stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 248314
  • 10 اسفند 1399 - 15:24
1

مراسم نکوداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان همدان برگزار شد

مراسم نکوداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان همدان برگزار شد
همدان- مراسم نکوداشت 357 شهید و 247 جانباز زن استان همدان یکشنبه دهم اسفندماه برگزار شد.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان- نماینده ولی فقیه در استان همدان پیش از ظهر امروز در مراسم یادوارده و نکوداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان همدان که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، به بیان بخشی از نظرات و تفکرات نظام طاغوت در خصوص زنان اشاره کرد و گفت: تفکر و گفتمان نظام طاغوتی نسبت به زن برگرفته از گفتمان تمدنی غربی است و در این گفتمان نگاه به زن یک نگاه ابزاری بود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی با بیان اینکه هم اکنون نیز دفاع از حقوق زن، توجه به حقوق بشر و صحبت از آزادی زنان نیز در برخی کشورها باج طلبانه است و شروطی دارد، خاطرنشان کرد: دفاع از زن مشروط به این است که بانوان ابزاری در دست شهوت پرستان شوند.

امام جمعه شهر همدان با تاکید بر اینکه نگاه ابزاری غرب به زنان باعث شده که در دنیای امروز تمدن غربی جایگاه زن به معنای واقعی کلمه تعریف نشود، مطرح کرد: با این حال می‌بینیم که امام راحل(ره) به عنوان نماینده گفتمان و تفکر اسلامی توجه ویژه ای نسبت به بانوان داشتند.

وی ادامه داد: امام راحل(ره) خطاب به بانوان فرمودند: «در تحصیل کوشا باشید و برای فضائل اخلاقی خود را مجهز کنید» با این توصیف امروز در ایران نخبگان فراوانی وجود دارد و آمار زنان اساتید دانشگاه از پنج درصد در اوایل انقلاب هم اکنون به ۳۰ درصد رسیده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان به دیگر سخنان امام خمینی (ره) در خصوص زنان و جایگاه آن‌ها در اجتماع اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: «زنان جوان نیرومند تربیت کنند»، «در همه میدان‌هایی که اسلام به شما اجازه داده ورود کنید» و «زن‌ها در امور سیاسی دخالت کنند» اما با این حال می‌بینیم که تبلیغ می‌شود که ایران در حق زنان اجحاف کرده و عرصه‌ها را برای آنان فعال نکرده است.

اسلام مخالفتی با حضور اجتماعی زنان در جامعه ندارد

امام جمعه شهر همدان ادامه داد: وجود بانوان شهیده و جانبازان دفاع مقدس به همراه حضور اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه بیانگر این است که اسلام مخالفتی با حضور اجتماعی زنان در جامعه و ورود آن‌ها در عرصه سیاسی و اجتماعی ندارد.

حجت الاسلام شعبانی موثقی تصریح کرد: دین مبین اسلام نه تنها مقاومتی نسبت به ورود زنان به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی ندارد، بلکه مشوق و حامی حضور زنان در اجتماع به عنوان یک انسان است و معتقد است نباید زن به ابزاری برای منفعت طلبان تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم آشکارا کرامت زنان و مردان را توصیف کرده است، افزود: بدین ترتیب، نباید اجازه داد که حرمت و حریم زنان بازیچه برخی افراد در جامعه شود و زنان به عنوان ابزاری برای منفعت طلبان باشند.

گفتمان حضرت زینب (س)، گفتمان اقتدار و مبتنی بر استقامت است

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه مکتب حضرت زینب (س) و گفتمان ایشان گفتمان اقتدار و مبتنی بر استقامت در برابر فرهنگ مبتنی بر باج خواهی است، عنوان کرد:

وی اضافه کرد: گفتمان اقتدار یک گزاره عقلی مبتنی بر تجربیات بشر و شریعت است یعنی عقل ایستادگی در برابر فرهنگ زورگو و باج خواه که با کبر برخورد کرده و خود را بالاتر می‌داند را تایید می‌کند، بدین سان تنها گفتمانی که می‌تواند در برابر این فرهنگ جواب دهد، گفتمان اقتدار است.

ایران به پشتوانه خون شهدا و تلاش بانوان کشور توانسته هیمنه دشمن را بر هم بزند

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی با تاکید بر اینکه ایران به پشتوانه خون شهدا و تلاش بانوان این کشور امروز توانسته هیمنه دشمن را بر هم بزند و در برابر همه جهان بایستد، گفت: جمهوری اسلامی ایران زمینه تربیت زنان بزرگی نظیر مرحومه دباغ فرمانده اسبق سپاه همدان در دوران انقلاب را فراهم کرد، همچنین زنانی را تربیت کرده است که می‌توانند در مدیریت‌های کلان نقش ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن درصدد الگوسازی برای بانوان در فضای مجازی و رسانه‌ها و شرایط پیش رو است حال آن که ایران اسلامی بانوان زیادی در خود جای داده که می‌توانند به عنوان یک الگوی ملی و بین‌المللی معرفی شوند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه زنان و خانواده‌ها در عین حفظ کرامت، حریم و حُرمت و ارزش‌های اسلامی توانستند در جهان به عنوان الگو معرفی شوند، عنوان کرد: این مسیر نیازمند درک ارجمندی زن در اسلام است، فارغ از نگاه‌های فمنیستی غربی که در پی تنزل جایگاه زنان است و زنان جامعه ما می‌توانند با مطالعه کتاب «زنان در آیینه جلال و جمال» نوشته آیت الله جوادی آملی این موضوع را مطالعه و در خصوص آن تفکر نمایند.

نقش برجسته زنان در شرایط سخت قبل از انقلاب

استاندار همدان نیز در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۸ هزار شهید استان همدان، به نقش اثرگذار، ارزشمند و ماندگار این شهدا اشاره کرد و گفت: در شرایط سخت قبل از انقلاب که مبارزه با رژیم منحوس پهلوی در جریان بود، زنان نقش برجسته‌ای داشتند و مصداق آن را در تمامی این دوره‌ها می‌توان مشاهده کرد.

سید سعید شاهرخی در این راستا به مبارزات بانوی مومنه، خانم دباغ اشاره کرد و گفت: باید بدانیم ظرفیت و جایگاه زن در جامعه تا چه حد می‌تواند بزرگ باشد.

وی با بیان اینکه زنان در جریان حضور در تظاهرات و عرصه‌های سیاسی و اجتماعی پا به پای مردان نقش آفرینی اثرگذار و جدی داشتند، تصریح کرد: کاری که‌ بانوان در طول جنگ تحمیلی کردند، شاید در مقام حرف راحت باشد اما در مقام عمل ساده نیست و جامعه زنان از این آزمون سربلند بیرون آمدند، بانوانی که بند پوتین‌های فرزندانشان را بستند و سرانجام استخوان‌های فرزندانشان را تحویل گرفتند.

مهم ترین سرمایه انقلاب اسلامی، مردم هستند

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استمرار حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت فراوانی دارد، مطرح کرد: انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی است که مهم ترین سرمایه آن مردم هستند چراکه این مردم بودند که ابتدا انقلاب را به پیروزی رساندند و با پیروی از رهبر انقلاب تا امروز در مقابل تمام زورگویی‌های دنیا ایستادند.

وی با تاکید بر اینکه نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل داده اند، خاطرنشان کرد: امروزه، توفیقات بزرگی که دنیا را متعجب کرده، مرهون جوانان، زنان و ‌مردان است و شاهدیم که در عرصه‌های علمی، فناوری، پزشکی، علوم نو وغیره زنان ایرانی پیشتاز هستند.

توجه به جامعه زنان یک اصل است

شاهرخی با تاکید بر اینکه توجه به جامعه زنان یک اصل است، اظهار کرد: هر دو مقام زن و مرد جایگاه والایی دارند و ما نیز مصمم هستیم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت فرصت برابری را برای زنان و مردان براساس‌ توانایی آ نها و در چارچوب حدود شرعی مهیّا سازیم.

استاندار همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز، دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و می‌خواهد دستاوردهای عظیم انقلاب را تخطئه کند، اظهار کرد: همچنین دشمن بر روی کمبود ما متمرکز شده که با تحریم‌ها نمود پیدا کرده است، به همین علت همه فعالیت‌های موثر، فعالیت‌هایی عظیم، ارزشمند، مؤثر و شگفت‌آور داشته باشیم.

برگزاری کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ ساز در همدان در ۱۹ اسفندماه

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز در ادامه این مراسم، مطرح کرد: رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت تاکید کردند بنابراین برگزاری نخستین یاواره شهدای زن با رعایت کامل دستورالعمل بهداشتی در همدان برنامه ریزی شد.

احمد عباسیه بزرگی با بیان اینکه استان همدان دارالمومنین و دارالمجاهدین ۳۵۷ شهیده والامقام و ۲۴۷ جانباز سرافراز زن را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، هدف از برگزاری این کنگره را تجلیل از شهدا، جانبازان و آزادگان زن به عنوان کنگره ملی «لشکر فرشتگان تاریخ ساز» دانست و گفت: این برنامه با تاکید استاندار و همت والای مسئولان، جلسه‌های متعدد در سطح استان و شهرستان‌های تابعه با حضور فعال دستگاه‌های اجرایی و دبیری بنیاد شهید برگزار شد.

وی با تصریح بر اینکه برنامه‌های نکوداشت را به صورت شهرستانی از ۸ بهمن ماه سال جاری همزمان با سالروز رحلت ام البنین و روز همسران و مادران شهدا آغاز شد، خاطرنشان کرد: امروز (۱۰ اسفندماه) همزمان با ایام رحلت جانسوز حضرت زینب (س) مراسم نکوداشت استانی با حضور نمادین ۴۰ تن از خانواده‌های شهدا و جانبازان برگزار شد.

عباسیه بزرگی در تشریح بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته توسط بنیاد شهید استان همدان در این راستا به اقداماتی چون دیدار و دلجویی از خانواده معظم شهدا و جانبازان با حضور مسئولان ادارای و نظامی استان، عطر افشانی و گلباران مزار شهدای زن در شهرستان‌های تابعه، برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری در فضای مجازی و اماکن فرهنگی استان. نامگذاری میادین، معابر و اماکن به نام مادر انقلاب مرحومه سرکار خانم دباغ و شهدای زن توسط شورای نامگذاری و شهرداری‌ها اشاره کرد.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اضافه کرد: معرفی خانواده معظم شهدا و جانبازان زن در رسانه‌ها و سایت‌های فرهنگی و فضای مجازی، غرس نهال به نام ۳۵۷ شهید زن در سراسر استان، رونمایی از سند سجلی ۲ زن شهیده ترور در همدان، ساخت تیزر نکوداشت استانی، تبلیغات شهری از طریق نصب پوستر، بنر و تلویزیون‌های شهری، تجلیل از مادران شهدا در سالروز شهادت ام البنین و ولادت حضرت زهرا (س)، برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس با موضوع ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ ساز در همدان همزمان با دیگر استان‌های کشور با حضور مسئولان ملی و لشکری در ۱۹ اسفند ماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ در این مراسم در کنار بزرگداشت زنان شهید و تجلیل از زنان جانباز و آزاده استان همدان از اسناد سجلی شهیده خانم منیر سیف و شهیده خانم مهرانگیز مکنتیان رونمایی شد. هم چنین در پایان مراسم در کنار رونمایی از کتاب «آدینه خونین» (زندگی نامه شهیده کبری گنجی) به قلم مریم مهدوی حرمت و کتاب «ماهی‌ها مانده اند تا شهادت دهند» (زندگی نامه شهیده صفیه وارسته) به قلم سیما یونسی، از نویسندگان این آثار نیز تقدیر به عمل آمد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.