stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246891
  • 07 اسفند 1399 - 15:26
0

آیا موضوع حصر وعده انتخاباتی بود؟

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:روزنامه آرمان ملی نوشت: آخرین روزهای سال ۸۹ بود که حصر خانگی دو کاندیدای انتخابات ۸۸ آغاز شد و تا سال ۹۹ ادامه داشت و دارد، با اینکه دیروز یک عضو ارشد حزب اعتمادملی از شرایط فعالیت مهدی کروبی و دیدارهای او خبر داده بود اما از رفع حصر کامل او سخنی بر زبان نیاورد.
سخنگوی حزب اعتماد ملی در رابطه با حواشی اخیر در مورد وضعیت مهدی کروبی و فعالیت‌های سیاسی او برای انتخابات عنوان کرد: فعالیت سیاسی اساسا امری کاملا مورد توجه بوده و عنصر سیاسی همواره در موقعیتی است که روح، فعالیت‌ها، کردار، گفتار و اندیشه‌اش با فعالیت سیاسی عجین است و جدایی‌پذیر نیست. کروبی از زمانی که خود را شناخته است در این مسیر بوده و پدر او از عناصر سیاسی و مبارز بود.
محمدجواد حق‌شناس گفت: آقای کروبی از نوجوانی در کسوت طلبگی بود و فعالیت سیاسی داشت و اکثر دوران زندگی خود در سال‌های ۴۲ تا ۵۷ را در زندان بوده است. او افزود: بعد از انقلاب او در کسوت نماینده مجلس فعالیت کرد و رئیس مجلس در دوره سوم و ششم بود. همچنین نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید و بنیاد پانزده خرداد بود. سپس با تشکیل حزب و راه‌اندازی روزنامه در نقش لیدر و دبیرکل در عرصه سیاسی قرار گرفت، همینطور با شکل دادن به مجمع روحانیون مبارز و انشعاب از روحانیت مبارز همواره جزو یکی از چهره‌های شاخص سیاسی بود. زمانی که او در حصر قرار گرفت، این حصر موضوعی برای خاتمه دادن به فعالیت‌های سیاسی نشد و نقش خود را در عرصه سیاست داخلی ایفا کرد.
حق‌شناس تاکید کرد: عملا ما ترک سیاست را از او ندیدیم. ترک سیاست برای یک فعال سیاسی واقعی مثل ترک نماز یک مسلمان است. لذا من تایید می‌کنم که او همواره بوده و اگر در جایی از عرصه سیاست خارج شده عملا در اختیار خود او نبوده است. سخنگوی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: طبیعتا عرصه فعالیت سیاسی عرصه رقابت است و تا زمانی که عرصه فعالیت در انحصار رقیب است از این فضای انحصاری پیروز بیرون می‌آید چون رقابتی در میان نیست ولی وقتی حضور عنصری فعال این انحصار را تحت‌الشعاع قرار بدهد و فضا برای رقابت فراهم شود، طبیعتا نگرانی ایجاد می‌شود به‌خصوص که عرصه رقابت سیاسی امکان جلب توجه افکار عمومی را به همراه دارد. او افزود: مهدی کروبی همواره نشان داده در کانون توجه مردم قرار دارد و اگر این عرصه برای او فراهم شود، توجهات را به خود جلب می‌کند و این برای رقیب سخت است چون در این مدت عرصه را برای انحصار خود فراهم دیده و من به نگرانی آنها حق می‌دهم ولی این حق را به آنها نمی‌دهم که تخریب کنند.
حق‌شناس اضافه کرد: رقیب درک درستی از توانمندی عنصری چون کروبی دارد اگر او در فضای آزادی حضور پیدا کند، اثرگذاری دارد و جریان رقیب از این مساله خشنود نخواهد بود. او در رابطه با شرایط فعلی مهدی کروبی و رفع حصر گفت: از چند ماه پیش فضایی برای او فراهم شد تا دیدارهایی داشته باشد. حق‌شناس ادامه داد: روز یکشنبه او با قائم‌مقام حزب دیدار داشت و در روزهای قبل با تعدادی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم دیدار داشت. همچنین با دبیرکل حزب کارگزاران و با تعدادی از اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار کرد. او در پایان گفت: خوشبختانه با همه سختی‌هایی که در ده سال گذشته شاهد آن بودیم فضا به سمتی می‌رود که در مورد رویکردی که در این مدت بود، تجدیدنظر شود.
در انتظار تحقق وعده‌ها
۹ دی ماه سال جاری محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا گشایشی در حصر در حال انجام است، گفت: «نمی‌دانم اما علایمش مشاهده می‌شود.» منظور واعظی شاید تلفنی بود که در اختیار محصورین قرار گرفته بود تا بتوانند با خارج از منازل خود ارتباط داشته باشند. دیدارهای سیاسیون با کروبی هم ادامه دارد چنانکه چند روز قبل اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با او دیدار کردند. حجت‌الاسلام فاضل میبدی درباره جزییات این دیدار می‌گوید: «او از این موضوع نگران بودند که دست‌هایی بیاید و انقلاب را از بین ببرد. بالاخره ایشان به امام خیلی نزدیک بودند و امام به ایشان اعتماد داشتند.
خاطراتی را از امام نقل کردند. جلسه خیلی خوبی بود و سه چهار ساعت هم طول کشید. ایشان می‌گفتند هر اتفاقی که می‌افتد اصل انقلاب از بین نرود.» ۲۶ آبان سال جاری هم حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «از این موضوع بیش از ۱۰ سال می‌گذرد امیدوارم هرچه زودتر این مساله با پیگیری حل شود و مسائل مشابه دیگر نیز هر چه زودتر برطرف شود.» نکته قابل تامل آنجاست که یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری موضوع حصر بود و برخی به همین دلیل نام او را بر روی برگه‌های رای نوشتند اما تا به امروز تحرکی رسما تحقق این وعده مشاهده نشده است.

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.