stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 24381
  • 26 دی 1394 - 10:06
1

ساخت لامپ‌های رشته‌ای فوق‌العاده کارآمد

دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه پوردو یک لامپ رشته‌ای جدید و فوق العاده کارآمد را توسعه دادند که از گرمای ایجاد شده مجددا استفاده کرده و آن را به نور بیشتری تبدیل می‌کند.

قلم | qalamna.ir :
در لامپ‌های رشته‌ای سنتی، هم نور مرئی و هم نور مادون قرمز با حرارت رشته تنگستن بوجود می‌آمدند و باعث درخشش آن می‌شدند. هر دو طول موج آزادانه در اتاق جریان می‌یافتند و تنها کاری که پرتو مادون قرمز انجام می‌داد پراکندن گرما بود.اما در لامپ‌های رشته‌ای جدید دو مرحله‌ای، این رشته با ساختارهای شناخته شده به نام بلورهای فوتونیکی احاطه شده است.
 
این بلورها که از عناصر فراوان و با استفاده از فناوری رایج رسوب مواد ساخته شدند، به نور مرئی اجازه عبور از خود را می‌دهند، اما مادون قرمز را بر روی رشته منعکس می‌کنند. این کار به رشته کمک می‌کند تا گرم و درخشان شود و نور بیشتری را ساطع کند و در عین حال برق بسیار کمتری را مصرف ‌کند.
 
 این لامپ دارای نمره بسیار بالایی در بازدهی نور است.در حالی که لامپ های رشته ای عادی از راندمان نوری ۲تا۳ درصد، لامپ‌های فلورسنت فشرده ۷تا۱۵ درصد و لامپهای ال ای دی ۵ تا ۱۵ درصد بازدهی دارند، لامپ‌های رشته ای دو مرحله‌ای می‌توانند تا ۴۰ درصد بازدهی داشته باشند.
 
نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.