیشتر را بگیریم و به احیا و تقویت خاک و پوشش گیاهی بپردازیم.

جنگل های مانگرو ظرفیت خوبی دراستان است

موسوی تاکید کرد: دراستان جنگل های مانگرو پتانسیل خوبی می باشد درراستای معرفی ذخیره گاه ها و زیستگاه های متنوع داریم که تاکنون بیست هزار هکتار جنگل مانگرو از سایه خوش بندرلنگه تا بندرخمیر، بندرعباس ، سیریک و خور آذینی و جاسک را افزایش داده ایم.

 

وی گفت: توسعه مانگرو با مشارکت مردم صورت گرفته وتاکنون  ده میلیون نهال طی سه دوره پنج ساله تولید وکشت شده است که با اخرین تصاویر ماهواره ای سطح مانگروهای استان به ۲۴هزار هکتار رسیده است .

وی افزود: بیش از هشتصدهزارهکتار جنگل های خلیج عمانی  اعم از کنار، اکاسیا کهور ایرانی و… از غرب تا شرق استان در طول نوار ساحلی داریم و اقدامات خوبی در سنوات گذشته انجام ‌شده است.

موسوی با اشاره به جنگل های دست کاشت در استان گفت: جنگل های سنواتی که از دیرباز تاکنون در استان وشهر بندرعباس کاشته شده باعث شده که شهر بندرعباس را از خطر ریزگردها مصون کرده و اثرات منفی خشکسالی را به حداقل برساند.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان تاکید کرد: همینطور که مشاهده می شود اثرات منفی ریزگردها بیشتر در غرب هرمزگان خودش را نشان داده اما در شهربندرعباس و شرق اثرات بسیار کمی از خود بجا گذاشته به دلیل  جنگل کاری سنواتی که انجام شده شاهد کاهش اثرات تخریبی ریزگردها هستیم.

وی گفت: ازکل مساحت استان هرمزگان یک میلیون و پانصد هزار هکتار بیابان داریم  وششصد هزارهکتار تحت فرسایش بادی است و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی که به تاسیسات نظامی، اداری، مسکونی و … خسارت زیادی می تواند وارد کند.

در حال حاضر ۱۷هزار هکتار مالچ پاشی در هرمزگان انجام شده است

موسوی با اشاره به مالچ پاشی در شرق استان گفت: در شرق جاسک روستای بیاهی چنالی در طول جاده جاسک- چابهار مالچ پاشی انجام شده تا بتوانیم شرایط سکونت را برای اهالی فراهم نماییم هرزمانی تاسیسات مهمی احداث شده مالچ پاشی هم کنارش انجام شده است.

وی ادامه داد : در بحث تثبیت ‌شنهای روان در حال حاضر ۱۷هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده که هر هکتار مالچ پاشی نود میلیون تومان  هزینه دارد.

موسوی افزود: شرق جاسک کارهای خوبی انجام شده و نیاز به حضور مردم داریم ، در حوزه ابخیزداری کارهای خوبی انجام دادیم  هشت هزار و چهارصد سازه از اعتبارات ملی و استانی، بنیاد علوی و برکت وبسیج سازندگی و مجمع خیرین ابخیزداری استان انجام شده است .

وی تاکید کرد: وظایف ما مقابله با بیابان زایی و توسعه مشارکت مردمی و َطرحهای مرتعداری است، قرارداد سی ساله با مرتعدارارن می بندیم مشارکت پذیرند و رسانه ها هم  کمک کنند تا فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

موسوی گفت :بیشترین مشارکت مردم در بوستان‌های روستایی است در طول هفته ۵۰هزار اصله نهال در عرصه های طبیعی غرس می شود .

انتهای پیام/

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.