stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 248937
  • 12 اسفند 1399 - 13:16
3

کشت گلخانه‌ای میوه استوایی پاپایا برای اولین بار در خوزستان

کشت گلخانه‌ای میوه استوایی پاپایا برای اولین بار در خوزستان
خوزستان - مدیر اداره جهاد کشاورزی باغملک گفت: برای اولین بار در خوزستان چند رقم پاپایا یا خربزه درختی به صورت آزمایشی در سطح ۳ هزار متربع در این شهرستان کشت شد.
قلم | qalamna.ir :

یوسف پیش بین مدیر اداره جهاد کشاورزی باغملک گفت: برای اولین بار در خوزستان چند رقم پاپایا یا خربزه درختی به صورت آزمایشی در سطح ۳ هزار متربع در این شهرستان کشت شد که می‌تواند تحولی در الگوی کشت کشاورزی و محصولات گلخانه‌ای ایجاد کند.

او افزود: پاپایا دارای یک ساقه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگ‌هایی به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر که میوه آن ۱۵ تا ۴۵ سانتیمتر طول و قطر آن ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر است و  هر درخت پاپایا به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم محصول می‌دهد و متوسط عملکرد آن در طول دوره حدود ۸۰ تن در هکتار است.

پیش بین در ادامه بیان کرد: وبا توجه به قیمت این میوه استوایی که بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است، توسعه کشت گلخانه‌ای آن در منطقه از نظر اقتصادی توجیه پذیر بوده و از آن جا که کشت و تولید میوه پاپایا ساده است و نیاز به تخصص خاصی نیز ندارد و بازدهی اقتصادی بالایی دارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند بویژه در مناطق گرمسیری باشد.

پاپایا یکی از میوه‌های استوایی و بومی مناطق حاره‌ای آمریکا و مکزیک است و در کشور‌های هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می‌شود. کاشت میوه پاپایا در ایران برای اولین بار در شهر یزد انجام شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می‌رسد. این میوه با نام علمی «کاریکا پاپایا» (Carica papaya) در خانواده «خربزه‌درختیان» (Caricaceae) قرار دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.