stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 249698
  • 13 اسفند 1399 - 16:26
2

قطعنامه علیه ایران را غیرسازنده می دانیم

قطعنامه علیه ایران را غیرسازنده می دانیم

رییس دفتر رییس جمهور تلاش برای تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام را غیرسازنده دانست‌.

قلم | qalamna.ir :

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره تلاش برای تصویب قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در شورای حکام، اظهار کرد: این قطعنامه که به گفته خودشان خیلی از بندهای آن اصلاح و نرم شده است را غیر سازنده تلقی می‌ کنیم که به نوع مذاکرات ما در برجام و تعامل با آژانس تاثیر می گذارد و تا دیر نشده باید اصلاح شود ‌.

وی در مورد محتوای تماس تلفنی مکرون و رئیس جمهور کشورمان گفت: در این تماس یک ساعت و نیمه درباره موضوعات مختلف از جمله برجام صحبت شد. مکرون گفت اروپا و آمریکا علاقه مند به حفظ برجام هستند، اما تعداد تحریم ها زیاد است و ۱۵۰۰ تحریم فقط در دوره ترامپ بوده است، اما با این حال توقع ما این است که تحریم ها برداشته شود. اروپا و آمریکا باید یک گام عملی بردارند تا ما هم در مقابل اقدام عملی انجام دهیم. اختلاف نظری در این زمینه با مکرون وجود داشت، ولی قرار بر این شد که درباره ایده هایی که مطرح شده است، بیشتر فکر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مکرون پیشنهادهای سال قبل خود را دوباره مطرح کرده است، بیان کرد: شرایط حال حاضر با سال قبل فرق می کند. در آن مقطع ترامپ نمی خواست به برجام برگردد، اما در حال حاضر نوع مذاکرات متفاوت است و پیشنهاد ما این است که اروپا اتفاقات پیش آمده در مورد برجام را جبران کند.

واعظی در مورد بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: اطلاعی ندارم که جلسه بررسی FATF به سال بعد موکول شده است یا خیر اما گزارشاتی که به ما می رسد گزارشات خوبی است و جلسات سازنده و کارشناسی در یک ماه گذشته در مجمع برگزار شده است. امیدواریم تعامل دولت و مجمع ادامه یابد تا مردم از نتیجه آن منتفع شوند.

وی در مورد آزاد شدن پول های بلوکه شده کشورمان در کشورهای مختلف نیز تصریح کرد: این ها پول خود ما است که در چند کشور بلوکه شده و این طور نیست که آمریکا بخواهد به ما پولی بدهد. دولت قبلی آمریکا با قلدری کشورها را تهدید کرده بود که پول های ما را مسدود کنند، اما دولت جدید آمریکا می گوید که روش دولت قبل را قبول ندارد و عراق و ژاپن هم آماده اند که پول ما را پس بدهد با این حال دولت آمریکا باید در عمل نشان دهد که روش دولت قبل را قبول ندارد. ما به کشورهایی که اموال ما در آنجا بلوکه است گفته ایم اگر با مذاکره مسئله حل نشود از طریق حقوقی موضوع را دنبال خواهیم کرد.

واعظی همچنین درباره اظهارات منتسب به وی درباره گران کردن ارز توسط دولت تصریح کرد: در جلسه با بخش خصوصی در اصفهان آن ها می گفتند که ارز حاصل از صادرات به صادرکنندگان داده شود تا آن ها در مورد آن تصمیم بگیرند، اما من گفتم در شرایط تحریم اولویت کشور وارد کردن کالاهای اساسی و مواد اولیه است و وقتی صادرات نفت کم شده است چاره ای نداریم که با ارز حاصل از صادرات نیازهای کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد:من گفته بودم که ارز ۲۷ هزار تومانی برای دولت گران است، اما ما تمام تلاش خود را می کنیم که کالاهای اساسی و اولیه را وارد کنیم، اما عده ای آگاهانه شیطنت کرده و حرف های مرا عوض کردند، در حالی که من در این سال ها بارها گفته ام که نرخ ارز واقعی نبوده و باید کاهش یابد. شاید فکر کردند که دلیل سفر من، انتخاباتی است، بنابراین آن کار غیراخلاقی را انجام دادند. عده ای اصرار دارند که تکذیبه ای که من اعلام کرده ام درست نیست. حتی نماینده ای شعر می خواند و حرف های بی ربط می زند در حالی که باید مودب بوده و حرف های درست بزند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کاندید شدن در انتخابات را دارید یا نه، گفت: من اصلا نمی خواهم کاندید شوم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چه اقدامی برای پیگیری حوادث سراوان انجام داده است، بیان کرد: رئیس جمهور  وزارت کشور و اطلاعات را مأمور بررسی حادثه کردند، به من هم دستور دادند تا با استاندار در این زمینه صحبت کنم. در واقع  از همان روز اول رسیدگی ها انجام شد. در جلسه هماهنگی اقتصادی هم بحث ما این بود که کسانی که از تعاملات مرزی درآمد کسب می کنند، شأن شان حفظ شده و دولت به آن ها کمک کند البته اصل این ماجرا در طرف پاکستانی انجام شد و پیامدش به این طرف آمد.

واعظی در مورد تصمیم دولت برای سفرهای ایام عید تصریح کرد: هیچ تصمیم گیری نهایی در این خصوص انجام نشده است و در جلسه روز شنبه اعلام خواهد شد، ولی هر چه مردم بهتر رعایت کنند و اوضاع کشور بهتر شود، سخت گیری ها هم کمتر خواهد شد.

وی در پاسخ به انتقادی درباره اجازه دادن برای سفر با اتوبوس، قطار یا هواپیما بیان کرد: وقتی فردی بلیت تهیه می کند، بررسی می شود که آیا مبتلا هست یا نه، ولی هر کس می تواند با ماشین شخصی خود به سفر رفته و شهرهایی که آبی هستند را مبتلا کند.

واعظی همچنین درباره تنظیم اجناس مورد نیاز مردم در شب عید بیان کرد: در جلسه امروز رئیس جمهور درباره لزوم تهیه اجناس مورد نیاز مردم برای عید صحبت کردند و همچنین دستورالعمل هم برای ماه رمضان به وزارت کشاورزی و صمت دادند. در جلسه ستاد اقتصادی دولت هم موضوع بررسی می شود. وزارت صمت برای تهیه روغن مورد نیاز مردم و کشاورزی هم برای تهیه مرغ مورد نیاز مردم مسئولیت دارند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان درباره اقدامات دولت بایدن برای احیای برجام و انتصاب ریچارد نفیو دردولت بایدن گفت: برای ما فرقی نمی کند چه کسی مسئول در آمریکا باشد، موضع ما در برجام مشخص است و عمل آن ها برای ما اهمیت دارد. خود آن ها گفتند قصد بازگشت به برجام را دارند و مهمترین موضع ما هم این است که آن ها به صحبت های خود عمل کنند تا ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. آن ها می گویند به زمان احتیاج دارند، اما ما به هر حال بر مواضع خود ایستاده ایم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.