stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 245347
  • 04 اسفند 1399 - 13:28
0

مردم میانمار نفس کودتاگران را بریده‌اند

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: به‌رغم تشدید مقابله نیروهای انتظامی با معترضان در میانمار، دامنه اعتراضات به کودتای نظامی افزایش یافته است.
معترضان شهروندان میانمار را فرا خوانده‌اند تا برای مبارزه با کودتاچیان دست به اعتصاب عمومی بزنند.ارتش به‌رغم گذشت سه هفته از آغاز اعتراضات در میانمار موفق به خاموش کردن صدای مخالفان نشده است. مردم میانمار به اشکال گوناگون علیه کودتای این کشور اقدام می‌کنند؛ اعتراضات خیابانی، سرپیچی مدنی و اکنون فراخوان به اعتصاب گسترده و عمومی. اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در پی فراخوان به اعتصاب عمومی بسته بودند.این در حالی است که رسانه‌های نزدیک به حکومت نظامی در میانمار در مورد گسترش اعتراضات  هشدار داده‌اند.طی روزهای گذشته بسیاری از معترضان در برابر ساختمان سفارتخانه‌های خارجی تجمع کرده و خواستار مداخله کشورهای خارجی در اوضاع سیاسی میانمار شده بودند.
بسیاری از کشورهای خارجی سرکوب خشن معترضان در میانمار را محکوم کرده‌اند. این در حالی است که ارتش میانمار اظهارات سیاستمداران  کشورهای خارجی را دخالت در امور داخلی میانمار دانسته و رد کرده است.
معترضان خواهان کنار کشیدن نظامیان از قدرت و آزادی آنگ سان سوچی هستند که حزب تحت رهبری وی در انتخابات اخیر پارلمانی بار دیگر به پیروزی چشم گیر دست یافته بود.
اعتراض‌ها در حالی به کودتای نظامیان ادامه دارد که جنبش دموکراسی خواهی در میانمار روز به روز تقویت می‌شود و نظامیان در سرکوب کامل و ریشه کن کردن این جنبش اعتراضی ناکام مانده‌اند.نظامیان حاکم بر میانمار که پس از کودتا بر ضد دولت قدرت را در این کشور در دست گرفته‌اند با تشدید کردن لحن هشدار‌ها نسبت به اعتراض‌های روزهای اخیر، تظاهرکنندگان را به مرگ تهدید کردند.با این حال تهدید شورای نظامی حاکم به کشتار مخالفان، معترضان به کودتا را از آمدن به خیابان‌ها و شرکت در تظاهرات منصرف نکرد.
شرایط در میانمار با گذشت سه هفته از کودتای نظامیان روز به روز بحرانی‌تر می‌شود. تام اندروز،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار به تازگی از اوضاع حاکم بر این کشور و به خصوص تهدید‌های صورت گرفته از سوی نظامیان به شدت ابراز نگرانی کرده است.وی با انتشار توییتی خطاب به فرماندهان کودتا و نظامیان حاکم بر میانمار هشدار داده که برخلاف سال ۱۹۸۸ کلیه اقدامات و تحرکات نیروهای امنیتی رصد و ثبت می‌شود و آنها باید در موقع لازم حساب پس دهند.نیروهای مسلح در حالی کنترل میانمار را در دست گرفته‌اند که شهروندان این کشور در ادامه روند دموکراتیک در پیش گرفته شده پس از سال ۲۰۱۱ به تازگی پای صندوق‌های رای رفته بودند.نتایج این انتخابات همچون زمین‌ لرزه‌ای پایه‌های نظام سیاسی حاکم را لرزاند و پس از گذشت دو ماه به انجام یک کودتای نظامی منجر شد.

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.