stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 246433
  • 06 اسفند 1399 - 14:05
0
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:

۶۶۰ میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود

۶۶۰ میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود
اصفهان_ مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: 660 میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

شهرام موحدی، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزای حاد پرندگان در استان اظهار داشت: کنترل بیماری‌های ویروسی در دام و طیور بسیار مشکل است، به طوری که این سختی برای مردم در سال ۹۷ که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در حال کنترل بود، ملموس نبود و امروز به واسطه ویروس کووید ۱۹ مردم متوجه شدند که کنترل یک بیماری ویروسی فوق العاده مشکل است.

وی افزود: بیشترین تعداد واحدهای پرورش طیور در استان اصفهان است و تا امروز بیش از ۲۶ میلیون قطعه طیور اعم از گوشتی، تخم‌گذار و بوقلمون در سطح استان در حال پرورش است و این تراکم طیور نیاز به حساسیت‌های بالایی برای حفظ سلامتی خودشان دارد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اگر یک بیماری ویروسی وارد مرغداری‌های استان بشود کنترل آن بسیار وحشتناک خواهد بود، گفت: از سال ۹۷ که آخرین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در استان داشتیم اقدامات خوبی از جمله بررسی ساختار مرغداری‌ها، آموزش چهره به چهره و واکسیناسیون پرندگان انجام شد که هزینه‌های چند ده میلیاردی را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ تا چهارم بهمن امسال بیش از ۲۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان انجام شده و بیش از ۶۶۰ میلیون دوز واکسن‌های مختلف در طیور در طول سال استفاده می‌شود که حجم بسیار بالایی است و نشان از حساسیت‌ها، نظارت‌ها، رصدها و پایش‌های مستمر است.

موحدی تصریح کرد: تنها راه تشخیص بیماری‌های ویروسی تست pcr است و در حوزه دام و طیور انجام تمام این اقدامات به صورت رایگان برای مرغداران انجام شد و فقط با اطلاع مرغداران، اکیپ دامپزشکی اقدام به نمونه‌گیری از طیور می‌کنند و بعد از انجام آزمایش جواب آن ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به حساسیت بالا به وجود ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اظهار داشت: اگر به موردی مشکوک شویم که این علائم می‌تواند از نشانه‌های بیماری باشد نمونه‌گیری انجام می‌شود و خوشبختانه تا این لحظه هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی، طیور روستایی و بومی و طیور وحشی استان اصفهان منتشر نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای عدم وجود ویروس نیست چرا که ویروس در طبیعت وجود دارد و منتظر کوچک‌ترین اشتباه راهبردی پرورش دهندگان است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی بیماری خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: باغ پرندگان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین باغ پرندگان کشور است و بیش از ۱۳۰ گونه پرندگان زیبا، کمیاب و حتی نایاب در این باغ وجود دارند و با توجه به اتفاقاتی که در باغ پرندگان استان قم افتاد تمهیداتی برای پیشگیری از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان اصفهان اتخاذ شد.

موحدی با بیان اینکه آموزش‌های لازم به کارکنان باغ پرندگان اصفهان داده شده، گفت: به آنها مطالبی در زمینه بیماری و خطرات آن گفته شد که این مکان می‌تواند نقطه بحرانی شود، بنابراین تمامی پرسنل آشنایی کامل با این قضیه پیدا کردند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.