stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 24519
  • 26 دی 1394 - 14:13
6

تحلیل آذر منصوری از انتخابات و فرصت ها و تهدیدها

فرصتی که ۳۷ سال پیش مبارزان و آزادیخواهان ایران با ایثار جان و از خود گذشتگی در اختیار هم نسلان خود و آیندگان قرار دادند .انقلابی که زمینه تحقق نظام جمهوری اسلامی را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش فراهم آورد.

قلم | qalamna.ir :

downloadالزامات مشارکت حداکثری مردم – آذر منصوری


صندوق رای و فرصت انتخابات یکی از ظرفیت های بی بدیل در نظام های مردمسالار است.
ظرفینی که غفلت از آن به معنی نادیده گرفتن نقش اثر گذار مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است.
فرصتی که ۳۷ سال پیش مبارزان و آزادیخواهان ایران با ایثار جان و از خود گذشتگی در اختیار هم نسلان خود و آیندگان قرار دادند .انقلابی که زمینه تحقق نظام جمهوری اسلامی را نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش فراهم آورد.
انقلاب و نظامی که بنیانگذار آن بر میزان بودن رای ملت تاکید داشتند .حال فراز و فرودهای پس از نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، اثر گذاری این رای و جمهور مردم بر کسی پوشیده نیست.واقعیتی که پس از ۳۷ سال استقرار جمهوری اسلامی،همه دلسوزان کشور و مدافعین منافع ملی به آن اذعان دارند ،برگرفته از این توصیه امام(ره) و آرمان های انقلاب اسلامی است.در تمامی بزنگاههای پس از انقلاب هر جا این نقش و اثر گذاری از جانب متولیان نظام و مردم جدی گرفته شده است ،به طبع آن نه تنها از تهدیدات پیش رو کاسته شده ،بلکه فرصت هایی را برای قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه متوازن،پایدار و همه جانبه نیز فراهم کرده است.
سخنان رهبری در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ نیز مبتنی بر همین رویکرد و نگاه است.
حق الناس قلمداد کردن رای مردم و دعوت از کسانی که حتی نظام را قبول ندارند به شرکت در انتخابات تاکیدی بر یکی از الزامات مهم مشارکت حداکثری مردم و میزان بودن رای ملت است.
سخنان اخیر رهبری نیز تدوام همین رویکرد و مبتنی بر اصولی است که علی القاعده در صورت تحقق الزامات مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نه تنها مقوم منافع ملی است ،بلکه زمینه ساز امید و اعتماد همه ایرانیان به نقش اثر گذار خود در اداره امور کشور است.
تاکید مجدد رهبری بر حضور و مشارکت فعال همه شهروندان ایرانی،حتی کسانی که ایشان را نیز قبول ندارند،خود نمادی برجسته از مردمسالاری است که همه مردم ایران فارغ از جایگاه حقیقی یا حقوقی،قومیت ، مذهب ، جنسیت و نگرش های متفاوت و بعضا مخالف ،باید از فرصت و ظرفیت صندوق رای برای قوام بخشیدن به منافع ملی و دور کردن کشور از تهدیدات بهره گیرند و این فرصت را از دست ندهند.
اما واقعیت آن است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مقدمات و الزاماتی دارد که بدون توجه به آن ها حادث نخواهد شد.
اولین لازمه این مشارکت ایجاد نشاط سیاسی در کشور و امیدواری مردم برای شرکت موثر در انتخابات است .بنابر این نه تنها جریان ها، احزاب و شخصیت های موثر احزاب در انتخابات بایدتحقق این نشاط و امید را در دستور کار خود قرار دهند ،بلکه از هر اقدام و سخنی که این امید را به ناامیدی و نشاط را سرخوردگی و یاس و بی تفاوتی تبدیل می کند،پرهیز نمایند.
اما بخش عمده و مقدمه این نشاط و پویایی تحقق الزامات مشارکت حداکثری مردم است.
پیام رهبری روشن و گویاست و بر همین اساس این نقش موثر برگزار کنندگان انتخابات است که این الزامات را فراهم می کنند.به طور قطع مشارکت حداکثری مردم ،در کنار کنش فعال همه جریان های سیاسی ،نیاز به وسعت بخشیدن به دایره انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در انتخابات پیش رو دارد.هر رفتار و یا اقدامی که این اختیار مردم را سلب کند و یا رویکردهایی که در راستای نادیده انگاری این اختیار در پیش گرفته شود،مستقیما و بدون واسطه این پیام را به مردم القا می کند که بودن یا نبودن،رای دادن یا رای ندادن شما تاثیری در انتخابات ندارد.
بعد از اولین مرحله بررسی صلاحیت ها ،حال همه چشم ها به شورای نگهبان دوخته شده است .از این پس باید دید نهاد ناظر بر این انتخابات تا چه حد به الزامات مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات پایبند است.محدود کردن دایره انتخاب مردم و اعمال نظارت استصوابی برای اعمال حذف های سلیقه ای نامزدها، آفت و آسیبی است که این دایره را محدود تر و بسته تر می کند و در نهایت مشارکت حداکثری مردم را تحت تاثیر خواهد داد.
اما جریان سیاسی اصلاح طلب با ائتلاف حداکثری آمده است تا از همه ظرفیت های خود برای تحقق مشارکت حداکثری مردم بهره گیرد و در این راه مصمم است که علی رغم موانع و محدودیت های موجود و صحنه نابرابر ،امیدوارانه به راه خود برای برداشتن گام دوم و ادامه می دهد .

 

منبع: هفته نامه صدا

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.