stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 247703
  • 09 اسفند 1399 - 15:10
1
رئیس مرکز پژوهش های مجلس:

ضرورت ایجاد شبکه ای از نخبگان دانشگاهی و حوزوی در مرکز پژوهش ها

ضرورت ایجاد شبکه ای از نخبگان دانشگاهی و حوزوی در مرکز پژوهش ها
قم- رئیس مرکز پژوهشهای مجلس درباره ضرورت ایجاد شبکه ای از نخبگان گفت: نخبگان دانشگاهی و حوزوی می توانند در چهار حوزه قانون‌گذاری، نظارت، ایده‌پردازی و تصمیم‌سازی به مسئولین مشورت رسانی کنند.
قلم | qalamna.ir :

علیرضا زاکانی جمعه شب در مراسم معرفی رؤسا و دبیران کمیته‌های تخصصی دفتر قم مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین راهبری ۱۴ گانه برای تغییر رویکرد در عملکرد مرکز پژوهش‌ها گفت: به عنوان اولین گام ما با ایجاد دفتر قم به دنبال استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه برای استفاده از معارف دینی در قانونگذاری هستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قلب تپنده مشورت رسانی به مجلس است گفت: نکته مهم در این مشورت رسانی و بویژه قانونگذاری این است قوانین تصویبی در مجلس قابل انفکاک از دین نیست پس ما نیز باید همین رویکرد را داشته باشیم و در این مسیر از ثمرات وحدت حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

وی افزود: پیوند بین حوزه و دانشگاه یک هم افزایی ایجاد می‌کند که نتیجه آن درگیر شدن این عناصر با مسائل روز و آینده کشور است.

زاکانی ایجاد شبکه‌ای از نخبگان و بهره برداری از نظرات این افراد را از دیگر اقدامات مرکز پژوهش‌ها بیان کرد و افزود: با شبکه سازی نخبگان عملاً می‌توانیم در چهار حوزه قانون‌گذاری، نظارت تخصصی، ایده‌پردازی و تصمیم‌سازی به مسئولین مشورت رسانی کنیم.

وی افزود: در واقع با چنین راهبردی می‌توانیم جامعه نخبگانی کشور را در مسیر رشد نظام قرار دهیم و در این مسیر نیز نخبگان بتوانند خود را رشد دهند تا بتوانیم کارهای جدی تری انجام دهیم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این راهبرد دیگر نمی‌توانیم حوزه را از دانشگاه جدا کنیم گفت: این مسئله اختصاص به قم ندارد بلکه ما به دنبال آن هستیم که حوزه‌های علمیه تمام شهرها را وارد این مسئله کنیم؛ در واقع ما به دنبال آن هستیم که نظام عناصر نخبگان را به یکدیگر وصل کنیم و آن را در ترازی قرار دهیم که بتوانند مدیریت کند.

وی افزود: برای ایجاد چنین شبکه‌ای هیچ کجا، غیر از مرکز پژوهش‌ها نمی‌تواند این پیوستگی بین نخبگان و مسئولان را ایجاد کند زیرا عملاً مرکز پژوهش‌ها با تمام مراکز دولتی در ارتباط است.

علیرضا زاکانی ظرفیت‌های بی نظیر و بی‌بدیل قم را دلیل اصلی ایجاد نخستین دفتر استانی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد و افزود: این کار، یک نهادسازی نوین و بنیان سازی جدیدی است و این یک رسالت تاریخی است که احساس می‌شود باید صورت گیرد، زیرا باید حوزه در متن اصلی بازیگری کارها قرار گیرد.

وی افزود: این نهاد سازی نوین امکانی را برای ما فراهم می‌کند که اشتباهات قبلی را اصلاح کنیم چراکه قبلاً از ایجاد چنین نهادهایی اینگونه برداشت می‌شد که در کار تخصصی مرکز تداخل ایجاد می‌کند اما ما می‌خواهیم این تغییر به گونه‌ای غیر قابل بازگشت و اشکالات را نیز رفع کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه مکتبی که امام خمینی «رحمت الله علیه» برای ما آورد راه سعادت دنیا و آخرت ما است و امام «رحمت الله علیه» نیز فرمود: «اگر روحانیت نبود اسلام نبود» و بنده آینده نظام را مبتنی بر این نهاد سازی نوین می‌بینیم که حوزه علمیه بیاید در متن ماجرا قرار بگیرد و نه در حاشیه و این ایفای نقش باید در مشارکت با دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.