stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 247898
  • 09 اسفند 1399 - 21:49
2

فوتبال ایران به سامان می‌رسد؟

فوتبال ایران به سامان می‌رسد؟
قلم | qalamna.ir :

پلاس، فدراسیون فوتبال پس از استعفای هشتم دی‌ ۱۳۹۸ مهدی تاج بدون رئیس ماند و در این یک سال، ۲ ماه و ۲ روز انواع اتفاقات گریبان فوتبال ایران را گرفت که شاید مهم‌ترین آن پرونده مارک ویلموتس بود.

مشخص شدن تکلیف فدراسیون فوتبال 

در غیاب علی کفاشیان، نایب رئیس اول فدراسیون و نامشخص بودن وضعیت محرومیت او، حیدر بهاروند به‌عنوان نایب رئیس دوم، سرپرستی فدراسیون را برعهده گرفت و آن را اداره کرد. بهاروندی که خود نیز یکی از نامزدهای پست ریاست فدراسیون بود که رد صلاحیت شد تا از حضور در انتخابات به‌عنوان نامزد هیات‌رئیسه هم محروم شود!

 اما آنچه اهمیت دارد، مشخص شدن تکلیف این فدراسیون است تا فوتبال ما از این بلاتکلیفی خارج شود. فدراسیونی که نه رئیس خود را می‌شناسد و نه هیات‌رئیسه‌ آن ترکیب کاملی دارد. نفراتی که دورهمی در این سال‌ها کِشتی فوتبال را به گِل نشاندند و دل اهالی فوتبال را به درد آوردند!

چالش بزرگ رئیس جدید

گرچه با وجود این تغییرات، اصلاح این فوتبال زمان زیادی خواهد برد و بار سنگین بدهی‌های آن بر دوش رئیس و هیات‌رئیسه بعدی خواهد افتاد، اما کسی که بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال تکیه می‌زند باید ‌آگاهانه با این چالش بزرگ مقابله کند. درخواست ۶.۲۵ میلیون یورویی مارک ویلموتس، بدهی‌های داخلی از طلب‌های داوران بگیر تا حقوق مربیان جدید تیم ملی، مساله سخت و پیچیده صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ و وضعیت سخت تیم ملی، مهلت یک ساله فیفا برای گرفتن تأییدیه ماده یک اساسنامه از دولت و مجلس، به نتیجه رسیدن طرح نظام جامع باشگاه‌داری و چالش‌های آن که خصوصی‌سازی باشگاه‌ها در گروی آن است و … که کار را از تصورات موجود سخت‌تر می‌کند.

۵۰+۱ درصد آرا برای رئیس جدید

در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال ابتدا برای تعیین رئیس رأی‌گیری خواهد شد. رئیس بعدی فدراسیون فوتبال باید ۱+۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و در صورت نرسیدن آرا به این حدنصاب، ۲ نامزدی که بیشترین آرا را کسب کرده باشند، در مرحله دوم رقابت خواهند کرد تا هر کدام رای بیشتری کسب کند، رئیس فدراسیو شود.

همچنین از میان ۶۸ نامزد برای نواب رئیس بودن که پس از انتخاب رئیس انجام خواهد شد، باید دید که چه کسانی قرار است ۱۱ عضو هیات‌رئیسه را انتخاب کنند. مجمع فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه جدید دارای ۸۹ عضو است که البته فردا ۸۷ عضو می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در زیر نگاهی به اسامی نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال، نواب رئیس پیشنهادی و سایر اعضای هیات‌رئیسه خواهیم انداخت.

علی کریمی

نواب رئیس پیشنهادی: مهدی مهدوی‌کیا، سعید دقیقی و فاطمه علیپور

کیومرث هاشمی

نواب رئیس پیشنهادی: علیرضا رحیمی، غلامرضا بهروان و پریا شهریاری

مصطفی آجورلو

نواب رئیس پیشنهادی: حسن نصراصفهانی، سعید فتاحی و لیلاسادات محمدیان

شهاب‌الدین عزیزی‌خادم

نواب رئیس پیشنهادی: شهره موسوی (منصور قنبرزاده و حیدر بهاروند نواب رئیس اول و دوم پیشنهادی عزیزی‌خادم بودند که قنبرزاده از حضور در انتخابات انصراف داد و بهاروند نیز رد صلاحیت شد)

در بخش هیات‌های فوتبال استانی اسامی ثبت نام‌کنندگان به شرح زیر است:

۱- حبیب‌الله ابوالحسن شیرازی، ۲- احسان اصولی، ۳- حسین باجیوند، ۴- منصور بیک‌وردی، ۵- طهمورث حیدری، ۶- جواد ششکلانی، ۷- عباس صوفی، ۸- عبدالکاظم طالقانی، ۹- علی طاهری، ۱۰- امیرحسین محتشم و ۱۱-غلامعلی هنرپیشه

در بخش نماینده مدیران عامل باشگاه‌ها نفرات زیر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت:

۱- علیرضا جنتی، ۲- رضا رضایی، ۳- بهرام رضاییان، ۴- محمدرضا ساکت، ۵- مهرداد سراجی، ۶- سعید عباسی، ۷-احمد عشقان‌ملک ۸- اکبر محمدی، ۹-احمد مددی و ۱۰- عباس نجاریان

اسامی نفراتی که به‌عنوان کارشناس برای ۳ کرسی هیات‌رئیسه ثبت‌نام کرده‌اند:

۱- علیرضا ابراهیمی، ۲- بهنام ابوالقاسم‌پور، ۳- محمد آخوندی، ۴- خداداد افشاریان، ۵- احمدرضا براتی، ۶- محسن ترکی، ۷- غلامرضا جباری، ۸- صادق درودگر، ۹- رضا درویش، ۱۰- داوود رفعتی، ۱۱- حسن زرگر، ۱۲- فریده شجاعی، ۱۳- ابراهیم شکوری، ۱۴- حسین شمس، ۱۵- علیرضا شهاب، ۱۶- رضا صادق‌پور، ۱۷- اسماعیل صفیری، ۱۸- شهامت عباسی، ۱۹- علی علیزاده، ۲۰- رسول فروغی، ۲۱- حسن کامرانی‌فر، ۲۲- امین کریمیان، ۲۳- جمیله کشاورز، ۲۴- علیرضا کهوری، ۲۵- میرشاد ماجدی، ۲۶- رضا محمدکاظمی، ۲۷- مسعود مرادی، ۲۸- هدایت ممبینی، ۲۹- حمیدرضا مهرعلی، ۳۰- هوشنگ نصیرزاده، ۳۱- نیما نکیسا، ۳۲- امین نوروزی و ۳۳-حسین نیرویار

در بین نامزدهای تأیید صلاحیت شده، محمد جواهری مدیرعامل باشگاه گل‌گهر سیرجان نیز در بخش مدیران باشگاه‌ها نامزد شده بود که اعلام شد از حضور در انتخابات انصراف داده و به همین دلیل نام او در میان نامزدها نوشته نشده است.

از میان ۸۹ عضو مجمع فدراسیون فوتبال که جایگاه حقوقی آنها تعیین‌کننده حضورشان در مجمع است، دو عضو یعنی سرمربی و کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی بانوان به دلیل تشکیل نشدن این تیم تا این لحظه، نماینده‌ای در مجمع نخواهند داشت زیرا هنوز در چارت فوتبال ساحلی ایران تیم ملی بانوان وجود ندارد.

همچنین پیش از این گفته می‌شد مریم آزمون و شهناز یاری به دلیل پایان قراردادشان با تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان در مجمع پیش رو عضویت ندارند، اما آنها مجوز حضور در انتخابات را خواهند داشت و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. به این ترتیب ۸۷ نفر در مجمع فردا مجوز حضور دارند که ممکن است به علت غیبت تعدادی از اعضا، این عدد کمتر از ۸۷ نفر نیز باشد.

قاسمپور: خیلی نباید امیدوار باشیم

ابراهیم قاسمپور ملی‌پوش اسبق تیم ملی فوتبال درباره دیدگاه‌های مطرح شده نامزدها به پلاس گفت: «بجز علی کریمی که چیزی درباره کارهایی که می‌خواهد انجام دهد، نشنیدم، در صحبت‌های سه نامزد دیگر چیز جدیدی ندیدم. آن‌ها هم شعارهایی که رئیس‌های قبلی می‌دادند را دادند؛ باید درآمدزایی کنیم، این کار را انجام دهیم، آن کار کنیم. این چیزها را همه می‌توانند بگویند، اما در مرحله عمل چیز خاصی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

فقط این حرف‌های قشنگ را زدند تا اعتماد افرادی که قرار است رای دهند را به خود جلب کنند. گرچه معتقدم آن شخصی که باید انتخاب شود، انتخاب شده، یعنی لابی‌ها صورت گرفته، رایزنی‌ها و صحبت‌ها شده، زیاد نمی‌شود امیدوار بود که یک انتخاب سالم از آب درآید همچنانکه در گذشته نیز این اتفاقات افتاده و آن‌هایی که باید انتخاب می‌شدند انتخاب شدند.»

هافبک اسبق تیم‌های صنعت نفت، شهباز، پاس، النصر امارات، الریان، السد و العربی قطر، المصری مصر و تیم ملی کشورمان در رابطه با اینکه رئیس جدید توانایی مقابله با چالش‌های پیش‌ رو را دارد، بیان داشت: «وقتی به این چهار نامزد ریاست فدراسیون نگاه می‌کنم، چون تجربه کار کردن از دبیر کلی بگیر تا … را در فدراسیون ندارند با مشکلات عدیده‌ای که فوتبال ما دارد، بعید می‌دانم که هر یک از این گزینه‌ها بخواهند انتخاب شوند، بتوانند آن را حل کنند.

البته نظر شخصی من در بین گزینه‌ها علی کریمی بهترین انتخاب است. شاید خیلی‌ها بگویند که او کارهای مدیریتی نکرده است، اما معتقدم کریمی از جنس فوتبال است، مشکل مالی هم ندارد که بخواهد برای مسائل مالی آن دندان گرد کرده باشد و آدم سالمی است، حرف‌هایش را رک می‌زند و زیر بار حرف زور نمی‌رود که این‌ها برای بعضی‌ها که سالم هستند یک امتیاز محسوب می‌شود.»

سرمربی اسبق تیم‌های پاس، صنعت نفت، برق شیراز، هما، الامارات، داماش گیلان، شاهین بوشهر، مس کرمان و تیم ملی امید در ادامه افزود: «شما وقتی سالم باشید و حرف‌های‌تان را رک بزنید، ممکن است بعضی‌ها از شنیدن آن ناراحت شوند و نمی‌گذارند کارهای خود را پیش ببری که این یکی از معایب سیستم ماست اما اعتقاد دارم علی کریمی از بازیکنان مطرح بوده به دلیل اینکه در فوتبال ما شناخته شده است و ارتباط‌های خوبی با سرمایه‌دارانی که دوستش دارند، دارد شاید بتواند این فوتبال را نجات دهد که امیدوارم او انتخاب شود و با کمک بقیه بتواند این مشکلات مالی را حل کند.

البته من خیلی سخت می‌بینیم علی کریمی برای این پست انتخاب شود. از طرفی نیز معتقدم با این شرایط کسی باید رئیس فدراسیون باشد که ارتباط تنگاتنگی با دولت داشته باشد، به دلیل اینکه پول باید بیاورد زیرا فوتبال ما درآمدزایی ندارد، فقط هزینه است.»

قاسمپور گفت: «شما به تیم‌های باشگاهی ما که نگاه می‌کنید ۹۹ درصدشان زیر پوشش سازمان یا ارگان و شرکت‌های وابسته به دولت هستند که می‌توانند بودجه‌های خود را تامین کنند. حتی تراکتوری که می‌گویند خصوصی است، من می‌گویم خیلی خصوصی هم نیست، وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید تیم‌هایی که خصوصی بودند، اکنون محو شده‌اند، این یعنی باید یک جاهایی وابسته به دولت باشیم تا بتوانیم درآمد داشته باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.