stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 248132
  • 10 اسفند 1399 - 16:18
5

ضرورت تزریق واکسن کرونا از نگاه کادر درمان لرستان

ضرورت تزریق واکسن کرونا از نگاه کادر درمان لرستان
لرستان - تزریق واکسن کرونا از نگاه کادر درمان لرستان گام مهمی برای مهار ویروس منحوس کرونا است و حال خوب دریافت کنندگان واکسن نوید بخش روزهای خوش قطع زنجیره انتقال این ویروس است.
قلم | qalamna.ir :

با وجود نشانه هایی از خیز موج چهارم کرونا در بسیاری از نقاط کشور همچون لرستان و عادی انگاری افرادی از وضعیت انتشار ویروس کرونا و بیم افزایش تعداد بستری شدگان و فوتی های ناشی از شیوع کرونای انگلیسی اما حال خوش دریافت کنندگان واکسن کرونا نوید بخش روزهای خوش قطع زنجیره ابتلا به کرونا است.

در حالی است که شلوغی بازار شب عید و رفت و آمدهای غیرضروری برخی افراد بر بیم جدی شدن موج چهار کرونا دامن زده است اما تلاش مسوولان برای همگانی شدن واکسن کرونا پایان روزهای سخت زندگی در هراس از کرونا ادامه دارد و روند تزریق واکسن کرونا برای کادر درمان لرستان ادامه دارد.

آنچه که باعث خوشحالی و امید به روزهای غلبه بر ویروس کرونا است حال خوب و مساعد تمام دریافت کنندگان واکسن کرونا در لرستان است که همگی در ضرورت تدوام واکسن کرونا تا زمان غلبه بر این ویروس ویرانگر اتفاق نظر دارند.

جمعی از کادر درمان دریافت کننده واکسن کرونا معتقدند استفاده از واکسن کرونا در شرایط کنونی بهترین روش مقابله با این ویروس البته در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی است تا هر چه سریعتر در کنار وضعیت مساعد کادر درمان بستری شدگان مبتلا به کرونا روانه خانه و کاشنه خود شوند.

رییس بخش ICU بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد  گفت: ۲ هفته گذشته واکسن کرونا را دریافت کردم و غیر از علائم ضعیف و طبیعی دریافت واکسن از جمله بدن درد خفیف و سرگیجه هیچ‌ گونه عارضه ای نداشتم.

نیما محمدی با بیان اینکه چند نفری از اعضای خانواده ایشان نیز که جز کادر درمان هستند، در روزهای گذشته این واکسن را دریافت کردند، افزود: تاکنون هیچ گونه عارضه ای برای همکاران و بستگان و آشنایانی که این واکسن را تزریق کردند پیش نیامده است.

دکتر محمدی با اشاره به تبلغیات منفی که در روزهای قبل از تزریق واکسن کرونا شده بود، اظهار داشت: اینگونه تبلیغات اغلب به دلیل منصرف کردن افراد از واکسن یک شرکت و جذب مخاطب بیشتر برای شرکت مورد نظر است وگرنه تاکنون هیچ مشکلی برای دریافت کنندگان واکسن کرونا در پیش نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت واکسن به مراتب بهتر از واکسن نزدن است، ادامه داد: ویروس کرونا ناشناخته است و هر روز به شکل های و جهش متفاوت جامعه بشری را درگیر خود می کند پش چه بهتراست که در مقابل این شیر درنده ایمنی در جامعه ایجاد شود.

دکتر محمدی با اشاره به فوت یک خانم ۳۳ ساله با درگیری بالای ریه به ویروس کرونا در روزهای گذشته عنوان کرد: در شرایط کنونی تزریق واکسن کرونا بسیار مهم وتاثیر گذار است و می تواند گام مهمی در قطع زنجیره ابتلا باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل تبلیغات منفی درروز نخست برخی به دریافت واکسن مشکوک بودند، افزود: حال خوب دریافت کنندگان واکسن باعث شد تعداد بیشتری راغب به دریافت هر چه سریعتر واکسن شوند.

دکتر محمدی تزریق واکسن را برای عموم مردم امری لازم برشمرد و گفت: در صورت عمومی شدن تزریق واکسن توصیه می کنم که عموم مردم از واکسن کرونا استقبال کنند تا کمتر شاهد صحنه های دلخراش داغدار شدن خانوده های ایرانی باشیم.

وی با اشاره به روند روز به افزایش تعداد بستری شدگان و عادی انگاری برخی افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات را همچنان مردم باید مدنظ داشته باشند.

نخستین دریافت کننده واکسن کرونا در لرستان گفت: پس از بررسی و مطالعات در خصوص واکسن کرونا تصمیم قطعی برای دریافت این واکسن را گرفتم و روزی که واکسن کرونا در لرستان تزریق شد بدون هرگونه تردید نخستین داوطلب تزریق این واکسن در استان شدم.

میلاد همتی افزود: شب اول تزریق واکسن تب ضعیف و بدن درد داشتم و روز بعد مختصر کسالتی را احساس می کردم و خوشبختانه تاکنون هیچگونه عارضه و مشکلی نداشته ام.

وی اظهار داشت: در روز نخست برخی همکاران برای تزریق واکسن تردید داشتند، اما اکنون تقریبا همه رغبتی به تزریق واکسن کرونا دارند چراکه هیچ کدام از دریافت کنندگان واکسن کرونا در استان مشکل یا عارضه ای نداشته اند.

همتی با بیان اینکه افرادی که در روز نخست تمایل به تزریق واکسن نداشتند به دلیل تبلغیات منفی بر علیه واکسن روسی بود ادامه داد: اینگونه تبلیغات برای یپیشبرد اهداف خودشان و آنچه که ضرورت اکنون جامعه بشریت است قطع زنجیره ابتلای ویروس کرونا است.

فریده طاهری سرپرستار بخش ICUبیمارستان شهدای عشایر خرم اباددیگر دریافت کننده واکسن کرونا است که در گفت و گو با گفت: روز بعد از تزریق واکسن کرونا تب و لز خفیف و بدن درد داشتم اما به سرعت خوب شدم و مشکل و عارضه خاصی را تجربه نکردم.

وی با بیان انکه واکسن کرونا نیز مانند دیگر واکسن ها دارای علائم مختصری است و تاکنون برای دریافت کندگان واکسن در استان مشکل خاصی پیش نیامده است افزود: تزریق واکسن کرونا برای افراد به ویزه کادر درمان یک ضرورت بسیار مهم در راستای غلبه بر کروس کشنده کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون طی ۲ محموله واکسن کرونا به لرستان وارد شده است که در محموله نخست ۲۶۰ دوز و در محموله دوم ۷۸۰ دوز واکسن در اختیار کادر درمان لرستان قرار گرفت.

” مریم کوشکی”افزود: محموله نخست برای تمام افراد واجد الشرایط تزریق شد و محموله دوم نیز طی هفته جاری برای کادر درمان در بخش های کرونا و مراکز غربالگری استان تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه این واکسن در ۲ نوبت تزریق می شود اظهار داشت: دوز دوم آن به فاصله سه هفته بعد از دوز اول تزریق می شود و بر این اساس کادر درمانی بخش های مذکور که تاکنون به کرونا مبتلا نشده باشند این واکسن را دریافت می کنند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: واکسن کرونا که برای کادر درمان تزریق شده است از نوع روسی و با نام تجاری “اسپوتنیک ۵” است که درحال حاضر مجوز تزریق را برای افراد زیر ۱۸ سال ندارد.

کوشکی ادامه داد: فاز اول تزریق برای افرادی است که بیشترین خطر ابتلا را دارند و شامل کادر بهداشتی درمانی در معرض بیماران کرونایی، افراد دارای بیماری زمینه ای و پرخطر و مراکز نگهداری عمومی می باشد.

وی عنوان کرد: فاز دوم برای افراد دارای محرومیت و آسیب پذیری بالا است و با فاصله سنی ۱۰ سال تعیین می شود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: بر این اساس از افراد سالمند تا ۷۵ سال شروع شده و ترتیب ۶۵ تا ۷۵و ۵۵ تا ۶۵ ساله را در بر می گیرد.

کوشکی تصریح کرد: تلاش می شود تا پایان سال بخشی از جمعیت عمومی شامل گروه های پرخطر مردم نیز واکسن کرونا را دریافت کنند اما در حال حاضر تزریق واکسن برای مادران باردار و مادرانی که فرزند شیرخوار دارند، در برنامه نیست.

وی همچنین از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان طی هفته گذشته و تغییر رنگ برخی شهرستان ها خبر داد و گفت: مردم نباید از رعایت پروتکل های بهداشتی غافل شوند چراکه ویروس کرونا همچنان قربانی می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در این استان تا ششم اسفندماه به ۶۷ هزار و ۱۶۰ نفر رسیده و تاکنون یک هزار و ۳۴۷ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد و شهرستان های دورود، ازنا، رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

  • خبرنگار ح.خادمی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.