stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246839
  • 07 اسفند 1399 - 14:13
1

پاشینیان درخواست ارتش ارمنستان برای استعفایش را “کودتا” خواند

پاشینیان درخواست ارتش ارمنستان برای استعفایش را “کودتا” خواند

نخست وزیر ارمنستان امروز (پنج‌شنبه) ضمن تاکید بر اینکه اطلاعیه نیروهای مسلح درخصوص درخواست برای استعفایش برابر با یک “کودتای نظامی” است، از طرفدارانش خواست تا در مرکز ایروان، پایتخت این کشور تجمع کنند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه ارتش ارمنستان در بیانیه‌ای خواستار استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور و دولتش شد پاشینیان نسبت به این کودتای نظامی علیه وی هشدار داد.

از زمانی که منتقدان به “مدیریت فاجعه‌بار” پاشینیان در درگیری‌های شش هفته‌ای میان نیروهای ارمنی و آذربایجانی بر سر منطقه قره‌باغ اعتراض کردند، نخست وزیر ارمنستان با اعتراضات و درخواست‌هایی برای استعفا مواجه بوده است.

پاشینیان درخواست‌ها برای استعفا را رد کرده است.

وی امروز از طرفدارانش خواست تا در مرکز ایروان برای حمایت از او راهپیمایی کند و از طریق فیس‌بوک با مردم کشورش صحبت کرد.

وی همچنین فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان را اخراج کرد.     

پاشینیان گفت: فرمانده ستاد ارتش را قبل از اینکه بیانیه درخواست استعفای من را امضا کند، برکنار کردم.

هنوز مشخص نیست که ارتش برای حمایت از بیانیه‌اش متوسل به استفاده از زور می‌شود یا درخواستش برای استعفای پاشینیان تنها کلامی و شفاهی بوده است.

درخواست استعفا در بیانیه ستاد کل ارتش آمده و به امضای بیش از ۴۰ افسر و مقام برجسته نظامی از جمله اونک گاسباریان، فرمانده ستاد ارتش و تمامی معاونانش، روسای ادارات و فرماندهی واحدهای بزرگ ارتش رسیده است. نظامیان نسبت به آنچه آن را “گام‌های کوتاه نظرانه و غیرقابل توجیه” از سوی دولت خوانده‌اند، از جمله برکناری تیران خاچاتوریان، معاون اول فرمانده ستاد ارتش اعتراض کردند.

نظامیان گفتند، به این نتیجه رسیده‌اند که بدون در نظر گرفتن منافع کشور این برکناری انجام گرفته است، آنها این تصمیم را غیرمسؤولانه و مخالف کشور دانستند.

فرماندهان نظامی تاکید کردند، دولت پاشینیان قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط دشوار و سرنوشت‌ساز کنونی نیست.

نظامیان گفتند، صبرشان در قبال آنچه “تعدی‌های دولت علیه ارتش” خواندند، سرآمده و دولت غیرکارآمد بوده و اشتباهات فاحشی که مقامات محلی در زمینه‌های سیاست خارجی مرتکب می‌شوند، کشور را به لبه پرتگاه کشانده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به شرایط کنونی نیروهای مسلح خواهان استعفای نخست‌وزیر و دولت هستند و نسبت به استفاده از خشونت علیه ملتی که فرزندانشان را در راه دفاع از کشور داده‌اند، هشدار می‌دهد.

آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز گفت، سندی از پاشینیان دریافت کرده که مربوط به برکناری فرمانده ستاد ارتش است اما تا کنون آن ا امضا نکرده است.

وزارت دفاع ارمنستان نیز از اظهارنظر درباره بیانیه ستاد ارتش امتناع کرد، در حالی‌که آرائیک هاروتیونیان، رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ که جهان آن را به رسمیت نمی‌شناسد و در حال حاضر در ایروان است از همه طرف‌ها خواست خویشتن‌دار باشند و عاقلانه رفتار کنند. او آمادگی خود را برای وساطت جهت حل بحران کنونی اعلام کرد.

در این حین حامیان مخالفان اقدام به تظاهرات در پایتخت کرده و در حال حاضر خیابان‌های اصلی شهر را بسته‌اند.

برکناری خاچاتوریان، بعد از انتشار اخباری مبنی بر این بود که او به اظهارات پاشینیان درباره این‌که موشک‌های “اسکندر” روسیه وابسته به ارتش ارمنستان در جریان دور اخیر نزاع با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ منفجر نشدند یا تنها ۱۰ درصد منفجر شدند، خندیده بود. 

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.