stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246762
  • 07 اسفند 1399 - 11:59
1

اهدای نشان عالی خورشید به مرتضی رزاق‌کریمی

قلم | qalamna.ir :
گروه فرهنگی: اولین دوره مراسم اهدای نشان عالی خورشید توسط انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند ایران عصر روز گذشته چهارشنبه ۶ اسفندماه با تقدیر از «مرتضی رزاق کریمی» در موزه سینما برگزار شد.در ابتدای این مراسم رامین حیدری فاروقی رئیس انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند گفت: در سال گذشته در صنف تهیه کنندگان مستند بحث بر این بود که تهیه کننده خوب چه فردی است که هم برای سینمای ایران خوب باشد و هم کارگردانان سینما او را دوست داشته باشند.او ادامه داد: کار نشان عالی خورشید زنده نگه داشتن گفتمان جست‌وجوی یک تهیه کننده خوب، قابل اتکا و مولد است. به این ترتیب اساسنامه و آیین نامه شکل گرفت و مقرر شد هیات موسس اولین دوره را برگزار کند.
 

فاروقی همچنین گفت: خوشحالیم برای نشانه گذاری این رویکرد فردی انتخاب شد که می توانیم حضور و تجربیاتشان را به رخ خودمان و دیگران بکشیم و یادآور شویم که استمرار در امر کیفی چه نقش مهمی دارد و آدم‌ها چگونه می توانند با تماشای یک رویکرد درست پیام تشویق فعالیت های آن شخص را ببینند. آقای رزاق کریمی فردی است که برای نخستین دوره انتخاب شده است و ما خوشحالیم که این اتفاق با ایشان آغاز می شود. از همه بزرگانی که امشب در این مراسم حضور دارند تشکر می کنم، از موزه سینما قدردانی می کنم که همیشه پشتیبان سینمای مستند بوده و همچنین از صنف مستندسازان. امیدوارم همیشه پشتیبان سینمای مستند باشید و دیگران را ترغیب به تماشای سینمای مستند کنید.

فرهیختگی در سینمای مستند جمع شده است
در ادامه این مراسم سیدمحمد بهشتی با تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: آنچه امروز در سینمای ما مشهود است این است که فرهیختگی در سینمای مستند جمع شده است.اگر کسی از من سراغ اندیشه را در سینمای ایران بگیرد به او می گویم سینمای مستند ایران را نگاه کند زیرا سینمای مستند امروز می تواند نمایندگی ظرفیت بالقوه سینمای ما را داشته باشد به همین دلیل مستندسازان باید قدر خودشان را بدانند.وی ادامه داد: ما باید به این ارزش ها توجه کنیم و بدانیم که سینمای مستند واجد فرهیختگی است و هرچقدر این فرهیختگی عمق بیشتری پیدا کند طبیعی است که راه خود را بیشتر باز می کند و از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند در ارتفاعات بلندتری پرواز کند.

بهشتی با بیان اینکه سینما همواره به دیده شدن نیاز دارد، گفت: ترازوی دیده شدن ها در سینما مراسم هایی همچون جشنواره ها، نمایش های مختلف ، تقدیرها و اهدای نشان ها است. به همین دلیل نشان عالی خورشید که شما آن را طراحی کردید می تواند کمک خوبی به دیده شدن سینمای مستند کند و برای آن که ویژگی آن حفظ شود باید در اهدای جایزه و نشان سخت گیر باشید تا اگر کسی این نشان را گرفت حقیقا دلالتی کند بر حقیقتی نه این که بخواهیم نشان را هرسال بین افراد تقسیم کنیم.وی با بیان این که این نشان را ارزان به کسی ندهید، ادامه داد: کسانی که این نشان را می گیرند نباید احساس کنند که آن را ارزان به دست آورده اند و این جایزه باید دلالت بر فتح قله‌های بلند کند.   

مستند بستری برای رشد و توسعه سینمای ایران است
در ادامه این مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: من هرگز فیلم مستند نساخته ام اما همیشه مستند را بستر جدی برای رشد و توسعه در فضای سینمای ایران می شناسم زیرا معتقدم مستندسازان در مناسبات صنفی از یک فرهیختگی در روابطشان برخوردارند که باعث خوشحالی است.شاهسواری با بیان این که امیدوارم نشان عالی خورشید دچار اضمحلال و ابتذال تکرار نشود ، گفت: قطعا در ذهن دوستان سوالاتی مطرح شده که برای پاسخ به آن سوالات به این نتیجه رسیدند که یک نشان طراحی شود تا از اهدای این نشان معرفتی حاصل شود زیرا معرفت حاصل پرسش های اولیه است.

او همچنین گفت: خوشحالم از این که بعد از مدت ها امشب دوست عزیزم آقای رزاق کریمی را می‌بینم. ایشان از دوستان خوب و صبور ما در سینما و فعالیت های صنفی هستند و من جز صبوری، آرامش و دانش از او چیز دیگری ندیده‌ام. اولین دوره نشان عالی خورشید را به دوستان مستندسازم در خانه سینما تبریک می گویم و امیدوارم دوره های بعد هم با همین روش و نگاه های سخت گیرانه برگزار شود.

سینمای مستند باید به سمت صنعتی شدن برود
مرتضی رزاق کریمی بعد از دریافت نشان عالی خورشید در این مراسم گفت: این که دوستان من را شایسته دریافت چنین نشانی دیدند و تقارن این شب مهم با ولادت حضرت علی (ع) برای من اتفاقی به یادماندنی است. این نشان وجه متفاوتی از جوایزی که در جشنواره ها دریافت کردم دارد؛ فلسفه ای که پشت این نشان است می تواند چراغ راه آینده من باشد و کارم را دشوارتر می کند.وی ادامه داد: بارها شنیدیم که همیشه پشت سر یک مرد موفق یک زن حضور دارد و من اگر امروز موفقیت کوچکی به دست آوردم به دلیل آن است که پشت سر من چند زن حضور داشتند. ابتدا مادرم که در حوزه فرهنگ همیشه مشوق من بوده است و ما را به سمت شعر و ادبیات سوق می داد، خواهران عزیزم ، همسرم و همچنین دخترم که وقتی به دنیا آمد انگیزه زیادی برای اصلاح مسیر به من برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر داد.

رزاق کریمی با تشکر از هیات موسس نشان عالی خورشید بیان کرد: این نشان اتفاق مهمی است اما باید توجه داشته باشیم که مسائل مهمی در سینمای مستند روی زمین مانده است. هرچند سینمای مستند مسیر رو به رشدی طی کرده است اما سینمای مستند ما هنوز فاقد استراتژی است و باید به سمت صنعتی شدن برود؛ صنعتی که در آن چرخه اقتصادی درک شود. او ادامه داد: سینمای مستند باید استراتژی داشته باشد، هدفمند باشد و وارد عرصه های جهانی شود. سرمایه های بزرگ فرهنگی زیادی داریم و سینمای مستند خیلی سهل تر از سینمای داستانی می تواند در عرصه بین المللی بدرخشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر این که بزرگانی مثل دو صنف مهم انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و انجمن کارگردانان سینمای مستند در خانه سینما جمع شوند و با مدیران فرهنگی که در حوزه مستند به شکل تخصصی کار می کنند به تشریک مساعی برسند و نظام تولید سینمای مستند را متحول کنند. باید توجه داشته باشیم که تحول نقطه آغاز تهیه و تولید سینمای مستند است.
رزاق کریمی با تشکر از هیات مدیره مدیره و پیشکسوتان صنف تهیه کنندگان سینمای مستند گفت: استاد اول من در سینما برادرم مصطفی رزاق کریمی است که امشب هم در جمع ما حضور دارد. از همه زحمات او تشکر می کنم. امیدوارم در آینده باز هم شاگردی کنم و بیاموزم.

معضل اصلی سینما تهیه‌کننده فرهیخته و اندیشمند است
محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز که در این مراسم حضور داشت ، گفت: امشب در حضور شما مهمانان گرامی احساس شور و شعف دارم. قدردانی و تجلیل خیلی زیباست البته گاهی فرمایشی می شود و ساختار اداری پیدا می کند اما زمانی که خودجوش باشد و از یک جمع صنفی برآید زیباتر می شود.وی با تشکر از انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران که چنین ابتکار عملی داشتند، بیان کرد: همان طور که آقای سیدمحمد بهشتی اشاره کرد قدر این نشان باید دانسته شود و تبدیل به یک شکل روتین و تکراری نشود زیرا در این صورت گرانقدری و ارزش آن در طول سالیان کم رنگ می‌شود. در آسیب‌شناسی‌ای که اخیرا در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشتیم این‌طور مطرح شد که معضل اصلی سینمای ایران فیلمنامه نیست بلکه تهیه کننده فرهیخته و اندیشمند است؛ تهیه کننده ای که از نقطه صفر با یک تولید همراه شود، با تفکر و اندیشه و در انتهای عرضه محصول فرهنگی نیز با مخاطب همراه باشد.

وی ادامه داد: ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همیشه به این  نکته اشاره می کنیم و دوست داریم همراه و حامی چنین تهیه کنندگانی باشیم و درحال حاضر شاید خیلی افق روشنی در چندین نقطه نورانی نباشد اما امیدواریم این جهش با کمک انجمن صنفی تهیه کنندگان و کارگردانان مستند همراه شود و به افق خوبی برسیم و توجه داشته باشیم که تهیه کننده نقطه آغازین یک فکر است که گروه ها را با خود همراه می کند.
حمیدی مقدم در وصف مرتضی رزاق کریمی نیز گفت: آقای رزاق کریمی جدای از این‌که انسانی شریف است دوستی همراه است. از تجربیات ایشان سال‌ها در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهره گرفته شده و من دو سال است که افتخار همراهی با ایشان را دارم. ایشان همیشه دوست داشتند در کنار ما بمانند و در بحث‌های سخت جشنواره سینما حقیقت که امسال یکی از پیشروترین و سخت ترین دوران را گذراندیم، همراه ما بودند. پیشرویی سینمای مستند از این‌جا می آید که امسال خود مستندساران حرکتی در بحث برخط آنلاین داشتند که آقای رزاق کریمی یکی از بانیان اصلی بودند.

وی خاطرنشان کرد: در آقای مرتضی رزاق کریمی همیشه عدالت را دیدیم و در مباحث صنفی نیز همیشه راهگشا بودند. امیدوارم ابتدا در کنار خانواده مستند و بعد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از خدمات و تجربیات ایشان سال‌های دراز بهره بگیریم .در انتهای این برنامه به پاس همراهی و حمایت‌های موزه سینمای ایران از سینمای مستند و مستندسازان نشان عالی خورشید توسط انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند جهت ثبت در تاریخ سینمای ایران به مهران عباسی مدیرعامل موزه سینما اهدا شد و این نشان در گنجینه مستندسازان در تالارهای موزه سینما قرار گرفت.محمد صوفی دبیر اولین دوره نشان عالی خورشید بود و اجرای برنامه را منصور ضابطیان برعهده داشت.در این مراسم اعضای هیات مدیره ادوار انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، پیشکسوتان سینمای مستند، مصطفی رزاق کریمی، مهناز مظاهری، سعید رشتیان، بابک بهداد، فخرالدین سیدی، ارد عطارپور، سام کلانتری، عصمت شاکری، علیرضا حسینی، محمد شکیبانیا، فاطمه شهباز طهماسبی، اصغر قهقرایی، پدرام اکبری، مجید خالقی، فرشته طائرپور، پژمان مظاهری پور، شهنام صفاجو و … حضور داشتند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.