stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246733
  • 07 اسفند 1399 - 11:28
0

سبزپوشی یکپارچه بورس های غربی

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: تمامی شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا صعود کردند. ایسنا ، بحث های داغی پیرامون مسیر آینده نرخ های بهره و نرخ های تورم در اقتصادهای بزرگ بین معامله گران وجود دارد. اگرچه تقریبا همه معامله گران روی اجتناب ناپذیر بودن افزایش تورم در ماه های آتی تاکید دارند اما برخی نگران اند تورم با روند فعلی از کنترل خارج شود و بازگرداندن آن به محدوده های هدف کار زمان بر و پرهزینه ای باشد. بانک های مرکزی سراسر جهان ناچار شده اند تا برای حمایت از واحدهای مختلف اقتصادی و کاستن از تبعات اقتصادی کرونا دست به تزریق سنگین نقدینگی و کاهش شدید نرخ بهره بزنند به طوری که نرخ بهره در بسیاری از کشورها اکنون در محدوده صفر یا منفی قرار دارد.   کاترین تای قرار است به عنوان گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی سمت وزیر بازرگانی به سنا معرفی شود. آن طور که منابع نزدیک به تای به بلومبرگ گفته اند وی طرفدار افزایش مصرف تولیدات داخلی است و از اتخاذ رویکرد سختگیرانه نسبت به چین در مسایل تجاری هم حمایت می کند اما موضع وی به طور کلی نرم تر از رابرت لایت هایزر خواهد بود که دوران ترامپ تصدی این سمت را بر عهده داشت. روی کار آمدن تای که طرفدار حل و فصل اختلافات با چین از طریق دیپلماتیک است تا حدی باعث آسودگی خاطر معامله گران از اینده تجاری دو اقتصاد برتر شده است.  
 

پس از تماس تلفنی جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- با شی جین پینگ- رییس جمهور چین- و توافق دو طرف بر کاستن از تنش ها، اکنون وزیر خارجه چین از آمریکا خواسته است تا با برداشتن تعرفه های تجاری و احترام به حق حاکمیت پکن در تایوان، هنگ کنگ و تبت، فصلی نو در روابط دو کشور را رقم بزند. وانگ یی که در همایش روابط چین و آمریکا سخن می گفت افزود که کشورش انتظار دارد دولت جدید آمریکا بسیاری از اقدامات تقابلی دولت قبلی (دوران ترامپ) را کنار بگذارد. در دوران ترامپ روابط دو طرف تا جایی تیره شد که دو طرف دست به تعطیلی متقابل کنسولگری های یکدیگر زدند.  شاخص تولید آمریکا در ماه فوریه با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۵۸.۵ واحد رسید که بیانگر کاهش شتاب رشد تولیدات و دریافت سفارشات جدید صنعتی بوده است. اخلال در زنجیره تولید در نتیجه اعمال محدودیت ها و اشکال در سیستم حمل و نقل باعث شده است تا نرخ رشد هزینه های ورودی در این ماه به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۱۱ برسد. هزینه های خروجی نیز بالاترین رشد قیمت خود از ژوئیه ۲۰۰۸ را تجربه کردند که این مساله احتمالا خود را به شکل تورم بالاتر در ماه های آینده نشان خواهد داد. بانک مرکزی آمریکا خود را آماده تورم بالای دو درصد می کند.  

مشکلات ناشی از حوادث طبیعی در نقاط مختلف باعث نگرانی معامله گران از کاهش بیشتر رشد اقتصادی شده است. پس از سرمای کم سابقه در آمریکا و اروپا، زلزله شدید در ژاپن هم باعث خروج بسیاری از نیروگاه‌ها از مدار شد. این اتفاق‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که ویروس کرونا که نگرانی اصلی اقتصادی جهان هم محسوب می شود کماکان با جهش های خود در صدر اخبار قرار دارد و این بار یک جهش خطرناک از این ویروس در فنلاند شناسایی و گزارش شده است که سرعت انتقال بالایی هم دارد.  بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا با افزایش شدید میزان بدهی های خود مواجه شده اند به گونه ای که طبق اعلام موسسه مالی بین الملل از زمان شیوع این ویروس تاکنون بدهی های جهان ۲۴ ترلیون دیگر افزایش یافته و به ۲۸۱ تریلیون دلار رسیده است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی جهان نیز طی این مدت به ۳۵۵ درصد رسیده است. به گفته این موسسه روند افزایش بدهی های جهانی امسال هم ادامه خواهد یافت و افزایش ۱۰ تریلیون دلاری بدهی جهانی برای جهان پیش بینی شده است.  

طبق گزارش جدید کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو ۳.۸ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی ۰.۸ درصد بیشتر است اما رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به جای ۳.۹ درصد قبلی، ۳.۷ درصد پیش بینی شده است. اتحادیه اروپا انتظار دارد تا سال ۲۰۲۲ سطح اقتصاد این اتحادیه به زمان قبل از کرونا باز گردد اما روند احیای اقتصاد در برخی از کشورها طولانی تر خواهد بود. پیش بینی شده که محدودیت ها تا ماه مارس ادامه پیدا خواهد کرد.  تاکنون بیش از ۱۱۲ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۷۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۱۵ هزار و ۶۷۵ نفر، برزیل با ۲۴۸ هزار و ۶۴۶ نفر، مکزیک با ۱۸۱ هزار و ۸۰۹ نفر، هند با ۱۵۶ هزار و ۷۴۲ نفر و انگلیس با ۱۲۱ هزار و ۷۴۷ نفر بوده است.آرتور هوگان- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن – گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می توانیم ردپای بهبود تدریجی در بخش های مختلف  را مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاست گذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست های پولی و مالی برای حمایت از رشد  اقتصادی نگران اند.

بورس آمریکا  
در وال استریت، همه صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۳۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۹۶۸.۸۹ واحد بسته شد.شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۰۳ درصد افزایش تا سطح ۳۹۲۰.۸۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۸ درصد صعود در سطح ۱۳ هزار و ۵۵۵.۱۴ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۵۸.۹۷ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۸ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۹۷۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۳۱ درصدی در سطح ۵۷۹۷.۹۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۲۱ درصد بالا رفت و به ۸۲۶۹.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افت ۱.۶۱ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۷۱.۷۰ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۲.۹۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۷۱۸.۲۴ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” افت ۲.۵۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۴۳۷.۵۷ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۹ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۶۷۷۷.۸۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۵۳ درصد افزایش به ۶۳.۲۳ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۵۹ درصدی به ازای ۶۷.۰۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۸۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۸.۲۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۷۳ درصدی به ازای ۲۷.۹۵ دلار مبادله شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.