stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 244425
  • 03 اسفند 1399 - 8:10
1
قلم در راستای کلنگ‌زنی نیروگاه ملایر هشدار داد؛

حواسمان به نوشیجان و محیط‌زیست ملایر باشد

حواسمان به نوشیجان و محیط‌زیست ملایر باشد
همدان- با زمین خوردن کلنگ افتتاح نیروگاه 500 مگاواتی در شهرستان ملایر به‌راستی باید دید تا چه حد بحث‌های زیست‌محیطی و توجه به معبد نوشیجان به‌عنوان کهن‌ترین بنای برجای‌مانده از مادها که در نزدیکی این نیروگاه بوده، مدنظر قرار گرفته است؟
قلم | qalamna.ir :
قلم از همدان- نیمه بهمن‌ماه سال جاری بود که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان ملایر پنجشنبه (۱۶ بهمن‌ماه) میزبان محسن طرزطلب، مدیر‌عامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه افزود: شروع عملیات اجرایی پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی کلاس اف سردار سلیمانی ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های حضور طرزطلب در شهرستان ملایر است.

وی اظهار کرد: گرفتن مجوز این نیروگاه و حضور کارشناسان مربوطه در ملایر نتیجه ماه‌ها تلاش بی‌وقفه نمایندگان ملایر و مسئولین اجرایی شهرستان است که موجب شد نهایتاً وزارت نیرو احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در ملایر را مصوب کند و به موجب آن ظرفیت اشتغال برای حداقل ۱۵۰ نفر فراهم شود.

فرماندار شهرستان ملایر نیز در این راستا ‏توضیح داد: نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با نام شهید سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی ‏ملایر با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی کلنگ‌زنی خواهد شد که مهم‌ترین و ‏کلیدی‌ترین طرح در ملایر به‌شمار می‌رود.‏

قدرت‌الله ولدی گفت: خوراک اصلی این نیروگاه گاز است و آب مورد نیاز آن از پساب تصفیه‌‏خانه ملایر تأمین می‌شود، در حوزه زیست‌محیطی هیچ‌گونه آلایندگی تولید نخواهد کرد و براساس ‏استانداردهای زیست‌محیطی دنیا است.‏

وی افزود: برای گرفتن مجوز احداث این پروژه کلیدی و عظیم پیگیری‌های مجدانه و کارهای ‏کارشناسی و زیربنایی فراوانی انجام و جلسات متعددی با مقامات کشوری برگزار شد، ۱۱ مزیت ‏جهت احداث این نیروگاه احصا و بازدید میدانی مسئولین امر از مکان احداث آن صورت پذیرفت.‏

سرانجام در ۱۶ بهمن‌ماه کلنگ افتتاح این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان ملایر به زمین خورد، حال در این بین دو موضوع باید مدنظر باشد؛ نخست بحث‌های زیست‌محیطی آن و ورود به عرصه استعلامات مربوطه از اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان و دوم جانمایی این پروژه و میزان فاصله آن از معبد نوشیجان، چراکه ثبت جهانی و ورودش به عرصه زنجیره‌ای معابد دوران ماد مطرح است.

بدین‌سان بر آن شدیم تا جهت بررسی این موضوع‌ها گفت‌وگوهایی با مسئولین مربوطه داشته باشیم؛ چراکه بی‌توجهی به بحث‌های زیست‌محیطی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره آب، هوا و خاک این منطقه داشته باشد و از سویی تجربه تلخ برای تپه حاجی‌خان و قرارگیری آن در دل پتروشیمی همدان را همه به‌خاطر داریم. بدین‌سان گفت‌وگوهایی با علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان و عادل عربی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان ترتیب داده شد که در ادامه متن آن‌ها را می‌خوانید:

      مشکلی برای نوشیجان ایجاد نخواهد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر در مسیر معبد نوشیجان قرار داشت، عنوان کرد: در این زمینه بررسی‌ها به‌عمل آمد و مشخص شد که پروژه خارج از حریم نوشیجان است.

علی مالمیر در این راستا خاطرنشان کرد: پروژه نیروگاه ملایر به‌لحاظ حقوقی مشکلی برای نوشیجان ایجاد نخواهد کرد.

      پروژه استعلام رسمی ندارد

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان در گفت‌وگو با قلم با بیان اینکه ضوابط مکان‌یابی و امکان‌سنجی برای نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر ابلاغ شده است، عنوان کرد: این نیروگاه مشمول ارائه گزارش بوده و جزء پروژه‌هایی است که از تهران تأییدیه نهایی خواهد گرفت.

سیدعادل عربی با اشاره به اینکه درخصوص ایجاد این نیروگاه صرفاً برای ما طرح مبحث شده است، اظهار کرد: ضوابط مدنظر به آن‌ها ابلاغ شده است و تاکنون استعلام رسمی‌ای از اداره کل محیط‌زیست استان همدان ندارد.

وی با بیان آنکه تاکنون برای این نیروگاه مجوزی صادر نشده است، عنوان کرد: گزارش مربوطه باید به ما برسد تا ارزیابی آن صورت گیرد و درصورت تأیید، مجوز صادر شود.

درخصوص تأثیرات زیست‌محیطی تولید برق، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مخرب‌ترین تأثیر بر محیط‌زیست را می‌تواند بخش تولید برق با استفاده از انرژی هسته‌ای به خود اختصاص دهد؛ به این صورت که یک اشتباه کوچک ممکن است میزان خطرناکی از رادیواکتیو را وارد محیط‌زیست کند. تولید برق با استفاده از انرژی آبی، بادی و خورشیدی کم‌ترین تأثیرات مخرب زیست‌محیطی را به دنبال دارند؛ در تولید برق اغلب از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود که آلودگی‌های فراوانی در محیط‌زیست به‌وجود می‌آورند.

در این زمینه چنان که از سوی فرماندار شهرستان ملایر در روز کلنگ‌زنی پروژه مطرح شده است، سوخت این نیروگاه گاز است و آب مورد نیاز آن از طریق پساب تصفیه‌خانه ملایر تأمین خواهد شد.

نیروگاه گازی به این معنا نیست که سوخت آن گاز است، بلکه توربین آن گازی بوده و سوخت آن مایع یا گازوئیل است (اکثراً گازوئیل). از سویی همدان تجربه‌ای در زمینه نیروگاه مفتح دارد که سوخت اصلی آن گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت استفاده می‌شود.

حال گفتنی است که از معایب نیروگاه گازی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱) آلودگی محیط‌زیست آن زیاد است.

۲) عمر آن کم و استهلاک آن زیاد است. (فرسودن توربین و کمرسور)

۳) سوخت مازوت به‌علت آلودگی بیشتری که نسبت به سوخت گازوئیل دارد، کمتر به‌کار می‌رود.

۴) راندمان کم است. (مصرف سوخت آن زیاد است) این نقیصه‌ای بوده که کشورهای اروپایی با آن مواجه‌اند.

۵) امکان استفاده از سوخت جامد فراهم نیست. (مانند زغال سنگ) چراکه بلافاصله پره‌های رتور پُر از دود می‌شود.

با این تفاسیر، امید است تا مسئولین مربوطه برای پیشروی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر فکرهای محیط‌زیستی داشته باشند. ما منکر نقش نیروگاه در تأمین انرژی برق به‌عنوان زیربنای اصلی توسعه صنعت و کشاورزی نیستیم، چراکه برق تولیدی این نیروگاه می‌تواند به واحدهای صنعتی متعددی در ملایر تزریق و چراغ‌های تولید را روشن کند، اما قرار نیست که در این بین قربانی اصلی محیط‌زیست باشد.

امید است تا ارزیابی‌ها و استعلامات زیست‌محیطی دراین‌بین مدنظر قرار گیرند. از سویی دیگر با توجه به آنکه گفته می‌شود فاصله این نیروگاه از معبد نوشیجان که چشم‌انتظار جهانی شدن بوده دو کیلومتر است، امیدواریم چنانکه مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز مطرح کرده، خطر و مانعی برای ثبت جهانی کهن‌ترین بنای برجای‌مانده از مادها را در آینده شاهد نباشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.