stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 247876
  • 09 اسفند 1399 - 16:00
1
عباس رضایی:

۲۱۲ واحد مسکونی در زلزله سمیرم نیاز به بازسازی دارد

۲۱۲ واحد مسکونی در زلزله سمیرم نیاز به بازسازی دارد
اصفهان_ استاندار اصفهان بیان کرد: از مجموع ۵۷۲ واحد ۲۱۲ واحد نیاز به بازسازی و ۳۵۵ واحد مسکونی باید تعمیر شود.
قلم | qalamna.ir :

عباس رضایی روز شنبه در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده پادنای علیای سمیرم در جمع خبرنگاران افزود: امروز خاکبرداری و آواربرداری مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله در سمیرم آغاز شده است.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم این منطقه اظهارداشت: اکنون ۵۷۲ واحد مسکونی شهرستان پادنای علیا سمیرم نیازمند بازسازی و تعمیراتی هستند.

استاندار اصفهان بیان کرد: از مجموع ۵۷۲ واحد ۲۱۲ واحد نیاز به بازسازی و ۳۵۵ واحد مسکونی باید تعمیر شود.

وی با اشاره مصوبات هیات وزیران برای بازسازی مناطق آسیب دیده، تصریح کرد: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب ساخت مسکن، اسکان موقت و معیشتی تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: اعتبار برای بازسازی تاسیسات زیربنایی پنج میلیارد تومان، کمک بلاعوض ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در قالب ساخت مسکن موقت و معیشتی است که در مجموع ۵۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای مناطق آسیب دیده ناشی از زلزله در نظر گرفتند.

وی افزود: برای هر واحد مسکونی شهری ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی (ساخت و معیشت) و ۵۰ میلیون تومان در قالب(ساخت، معیشت و اسکان) به تصویب رسیده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: برای هر واحد مسکونی روستایی ۱۱۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی (ساخت و معیشت) و ۵۰ میلیون تومان (ساخت، معیشت و اسکان) در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که دولت تدبیر و امید برای زلزله زدگان سمیرم در نظر گرفته مانند اعتبارات سی سخت و کهگیلویه و بویراحمد است.

به گفته رضایی، اقدامات خوبی در حال اجراست که همکاری مردم را می‌طلبد.

استاندار اصفهان همچنین در بازدید از دهستان پادنای بزرگ سمیرم گفت: دولت و مجموعه مدیریت بحران با تمام توان و امکانات در کنار زلزله زدگان جنوب سمیرم خواهد بود.

رضایی اظهار داشت: همه ما در دولت و سایر مجموعه‌ها موظف به کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده و آسیب دیده هستیم.

به گفته وی طبق اعلام مرکز لرزه نگاری کشور زمین لرزه در هر سه بخش و دهستان پادنای بزرگ، پادنا و پادنای سفلی در جنوب شهرستان سمیرم احساس شده و بیشترین خسارت به منازل روستاییان بخش پادنای بزرگ در نزدیک‌ترین محل به کانون زلزله(سی‌سخت) وارد شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه آسیب‌های وارده به خانه‌ها، مغازه‌ها و زیرساخت‌ها ارزیابی و برای همه آنها تشکیل پرونده خواهد شد، ادامه داد: دولت برای تخصیص اعتبار، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه ریزی می‌کند.

رضایی تصریح کرد: تسهیلات بانکی مناسب و بلاعوض، طراحی و پروانه ساختمان، نظارت و آواربرداری رایگان از جمله حمایت‌های دولت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده یا تخریبی است.

وی با اشاره به ادامه کار ارزیابی بنیاد مسکن، افزود: این ارزیابی‌ها به دقت و به منظور اخذ اعتبار از هیات وزیران برای بازسازی خانه‌ها و اماکن خسارت دیده انجام می‌شود.

منطقه پادنای سمیرم که ۲،۳۸ درصد مساحت شهرستان سمیرم را شامل می‌شود در پای رشته کوه بلند دنا و در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

این منطقه دارای سه بخش پادنای عُلیا، سُفلی و وسطی است که دهستان‌های پادنای علیا به مرکزیت روستای بیده، پادنای وسطی به مرکزیت شهر کُمه که مرکز بخش نیز می‌باشد و پادنای سُفلی به مرکزیت روستای چهار راه است.

پادنا، منطقه‌ای کاملا کوهستانی است که اختلاف ارتفاع بلندترین و پست ترین نقطه آن حداقل سه هزار متر می‌باشد. این منطقه در بیشتر روزهای فصل زمستان پوشیده از برف است بطوریکه رشته کوه بلند دنا در فصل سرما سپیدپوش دیده می‌شود.

از سوی دیگر، ‘دنا’ بلندترین قله رشته ‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران و همچنین غرب مرکز فلات ایران است.

ارتفاع این قله چهار هزار و ۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت قرار دارد.

شهرستان سمیرم در جوار دامنه‌های دنا و زاگرس میانی، با ۹۰ هزار نفر جمعیت، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.