stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 24441
  • 26 دی 1394 - 11:14
5

جدیدترین مستند دلواپسان علیه دولت در آستانه اجرای‌برجام

جدیدترین مستند دلواپسان علیه دولت در آستانه اجرای‌برجام

فیلمسازان «دلواپس» دوباره دست به کار شدند. ساخته‌ای با پیامی مهم در آستانه شروع برجام؛ «و تحریم‌ها ادامه دارد.» «فعلا» قسمت نخست آن را منتشر کرده‌اند و وعده داده‌اند «سریال» مستندشان درباره سیاست خارجی دولت همچنان ادامه خواهد داشت. / محتوای مستند جدید دلواپسان در همان خطی است که قبلا بارها و بارها تکرار شده است / اتهاماتی که معلوم نیست در قسمت‌های بعدی مستند «تدبیر بنفش» قرار است چه بازی‌هایی با ‌آنها انجام شود.

قلم | qalamna.ir :
مستندی با عنوان«تدبیر بنفش» درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای ساخته و به نمایش درآمده است.
 

قلم، فیلمسازان «دلواپس» دوباره دست به کار شدند. ساخته‌ای با پیامی مهم در آستانه شروع برجام؛ «و تحریم‌ها ادامه دارد.» «فعلا» قسمت نخست آن را منتشر کرده‌اند و وعده داده‌اند «سریال» مستندشان درباره سیاست خارجی دولت همچنان ادامه خواهد داشت. این مستند ساخته «موسسه رسانه‌ای و فرهنگی منهاج» است که روز ٢٣ دی‌ماه شبکه اطلاع‌رسانی دانا آن را منتشر کرده است. نه کارگردان مستند مشخص است و نه دیگر عوامل آن. چیزی شبیه به جریان فیلم «من روحانی هستم». حتی شاید بی‌نام و نشان‌تر از آن.

 
قوی‌ترین پیشینه قابل رصد آنها در فضای مجازی دو کلیپ کوتاه چهار‌ و دو دقیقه‌ای است که در سایت «تریبون مستضعفین» دیده می‌شود. عنوان یکی «دولت دود و‌رکود» است و عنوان دیگری «در سوگ شیخ نمر مظلوم». یکی را روز ١۴ دی منتشر کرده‌اند و دیگری را روز ١۵ دی‌ماه. یعنی تقریبا یک هفته قبل از انتشار نخستین قسمت از سریال مستند «تدبیر بنفش».
 
محتوای مستند جدید دلواپسان در همان خطی است که قبلا بارها و بارها تکرار شده است
از همایش‌های مختلف و تجمعات گاه و بی‌گاه آنها گرفته تا مستندهای مشابهی که تعدادشان روز به روز زیادتر می‌شود. همه‌چیز این مستند در دو جمله آخر آن خلاصه می‌شود. دو جمله‌ای که در ثانیه‌های پایانی قسمت اول مستند با همراهی یک موسیقی هراس‌آور و وهم‌برانگیز پیش چشم مخاطب نقش می‌بندند؛ اول اینکه «تحریم‌ها ادامه ادارد» و بعد از آن «تدبیر بنفش شکست خورد». مستند «تدبیر بنفش» از بیان سابقه‌ای از حسن روحانی به عنوان یک چهره هسته‌ای آغاز می‌شود. او به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسوول مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات معرفی می‌شود؛ کسی که به زعم سازندگان این اثر فعالیت‌های هسته‌ای کشور را در آن دوره به مرز تعطیلی برد. این مقدمه آغاز خوبی است تا مستند «تدبیر بنفش» در پایان ١۵ دقیقه قسمت اول خود به این نتیجه‌گیری برسد که حسن روحانی باز هم قصد چنین کاری دارد. مستند تاکید دارد که از نظر حسن روحانی و به اعتراف او «امریکا کد‌خدای دنیا است». جمله‌ای که حسن روحانی بارها درباره آن توضیح داده و گفته که این قسمت از خاطرات او به صورت ناقص نقل می‌شود.
 
«تدبیر بنفش» خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و پذیرفته شدن حق غنی‌سازی ایران را هم به جای رسانه‌های داخلی و بخش‌ها‌ی مختلف اخبار صدا و سیما، از آرشیو بی‌بی‌سی فارسی در روایت خود گنجانده است. گو اینکه پذیرفته شدن حق غنی‌سازی ایران هنوز در داخل کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود و این چیزی است که تنها رسانه‌های غربی بر آن تاکید دارند؛ تاکیدی برای فریب ایران. سازندگان این فیلم در بخش‌های دیگری می‌گویند که بعد از توافق برجام مسوولان دولت در سخنان خود تنها به دنبال دو چیز بوده‌اند؛ «القای نتیجه برد- برد برای مردم» و «ربط دادن تمام مشکلات به تحریم‌ها». مستند مدام به اظهارنظرهای رییس‌جمهوری و رهبری ارجاع می‌دهد، اما با مونتاژی خاص. سه بار در این مستند ابتدا جملاتی از روحانی و سپس جملاتی از مقام معظم رهبری پخش می‌شود و اصرار بر این است که حرف و عمل روحانی مغایر خواسته‌های رهبری است.
 
اتهاماتی که معلوم نیست در قسمت‌های بعدی مستند «تدبیر بنفش» قرار است چه بازی‌هایی با ‌آنها انجام شود
در پایان تصویر مد نظر سازندگان از حسن روحانی ترسیم می‌شود و گوینده مستند با صدایی سرشار از تاسف می‌گوید: «او که دیگران را به بی‌سوادی و ترسویی متهم کرده بود حال خود در معرض این اتهام قرار گرفته است. او تعامل با جهان را به هر قیمت می‌خواست.» تا امروز هر چند رییس‌جمهوری و همکاران دیپلمات او در دولت با اتهامات مختلفی توسط منتقدان‌شان مواجه شده بودند اما اتهام «ترسو» و «بی‌سواد» بودن را حالا مستند «تدبیر بنفش» به این لیست اضافه می‌کند؛ اتهاماتی که حسن روحانی زمانی بدون اشاره مستقیم به فردی خاص آن را مطرح کرده بود و حالا به صراحت در مقابل نام خود وی قرار گرفته‌اند. اتهاماتی که معلوم نیست در قسمت‌های بعدی مستند «تدبیر بنفش» قرار است چه بازی‌هایی با ‌آنها انجام شود. آن هم در آستانه اجرای برجام و البته کمتر از یک ماه و نیم مانده به انتخابات مجلس دهم.

 منبع: روزنامه اعتماد

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.