stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 245412
  • 04 اسفند 1399 - 15:03
3

معرفی به مراجع قضایی سه واحد نیشکر در خوزستان به دلیل سوزاندن مزارع

معرفی به مراجع قضایی سه واحد نیشکر در خوزستان به دلیل سوزاندن مزارع
خوزستان - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کارون گفت: سه واحد از شرکت‌های توسعه نیشکر به دلیل سوزاندن مزارع و آلودگی هوا و محیط به مراجع قضایی معرفی شدند.
قلم | qalamna.ir :

عباس ظاهری اظهار داشت: پرونده شرکت‌های نیشکر فارابی، دعبل خزاعی و سلمان فارسی از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه نیشکر که در حوزه این شهرستان قرار دارند، به دلیل ایجاد آلودگی، در دادگاه مطرح و علیه آنها شکایت شده است.

وی افزود: آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر در هنگام برداشت و سوزاندن باگاس که از محصولات نیشکر است، بیشتر روستاهای این شهرستان که در مسیر کارون به شادگان قرار دارند، را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آلودگی هوا و خاکستر این آتش سوزی‌ها باعث اعتراض اهالی اطراف مزارع شده است، رییس دادگستری شهرستان کارون نیز از این مزارع بازدید داشته است.

ظاهری اضافه کرد: بر اساس توافقی با شرکت نیشکر، مقرر بود که از سال ۹۵ برداشت سبز از مزارع سالانه ۱۵ درصد افزایش یابد و در سال ۱۴۰۰ سوزاندن مزارع (برداشت سیاه) به صفر برسد اما این شرکت به سمت برداشت سبز حرکت نکرده و برآوردهای فعلی حدود ۳۷ درصد برداشت سبز را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: ارائه یک برنامه عملیاتی بر اساس امکانات و توان مالی شرکت نیشکر با هدف افزایش سطح برداشت سبز، ضروری است و قرار است نشستی میان مدیران نیشکر و کارشناسان محیط زیست در این زمینه برگزار شود.

ظاهری یکی دیگر از مشکلات نیشکر را سوختن باگاس دانست و افزود: باگاس از محصولات باارزش مزارع نیشکر است که باید در صنایع جانبی مورد استفاده قرار گیرد اما به دلیل راه اندازی نشدن صنایع جانبی، این محصول به دلیل حساسیت به گرما، دچار آتش سوزی می‌شود و از بین می‌رود.

بر اساس این گزارش، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هفت واحد زیرمجموعه دارد که سه واحد آن در محدوده شهرستان کارون، در جنوب اهواز است. مزارع شرکت توسعه نیشکر، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که زمان برداشت آنها از مهر تا اردیبهشت هر سال است.

سوزاندن مزارع نیشکر یا به عبارتی برداشت سیاه، اعتراضات زیادی را در بین ساکنان اطراف مزارع به دنبال دارد.

آتش زدن مزارع نیشکر شرکت دهخدا در شمال اهواز عصر روز شنبه، بخش‌های زیادی از محله‌های اهواز به ویژه در شمال و شرق این کلانشهر را با خاکستر سیاه پوشاند و نارضایتی‌هایی به دنبال داشت.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این خواستار توقف برداشت سیاه از مزارع نیشکر همجوار با مناطق مسکونی، شده و گفته بود: پرونده شرکت نیشکر دهخدا به دلیل تخلف و سوزاندن مزارع در زمان وارونگی هوا دوباره به مراجع قضایی ارجاع شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.