stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 247947
  • 10 اسفند 1399 - 1:59
2
خوزستان در هفته‌ای که گذشت؛

خستگی و قامت خمیده کادر درمان خوزستان زیر بار سنگین کرونا

خستگی و قامت خمیده کادر درمان خوزستان زیر بار سنگین کرونا
خوزستان - خوزستان در هفته ای که گذشت شاهد رویدادها، حوادث و اتفاقات مختلفی بود، نخستین هفته اسفند ماه نه چندان سرد خوزستان با مثبت شدن تست هزار مبتلا به کرونا و ممنوعیت ورود مسافران از مرز چذابه و شلمچه آغاز شد و با کاهش توان کادر درمانی در برابر این ویروس نفرین شده به پایان رسید.
قلم | qalamna.ir :

پس از گذر از روزهای زرد و آبی در خوزستان، با ورود ویروس کرونای انگلیسی این استان دوباره به رنگ نارنجی و قرمز درآمد اتفاقی که در نخستین هفته اسفند ماه جاری موجب بلند شدن آه از نهاد کادر درمان شد، هفته‌ای که گذشته عمده تمرکز رسانه‌ها و فضای مجازی خوزستان پیرامون شیوع مجدد کرونا و پیک جدید این ویروس در استان بود.

در آغاز هفته متولیان و مسئولان بهداشت و درمان خوزستان عامل اوج گیری و افزایش مبتلایان را ورود ویروس انگلیسی به استان از مرز عراق به ایران عنوان کردند از این رو قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان بلافاصله پس از تایید این مساله دستور منع تردد مسافران از ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه را صادر کرد.

ورود کرونای انگلیسی از مرز عراق به خوزستان

 استاندار خوزستان روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده تردد روزانه بیش از ۳۰۰ عراقی در ۲ مرز چذابه و شلمچه عامل تشدید ویروس کرونا در این استان بوده است لذا تردد مسافران در مرزها ممنوع می‌شود تا بتوانیم شرایط تست سریع را در این مناطق آماده کنیم.

همچنین دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا خوزستان در همین روز با اشاره به انجام ۶ هزار و ۲۰۰ تست کرونا در مدت ۲۴ ساعت در این استان  اعلام کرد که از این تعداد تست کرونا یک هزار مورد مثبت بوده که ۱۱۰ نفر بستری و مابقی قرنطینه خانگی شدند. از ۱۰ نمونه ارسالی به انستیتو پاستور ۹ نمونه آن ویروس جهش یافته انگلیسی بود و ۱۱ شهر استان قرمز و هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 بر همین اساس در روز شنبه بازدیدهای عمومی از مکان‌های تفریحی استان ازجمله سدهای کرخه و دز برای حفظ سلامت مردم و کنترل بهتر شیوع بیماری کرونا ممنوع و مسیرهای ورودی به استان روی خودروهای غیر بومی بسته شد.

تایید نشدن درخواست‌های مسئولان خوزستان برای قرنطینه خوزستان

در دومین روز هفته ای که گذشت و پس از اعلام ورود کرونای انگلیسی به خوزستان و افزایش مبتلایان در پی  انتشار سریع ویروس جهش یافته، مسئولان بهداشت و درمان خوزستان، نمایندگان استان و برخی از مسئولان استانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت استان، خواستار قرنطیه شدن استان خوزستان و تعطیلی به ویژه در شهرهای قرمز این استان شدند که این مساله مورد تایید مسئولان کشوری قرار نگرفت.

ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این رابطه گفت: درخواست تعطیلی و در قرنطینه قرار گرفتن استان خوزستان به مدت ۲ هفته مورد موافقت قرار نگرفت، ما در جایگاه تصمیم گیرنده نیستیم و تنها می توانیم پیشنهاد تعطیلی را ارائه دهیم.

در همین روز دکتر ابول‌نژادیان، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از خرید و فروش برگه تست pcr در آن سوی مرزهای ایران خبر داد و این اقدام  را خدشه دار شدن اعتماد کادر بهداشت و درمان عنوان کرد.

خرید و فروش تست تقلبی کرونا در عراق

وی عنوان کرد: بنا بر گزارش های دریافت شده، آن سوی مرزها تست‌ کرونا به صورت کاغذ، خرید و فروش می‌شود و افراد در ازای پرداخت  ۱۵ میلیون ریال، بدون انجام آزمایش برگه جواب منفی تست کرونا دریافت می کنند که متاسفانه در این خصوص صداقت رعایت نشد به همین دلیل مرزهای مسافری خوزستان بسته شد تا شرایط برای انجام تست در مناطق مرزی فراهم شود.

وی افزود: در عراق نظام سلامت وجود ندارد که آمار مرگ و میر را برآورد کند. همچنین کمتر از ۵۰ درصد فوتی های این کشور در بیمارستان ها است به همین دلیل آمار اعلامی موارد فوت در کشور عراق مستند نیست کشور عراق تاکنون ۱۵ هزار مورد فوت کرونایی داشته است که اگر ۵۰ درصد این موارد در بیمارستان‌ها رخ دهد تعداد فوتی های این کشور شاید به ۶۰ هزار نفر برسد. شرایط در عراق به گونه ای است که از وجود ویروس جهش یافته انگلیسی در کشورشان مطلع نیستند.

قطع برق مناطق تجاری اهواز برای جلوگیری از شیوع کرونا

اما از روز دوشنبه هفته ای که گذشت مسئولان تصمیم به جلوگیری از شیوع کرونا از طریق قطع زنجیره آن در نقاط مختلف با قطع برق گرفتند از این رو صبح دوشنبه مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز اعلام کرد که به دستور فرماندار اهواز برق مناطق تجاری و بازار اهواز در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی قطع می شود، و شرکت توزیع برق اهواز ملزم است دستورات ستاد مبارزه با کرونا را به طور کامل اجرا نماید و این امر در جهت حفظ سلامت مردم انجام می شود.

در همین روز فرماندار شهرستان اهواز از پلمب ۴۷۸ واحد صنفی متخلف در اهواز در ۱۱ روز گذشته، به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا خبر داد و گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، از ۲۴ بهمن تا چهارم اسفند، تیم‌های بازرسی  ۴۷۸ واحد صنفی متخلف را به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و بهداشت عمومی در شهرستان اهواز پلمب کردند.

تعطیلی ادارات اهواز در پی بی‌آبی

 روز سه‌شنبه پنجم اسفند ماه جاری مدیر کل مدیریت بحران خوزستان خبر از تعطیلی تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات دولتی در اهواز به دلیل تعمیر تصفیه خانه شماره ۲ اهواز داد و گفت: با توجه به تلاقی این موضوع با وضعیت قرمز کرونا در شهر اهواز و تبعات ناشی از این مساله به خاطر بیرون رفتن از منزل به دستور استاندار پنجم اسفند ماه کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی شهر اهواز تعطیل هستند.

 اما قطعی آب از ابتدای روز سه شنبه بدون اطلاع قبلی، اعتراض مردم را برانگیخت و شبکه های اجتماعی ازصبح همان روز تحت تاثیر این خبر نسبت به اعلام دیر هنگام قطعی آب واکنش‌های مختلفی را نشان دادند با این حال پس از اعلام این خبر استاندار خوزستان به منظور بررسی این مساله وارد میدان شد و به بازدید تصفیه خانه اهواز که در دست تعمیر بود رفت و اعلام کرد: پمپ‌های در دست تعمییر  تصفیه خانه از پیش دارای اشکالاتی بود که در بازدید به مسئولان شرکت آبفای استان تذکر لازم داده شد چراکه این پمپ باید پیش از بروز مشکل جدی تعمیر می شد.

ساعت ۱۷ همان روز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز از پایان عملیات تعمیر و روشن شدن پمپ‌ها خبر داد و اعلام کرد که آب به تدریج تا پایان شب به تمامی مناطق اهواز می رسد.

حال خوب دریافت کنندگان واکسن در خوزستان

طرح واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن در اهواز آغاز شد واکسن کووید-۱۹ در مرحله نخست طرح واکسیناسیون برای ۲۷۷ نفر از کادر درمان بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) بیمارستان های اهواز، رامهرمز و شوش تزریق شد روز چهارشنبه  هفتم اسفند رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۲۷۷ نفر از کادر درمان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مرحله نخست، واکسن «اسپوتنیک‌وی» را دریافت کردند که اکنون حال عمومی آنها خوب است و هیچ عارضه ای در این افراد مشاهده نشده است.

در ادامه همین روز  استاندار خوزستان در اقدامی پایان کار مشاوران و دستیاران استاندار سابق این‌ استان را که بالغ بر ۵۰ نفر می‌شدند را ابلاغ کرد.

 همچنین نمایندگان استان مجددا درخواست تعطیلی استان به علت شیوع کرونا را داشتند و از ستاد ملی خواستند به منظور حفظ سلامت شهروندان و کاهش آمار ابتلا با این درخواست موافقت کند.

ادامه روند قطع برق مراکز تجاری برای جلوگیری از شیوع کرونا

روز پنجشنبه گذشته با دستور فرماندار و ستاد استانی مدیریت کرونا برای چندمین بار متوالی برق ۲۱ نقطه اهواز به منظور جلوگیری از تردد مردم در سطح شهر و بازار در شرایط کرونایی قطع شد همچنین مشکل آب آشامیدنی سه منطقه زیتون کارمندی، بهزاد شهر و ملی راه اهواز که به دلیل ترمیم شکستگی خط ۲۵۰ میلیمتری خیابان زاویه اهواز- ملی راه توسط شبکه توزیع آب اهواز قطع شده بود مجدا وصل شد.

رییس مرکز اورژانس ۱۱۵ اهواز در همین روز اعلام کرد از ابتدای اسفندماه امسال تا هفتم اسفند ماه بیش از صد بیمار کرونایی از طریق اتوبوس آمبولانس به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند که به طور میانگین روزانه ۱۴ بیمار در ۲ نوبت به بیمارستان‌های اهواز منتقل می‌شوند.

سرهنگ منصور جمشیدی، رییس پلیس راهور خوزستان  نیز  از استمرار جریمه ۱۰میلیون ریالی خودروهای پلاک غیر بومی که وارد شهرهای قرمز خوزستان شوند خبر داد و برای شدت محدودیت های خودرویی توسط دوربین ها در سطح استان  تاکید کرد.

محسین علی‌سمیر، رییس بیمارستان ابوذر اهواز  از بستری بودن ۱۲ کودک مبتلا به کرونا در این بیمارستان  خبرداد و اعلام کرد:از ابتدای شیوع کرونا تا  هفتم اسفندماه بیش از ۵۰۰ کودک مبتلا به کرونا به این بیمارستان مراجعه کرده اند.

در روز جمعه انفجار گاز شهری در یک واحد مسکونی در منطقه زرگان باعث مصدومیت سه شهروند شد و در حادثه دیگری  در شهرستان رامهرمز هفت شهروند بر اثر استنشاق گاز زغال(co) مسموم شدند در همین روز یک خواننده که به دلیل حضور و اجرای برنامه در یک جشن عروسی که بازتاب و واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت بازداشت شد.

همچنین سید محمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان از اختصاص ۵۵۰ دوز واکسن کرونا در مرحله دوم به جانبازان دارای مشکل ریوی استان خبر داد و گفت:در مرحله دوم، طبق برنامه تعیین شده، پنج هزار و ۹۷۰ دوز واکسن به استان داده می شود که از این تعداد سه هزار و ۵۳۰ واکسن به اهواز اختصاص دارد، پرسنل بخش های آی سی یو، اورژانس و بخش عفونی در این نوبت دریافت کننده واکسن هستند، تعدادی از این واکسن ها به پرسنل بخش آی سی یو بیمارستان بزرگ نفت و فاطمه زهرا اهواز تزریق خواهد شد و افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای در مرحله بعد در اولویت هستند.

خم شدن کمر کادر درمان زیربار کرونایی‌ها

و اما آخرین خبر روز جمعه در هفته گذشته حکایت از خم شدن کمر کادر درمان زیر بار مراجعان کرونایی داشت آنطور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  اعلام کرد آمار مراجعان کرونایی از ظرفیت تعداد پرستاران حاضر در بیمارستان‌ها بیشتر است و مراکز درمانی نمی‌توانند این حجم بیمار را پاسخگو باشند.

دکتر فرهاد سلطانی افزود: در چند روز اخیر تعدادی تخت آی سی یو به بیمارستان امام اهواز اضافه شد اما همچنان تعداد تخت‌ها در مقایسه با مراجعان کمتر است و هنوز هم با کمبود پرسنل و پرستار مواجه ایم  لذا  انتظار داریم مردم پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت کنند.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.