stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 24398
  • 26 دی 1394 - 10:13
4

نانی که بر سر سفره لرستانی‌ها نیامد

«نان» یکی از کالاهای اساسی مورد توجه مردم است که در سبد مصرف روزانه قرار می‌گیرد.

قلم | qalamna.ir :
 یکی از انواع نان‎ها، نان حجیم است که تولید آن در سال‌های اخیر و پس از هدفمندسازی یارانه‌ها به منظور جلوگیری از افزایش ضایعات نان و افزایش کیفیت و کمیت آن مورد توجه مسئولان دولتی قرار گرفت و بخش خصوصی‌ را برای سرمایه‌گذاری دراین باره ترغیب و تشویق کردند، اما متاسفانه در لرستان علیرغم صدور ۱۷۷ مجوز هنوز فردی رغبت نکرده، اقدام به این کار کند.
 
یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن طرح‌های نان صنعتی در لرستان، موضوع تحریم بود که سرمایه‌گذاران در ورود تجهیزات و ماشین‌آلات از کشورهای اروپایی با موانعی دست و پنجه نرم کردند و راه‎اندازی نان صنعتی یکی از مصوبات سفر هیات دولت قبلی به لرستان بوده که اجرایی نشده است.
 
نان صنعتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان‎های سنتی باشد
 
دراین باره دکتر عزت‎الله فاضلی‎مقدم متخصص تغذیه و رژیم درمانی به ایسنا گفت: قوت غالب مردم نان است که بخش عمده‌ای از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به رغم افزایش قیمت نان هیچ تغییری در کیفیت این کالا دیده نشده و همچنان نان‎هایی که مصرف می‌کنیم کیفیت لازم را ندارد، اضافه کرد: با این تفاسیر شاهد دورریز بخش عمده‌ای از نان‌ها هستیم.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کیفیت نان به خیلی از فاکتورها بستگی دارد، ادامه داد: زمان تولیدگندم، نحوه نگهداری آرد و فرآیند پخت در کیفیت نان موثر است.
 
فاضلی‎مقدم با اشاره به اینکه کیفیت پایین و نگهداری نامناسب آرد، تخمیر با جوش شیرین، عدم به روز بودن تجهیزات و دستگاه‎های پخت نان، پایین بودن مهارت نانوایی‌ها از عمده عواملی است که در کاهش کیفیت نان تاثیر دارد، بیان کرد: متاسفانه شاهدیم که بخش عمده‎ای از نانوایی‌ها نتوانستند یک نان مرغوب عرضه کنند و اکثر آنها از لحاظ بهداشت فردی و محیطی مشکل دارند.
 
وی با بیان اینکه نان صنعتی می‌تواند جایگزین مناسبی برای نان‎های سنتی باشد، افزود: نان‎های صنعتی با استفاده از مخمر و بهبود دهنده‌ها، ارزش غذایی بیشتری دارند، همچنین مدت زمان نگهداری این نان بیشتر است.
 
در تولید نان‎های صنعتی انرژی کمتری استفاده می‌شود
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه در پخت نان صنعتی دست دخالت ندارد و همه فرآیند به صورت مکانیزه انجام می‌شود، یادآور شد: این نان سلامت فرد را تضمین می‎کند و چون در معرض مستقیم حرارت قرار نمی‌گیرد، سلامت آن حفظ می‌شود.
 
فاضلی‎مقدم تصریح کرد: در تولید نان‎های صنعتی انرژی کمتری استفاده می‌شود و شرایط نگهداری، پخت، بهداشت فردی و محیطی مکان و تجهیزات درمقایسه با نان سنتی بسیار مطمئن است.
 
وی با بیان اینکه تنوع تولید در نان‎های صنعتی بیشتر بوده و بسته‌بندی آن نیز بهداشتی است، بیان کرد: روی بسته‌بندی این نان مشخصات کامل درج شده و مصرف کننده می‌داند نان بسته‎بندی شده، تاریخ تولید و انقضا دارد و با اطمینان خاطر استفاده می‌کند.
 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه خیلی از فروشگا‌ه‎ها نان‎های سنتی را بدون بسته‌بندی عرضه می‎کنند و زمان نگهداری این نان‌ها محدود است، اظهار کرد: این در حالیست که تولید نان‎های سنتی فاقد شرایط مناسب بهداشتی و مشخصات است.
 
وی گفت: امکان آلودگی و کپک زدن این نان‎ها وجود دارد و عرضه نان‎های سنتی به این شکل در فروشگاه‎ها قابل قبول نیست.
 
فاضلی‎مقدم با تاکید بر اینکه نان‎های صنعتی گزینه مناسبی برای مصرف هستند، یادآورشد: مصرف اینگونه نان‎ها در کشور نهادینه نشده و نیاز بوده که زمینه ایجاد نانوایی‌های صنعتی در کشور و لرستان ایجاد شود چرا که از لحاظ تغذیه‌ای غنی است.
 
۱۷۷ مورد مجوز راه‎اندازی نان صنعتی در لرستان صادر شده است
 
ملکی مدیر عامل شرکت غله لرستان نیز در این باره گفت: ساختارهایی که برای ایجاد نان صنعتی در نظر گرفته شده در سال‌های ۸۶ و۸۷ بوده که این طرح قرار بود در کشور اجرایی شود و در شرایط اقتصادی آن روز که تحریم وجود نداشت، شاهد استقبال بخش خصوصی بودیم.
 
وی ادامه داد: برای این مهم ۱۷۷ مورد مجوز با اعتبار بین ۳ تا ۶ ماهه صادر شد، اما از سال ۸۷ به بعد چون این پروژه نیازمند داشتن طرح توجیهی، زمین ۲ هزار متری و هزینه‎های خرید دستگاه‌های ماشین‎آلات بود، سرعت کار گرفته شد.
 
ملکی بیان کرد: در صورت داشتن متقاضی ایجاد نان صنعتی در استان ۸۰ درصد هزینه‌های خرید تسهیلات را پرداخت می‎کردیم.
 
وی یادآور شد: با اعمال تحریم‌ها متقاضیان نان صنعتی دیگر رغبتی برای ایجاد این طرح نداشتند، چرا که با افزایش قیمت ارز، ایجاد این پروژه‎ها توجیه اقتصادی نداشت.
 
۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‎اندازی نان صنعتی نیاز است
 
مدیرعامل شرکت غله لرستان بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد نان صنعتی نیاز است.
 
ملکی با بیان اینکه نان صنعتی مکانیزه است و دست انسان در آن دخالت ندارد، اظهار کرد: فرآیند پخت این نان از زمان تخمیر تا پخت استاندارد بوده و تنوع آن زیاد است و بین ۵۰ تا ۶۰ نوع نان صنعتی تولید می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه ضایعات نان صنعتی بسیار اندک است، اما کیفیت آن کاملا سالم است، ادامه داد: تمام موادمغذی و افزودنی‌های مجاز می‌توانند در این نان استفاده شود و خمیر اضافه را منجمد کنیم.
 
مدیرعامل شرکت غله لرستان یادآور شد: چنانچه بخش خصوصی برای راه‎اندازی نان صنعتی اعلام آمادگی کند، می‌تواند از ۸۰ درصد تسهیلات این پروژه استفاده کند.
 
فروش نان صنعتی آزاد و نرخ‌گذاری ندارد
 
قدرت‎الله ولدی مدیرکل دفتر هماهنگی و امور بین‎الملل استانداری لرستان نیز دراین باره گفت: برای راه‎اندازی نان صنعتی چنانچه سرمایه‌گذاری پای کار بیاید، از تسهیلات کمپ ‎بهره بهره‌مند خواهد شد.
 
‌وی اضافه کرد: طرحی که ارائه می‌شود، باید توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد و بعد از رویت به سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان ارسال‌ شود که پس از تایید در کارگروه مطرح و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود.
 
‌ولدی با بیان اینکه متقاضی این طرح آرد مورد نیاز را باید خود تهیه کنند و فروش نان صنعتی آزاد و نرخ‌گذاری هم ندارد، بیان‌ کرد: چنانچه سرمایه‎گذار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده داشته باشد، تسهیلاتی ارزان قیمت در اختیارش قرار می‎دهیم مشروط براینکه طرحش توجیه اقتصادی داشته باشد.
 
‌مدیرکل دفتر هماهنگی و امور بین‎الملل استانداری لرستان با تاکید بر اینکه چنانچه نان صنعتی جزو ‌اولویت‌های صندوق توسعه ملی باشد، می‎توان از طریق این صندوق نیز متقاضی را معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: البته باید رغبت مردم برای خرید نان‌های صنعتی و حجیم بررسی شود و سپس نسبت به راه‎اندازی آن تصمیم‎گیری شود.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.