stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 247002
  • 07 اسفند 1399 - 21:40
1

سریال نون. خ و نوآوری در خنده

سریال نون. خ و نوآوری در خنده

شاید هیچ سریال و حتی فیلم سینمایی به خوبی و جذابیت سریال نون خ با جشنواره و داوری در جشنواره‌ها نتوانسته شوخی کند حتی شوخی با برنامه هفت و مسعود فراستی.

قلم | qalamna.ir :
سریال «نون. خ»
 
رضا صائمی| سریال‌های تلویزیونی در هر ژانری که خوب ساخته شود چه تراژیک چه کمدی مثل یک فیلم خوب سینمایی باید دست کم دوبار تماشا شود تا بتوان به رمزگشایی دقیق از آن پرداخت. ضمن اینکه فیلم و سریال خوب اثری خوانش پذیر است که هر بار دیدن آن به معنای کشف رمز و راز‌های جدید است.

از این رو بازپخش و تکرار سریال «نون خ» در شبکه تماشا، نه به معنای تکراری بودن آن که فرصتی برای تماشای دقیق‌تر آن فراهم کرده و حالا می‌توان در نگاه دوباره به قابلیت‌ها یا کاستی‌های آن پی برد. برای نگارنده این تماشای مجدد واجد چند نکته قابل تامل بود که تلاش می‌کنم در این یادداشت به تبیین آن بپردازم.

شاید آنچه که بیش از هر چیز به عنوان یک مولفه اثربخش در موفقیت این سریال که در فصل دوم خود به پختگی بیشتری رسید خلق موقعیت کمدی و کمدی موقعیت در یک برساخت بومی بود.
 
به این معنا که در اینجا جغرافیا و بافت فرهنگی و سنت‌های قومی و زبان محلی نه صرفا به مثابه اکسسوار و لوکیشن و بافت بصری که به عنوان بافتار و تمهیدی دراماتیک در خدمت موقعیت‌های کمیک قرار گرفته و می‌تواند در یک مواجهه فراقومی، طیف وسیع و متنوعی از مخاطبان را از سراسر ایران با این فضا و اتمسفر بومی همراه کند.
 
کاری که محسن تنابنده در نقش نقی معمولی در پایتخت می‌کند، سعید آقاخانی هم در نقش نورالدین خانزاده در نون خ انجام می‌دهد. گرچه او شخصیت محوری قصه است و نون خ به عنوان حروف اختصاری اسم و فامیل او، عنوان سریال است، اما قصه خود را در یک موقعیت پرتره و چهره محور قرار نداده و هم به شخصیت و کاراکتر‌های دیگر تعمیم داده و هم در بستر خود قصه و ظرفیت‌های بومی برساخته آن بسط می‌دهد.
 
این امتیاز کمی نیست. کارگردان توانسته نه فقط از ظرف جغرافیا که از ظرفیت فرهنگ و سنت‌های بومی منطقه در جهت پردازش و پیشبرد قصه خود استفاده کند.
 
از جمله استفاده از رنگ‌های شاد و قاب بندی جذاب از جفرافیا و زیبایی شناسی بصری برساخته از آن. حضور سعید آقاخانی هم به عنوان کارگردان- بازیگر و هم به عنوان کسی که خودش کرد است و فرهنگ آنجا را خوب می‌شناسد به بهره برداری درست از ظرف و ظرفیت بومی قصه کمک کرده.
 
در واقع کرد بودن سعید آقاخانی و شناخت و اشرافی که بر خرده‌فرهنگ کردی داشته کمک کرده تا سریال از سهل‌انگاری در پردازش فرهنگ بومی و لغزش‌های دراماتیک احتمالی مصون بماند.

قوم گرایی و بومی سازی در این سریال صرفا به عنوان تزیین و صورت بیرونی و ظاهری کار استفاده نشده بلکه به روح متن و ذات قصه و روایت رفته و توانست ظرفیت سازی کمدی کند. کمدی سازی سخت است و کمدی سازی بومی سخت تر.

 
به ویژه اینکه قرار باشد مخاطبان، همه ایران با قومیت‌های مختلف باشند. مخاطبی که اغلب تماشای یک سریال بومی و استانی را پس می‌زند در اینجا به شدت با قصه و شخصیت هایش همراهی و همدلی می‌کند و سعید آقاخانی به خوبی توانسته از طریق پیوند بافت بومی و ساختار کمدی در نون خ، مخاطب‌های متنوع با سلیقه‌های گوناگون را راضی نگه دارد.
 
یکی از مصادیق این رویکرد، استفاده درست از لهجه شیرین کردی و هدایت آن در بستر کمدی است بدون اینکه دچار لودگی یا متهم به تمسخر شود. لهجه و زبان و گویش می‌تواند تیغ دو لبه باشد که اگر درست ادا نشود یا درست و به موقع و در بستر منطقی دراماتیک مورد استفاده قرار نگیرد می‌تواند دافعه برانگیز باشد، اما درک درست از لهجه و استفاده درست از آن کمک کرده تا لهجه کردی به هویت دراماتیک سریال بدل شده و با خوانش درست طنازانه به نقطه قوت شخصیت‌ها و عنصر جاذبه بخش سریال تبدیل شود.
 
به این موارد باید نگاه انتقادی طنازانه یا طنز اجتماعی نهفته در قصه را هم افزود. طنز کلامی و نمایشی آن رگه‌هایی از نقد اجتماعی در آن است که هم شانیت طنز آن را ارتقا بخشیده و هم زبان نقادانه آن واجد کارکرد‌های آسیب شناسانه شده که می‌تواند مخاطب خاص را هم جلب کند.
 
شاید هیچ سریال و حتی فیلم سینمایی به خوبی و جذابیت سریال نون خ با جشنواره و داوری در جشنواره‌ها نتوانسته شوخی کند حتی شوخی با برنامه هفت و مسعود فراستی.
 
ضمن اینکه رگه‌های پررنگی از نقد اجتماعی به شرایط اقتصادی و معیشتی هم بدون شعارزدگی در طول قصه مطرح می‌شود که قابل تامل است. فصل سوم سریال نون خ در دست ساخت است. این سریال در سری دوم خود، ظرفیت و ظرافت‌های کمیک خوبی ایجاد کرده که هنوز قابل بهره برداری و تداوم است.
 
منبع: سینما سینما

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.