stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 247865
  • 09 اسفند 1399 - 15:42
1
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

واکسیناسیون پرندگان باغ پرندگان اصفهان زمان بر است

واکسیناسیون پرندگان باغ پرندگان اصفهان زمان بر است
اصفهان_ وی ادامه داد: گرفتن هر پرنده استرس شدیدی را به آنها وارد می‌کند و در برخی موارد برای پرندگان ایست قلبی ایجاد می‌کند و از این رو برای واکسیناسیون هر قطعه پرنده دو الی سه ساعت زمان لازم است.
قلم | qalamna.ir :

شهرام موحدی با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در زمینه مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: باید توجه داشت که استان اصفهان با دو هزار و ۶۰۰ واحد پرورش طیور و ظرفیت ۵۶ میلیون و ۹۶۴ هزار قطعه پرنده بیشترین سهم را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تجربیات سال ۹۵ استفاده کردیم، ابراز داشت: برای این امر از سال ۹۷ تاکنون ۲۵ میلیون قطعه طیور را واکسینه کردیم که در سال ۹۹ این عدد به هفت میلیون و ۲۳۰ هزار دُز رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نظارت ویژه بر ساختار مرغداری‌ها را از دیگر اقدامات در دستور کار دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد و گفت: همچنین آموزش‌های چهره به چهره به مسئولان پرورش طیور نیز در این زمینه مورد توجه است.

انجام تست پی سی ار رایگان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اصفهان

وی در ادامه با بیان اینکه برای تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیازمند تست پی سی آر است، اضافه کرد: هزینه این تست زیاد است و ما برای اینکه کسی به دلیل هزینه این تست بیماری‌اش را پنهان نکند این تست را به صورت رایگان و در هر ساعت از شبانه روز که اعلام شود انجام می‌دهیم.

موحدی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی در طیور صنعتی، بومی و وحشی در زمینه ابتلاء به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده است، اضافه کرد: البته باید توجه داشت که ویروس در طبیعت در حال چرخش است و متوسل به کوچک‌ترین اشتباه است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تنها برای مرغ تخم گذار و بوقلمون انجام می‌شود، ابراز داشت: طیور گوشتی در این زمینه نیازی به واکسیناسیون ندارند.

بازدید از باغ پرندگان اصفهان تا اطلاع ثانوی ممنوع است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص واکسیناسیون باغ پرندگان اصفهان اظهار داشت: در این زمینه با توجه به اتفاقی که در باغ پرندگان قم داشتیم در گام نخست ورود همگانی به این مرکز ممنوع و باغ پرندگان را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه انجام کارهای تخصصی در باغ پرندگان اصفهان که یکی از بزرگترین باغ پرندگان کشور است، از سوی مسئولان دامپزشکی انجام شده است، تصریح کرد: در این زمینه مشکلات را به مسئولان شهرداری گوشزد کرده‌ایم و امیدواریم که مورد توجه قرار دهند.

موحدی با بیان اینکه مرحله اول واکسیناسیون باغ پرندگان استان اصفهان انجام شده و مرحله دوم آن نیز طی سه هفته آینده انجام می‌شود، اضافه کرد: باید توجه داشت که اغلب پرندگان موجود در باغ پرندگان اصفهان آزاد پرواز و شکاری است و واکسینه کردن آنها کار بسیار سختی است.

وی ادامه داد: گرفتن هر پرنده استرس شدیدی را به آنها وارد می‌کند و در برخی موارد برای پرندگان ایست قلبی ایجاد می‌کند و از این رو برای واکسیناسیون هر قطعه پرنده دو الی سه ساعت زمان لازم است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه کمبود واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان نداریم، ابراز داشت: در این زمینه تنها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم چرا که تنها ۵۰ درصد از پست‌های سازمانی دامپزشکی اصفهان نیروی انسانی دارد و این نیروها با تلاش جهادگرانه جبران مافات می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی پرنده فروشی‌های سطح شهر با شهرداری و اصناف است، اضافه کرد: شهرداری اصفهان سال‌هاست که برای ساماندهی پرنده فروشی‌ها برنامه‌ریزی داشته و نمی‌توان با برخورد چکشی این چالش را برطرف کرد.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.