stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246954
  • 07 اسفند 1399 - 18:25
0

۷ دلیل شگفت انگیز برای خوردن خرما

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: یکی از قدیمی‌ترین محصولات زراعی موجود در این کره‌ی خاکی که بیش از ۶۰۰۰ سال است انسان ها از آن استفاده می کنند، خرما است. علم و تغذیه ی مدرن تازه به این پرداخته تا خواص این میوه‌ی بهشتی برای سلامتی ما را مورد بررسی قرار دهد. با ما همراه باشید.بیش از ۲۰۰ نوع خرما در سراسر جهان رشد می‌کند که البته همه‌ی این‌ها ممکن است در سوپرمارکت محله‌ی شما وجود نداشته باشد، اما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه چرا باید بیشتر از این میوه‌های خوشمزه در رژیم غذایی خود استفاده کنید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

فواید خرما برای سلامتی
۱- بسیار مغذی
خرماها به دلیل مزه‌ای که دارند، تنها یک ماده‌ی شیرین ساده تلقی نمی‌شوند، بلکه آن‌ها یک منبع غنی از بسیاری از مواد مغذی هستند و حاوی فیبر نیز می‌باشند. در واقع ۱۰۰ گرم خرما که حدود ۴ تا ۵ عدد از آن می‌باشد، ۱۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند.همین مقدار خرما (۱۰۰ گرم) ۲۰ درصد پتاسیم، ۱۸ درصد مس، ۱۴ درصد منیزیم مورد نیاز روزانه‌ی شما و مقدار قابل توجهی از آهن و کلسیم که مواد غذایی بسیار لازم برای استخوان‌ها و خون شما هستند را تأمین می‌کند.
علاوه بر این، خرما حاوی منابع خوبی از ویتامین‌ها آ، ب ۵، ب ۶، فولات یا همان ب ۹، نیاسین یا همان ب ۳ است.

۲- خواص آنتی اکسیدانی
یک مطالعه که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان داد که خرما در مقایسه با دیگر میوه‌های خشکِ متداول حاوی پولی فنل (یک نوع آنتی‌اکسیدان بسیار قوی) بیشتری است. تحقیقات نشان داده است که پلی فنل ها به پیشگیری از بیماری‌های تحلیل برنده مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و انواع دیابت کمک می‌کنند.

۳- کنترل دیابت
در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف خرما به کنترل سطح قند و چربی‌های در گردش خون بیماران دیابتی کمک می‌کند.این نتیجه جالب است زیرا خرما کربوهیدرات و قندهای طبیعی زیادی دارد. مواد غذایی شیرین می‌توانند باعث افزایش سریع قند خون شوند که این برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است. محققان مقایسه کردند چه مصرف خرما همراه با وعده‌های غذایی و چه به تنهایی میزان قند خون را به طور ناگهانی افزایش نمی‌دهند.
مطالعه‌ای دیگر نشان داد که عصاره‌ی میوه‌ی خرما جلوی بدتر شدن نوروپاتی دیابتی را می‌گیرد.

۴- سلامت جنسی
خرما از زمان‌های قدیم به طور سنتی برای افزایش توان جنسی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های بسیار خوب توصیه شده برای افزایش توانایی جنسی این است که یک مشت خرما را به مدت یک شب در شیر بز خیسانده و صبح آن را به خوبی با کمی هل و عسل مخلوط کرده و میل نمایید. این دستورالعمل از نظر علمی ثابت نشده است اما ارزش امتحان کردن را دارد و مصرف آن جای نگرانی ندارد.جالب است، در تحقیقات مشخص شده است که گرده‌ی حاصل از گل‌های نخل خرما موجب افزایش میزان باروری در مردان و افزایش تعداد اسپرم‌ها می‌شود. این اثر در میوه‌ی خرما یافت نشده، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در کل خرما موجب کاهش میزان ناباروری می‌شود.

۵- عملکرد روده و سرطان
در یک مطالعه‌ی دانشگاهی در مورد سلامت روده از نظر سرطان تحقیقی انجام شد. بدین ترتیب که در یک گروه از داوطلبان به مدت سه هفته هر روز حدود ۵۰ گرم خرما مصرف شد. در این زمان حرکات تناوبی روده‌ای آن‌ها بهتر شد و عوامل شیمیایی حاصل از گوارش که موجب ایجاد سرطانیم شود در آن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافت.محققان معتقدند که میزان فیبر بالا و پلی فنل های موجود در خرما از عملکرد سلامتی فلور روده محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال می‌شود.
مطالعات دیگر همچنین نشان داده است که برخی از ترکیبات طبیعی موجود در خرما، اثرات ضد توموری و ضد سرطانی دارند.

۶- سلامت قلب
تحقیقات نشان داده است که مصرف خرما موجب کاهش چربی‌های خون و استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود. این خواص خرما به پیشگیری از گرفتگی عروق که موجب بیماری‌های چون سکته، حملات قلبی و انوریسم می‌شود، کمک می‌کند.

۷- بارداری
تحقیقات دانشگاه علم و صنعت اردن نشان داد زنان بارداری که در ۴ هفته‌ی آخر بارداری‌شان روزانه ۶ عدد خرما می‌خوردند، نتایج بهتری را در طول درد زایمان و وضع حملشان تجربه کردند.
زنانی که خرما می‌خوردند، در مقایسه با زنانی که خرما نمی‌خوردند:
* دهانه‌ی رحمشان هنگام ورود به بیمارستان بازتر بود
* غشای اطراف جنین تناسب بهتری داشت
* ۹۶ درصد درد زایمان خودبه‌خودی داشتند که در گروهی که خرما مصرف نمی‌کردند، این آمار ۷۹ درصد بود
* مقدار مصرف داروهای پروستین و اکسی توسین کمتر بود
* زمان اولین مرحله‌ی درد زایمان نصف زمان گروهی بود که خرما نمی‌خوردند.
راه‌هایی برای مصرف بیشتر خرما
خرماها میان وعده‌های بسیار خوشمزه‌ای هستند که انواع آن‌ها به صورت تازه و خشک در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را مانند میوه در زمان میان وعده‌ها مصرف کنید.
یکی دیگر از روش‌های مصرف خرما استفاده از آن در نوشیدنی‌هاست. می‌توانید از آن در اسموتی های مختلف استفاده کنید و یا مثلاً شیرخرما درست کرده و میل نمایید.
یکی از بهترین کارها برای مصرف خرما خوردن آن به همراه نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه است. بدین ترتیب هم از فواید آن بهره می‌برید و هم جایگزین بسیار عالی برای قند و شکر دارید.
از خرما در تهیه‌ی غذاهای مختلف هم می‌توان استفاده کرد. مخلوط آن با برنج و یا تخم مرغ و برخی سالادها به خصوص در فصول سرد سال بسیار مفید است.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.