stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 243260
  • 30 بهمن 1399 - 15:43
1
امام جمعه موقت تهران:

آیت‌الله فاضلیان، فقیهی پارسا، انقلابی، مجاهد، شجاع، آراسته به تقوا بود

آیت‌الله فاضلیان، فقیهی پارسا، انقلابی، مجاهد، شجاع، آراسته به تقوا بود
همدان- امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‌الله فاضلیان فقیهی پارسا، انقلابی، مجاهد، شجاع، آراسته به تقوا و وارسته از هوا و هوس بود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان- حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در مراسم نکوداشت عالم ربانی آیت الله سیدرضا فاضلیان که پیش از ظهر امروز در مجتمع بوعلی سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه استان همدان، استانی عالم پرور، عارف پرور و شهید پرور است عنوان کرد: استان همدان آراسته به علم و شجاعت و مقاومت است و در آن بزرگان و عرفایی چون آیت الله شیخ بهاری، آیت الله انصاری همدانی آخوند ملاعلی همدانی، آخوند ملاحسین قلی همدانی و دیگر عرفا پرورش یافته و از این دیار برخاسته اند.
وی با اشاره به اینکه شهدای زیادی نیز از این دیار عروج کرده‌اند که تربیت یافته این شهر عالم پرور و از شاگردان این علما بوده‌اند، مطرح کرد: امروز، در محفل بزرگداشت یکی از ستارگان آسمان این خطه هستیم که تربیت یافته مدرسه عالم و فقیه بزرگوار آیت‌الله آخوند معصومی همدانی بود و حدود ۳۰ سال در محضر این بزرگوار حضور داشت و در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان همدان و حضور جوانان برومند و تربیت یافته مدرسه قرآن و عترت در دفاع مقدس و افتخار وصول به مقام رفیع شهادت نقش مشهودی را ایفا کرد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: جوانانی که در مدرسه ملاجلیل حضور داشتند، از چهره‌های پرافتخاری هستند که امنیت و اقتدار امروز ما مدیون ایثار و شهادت دیروز آن‌ها است و به تعبیر حضرت آیت‌الله فاضلیان که فرمودند “جوانان دیروز، شاگردان قولی ما بودند اما امروز استادان عملی ما هستند”، واقعا چنین بود.
وی در ادامه تصریح کرد: خاطرات این عالم بزرگوار از دفاع مقدس و جبهه‌های نبرد و زیارت چهره‌های جوانانی که برای ملاقات پیشوایان و معصومان و رسیدن به مقام شهادت لحظه شماری می‌کردند، برای این بزرگمرد بسیار آموزنده بوده است.
ابوترابی فرد با بیان اینکه این عالم وارسته ۹۰ و اندی سال زندگی مقرون با ادب و علم و ایثار داشت و خانواده وی نیز به فضل و ادب راه پدر را تداوم بخشیده‌اند و مقام معظم رهبری در بیان پرمحتوای خود به مناسبت رحلت از آن بزرگمرد او را به عنوان عالم انقلابی، مردمی و موثر در دوران دفاع مقدس و ‌محبوب دل‌ها یاد کردند و این‌ها ویژگی‌هایی است که یک عالم دینی باید به آن‌ها آراسته باشد.
امام جمعه موقت تهران با تصریح بر اینکه خانواده عالم ربانی فاضلیان در بین مردم این خطه محبوب هستند و امروز سرمایه امت اسلام به ویژه سرمایه بزرگانی که پیروان مدرسه اهل بیت(ع) است، گفت: دستاورد حضور و تلاش علما و فقها و تربیت یافتگان مدرسه امام صادق(ع) هستند.
وی با بیان اینکه اگر این حلقه اتصال علمی، فقاهتی و ایمانی با مدرسه اهل بیت(ع) نبود علمایی که شاگردان و پیمایندگان راه هستند نیز نبودند و این شخصیت‌ها حامل پیام وحی‌، نبوت و امامت برای ملت در قول و عمل هستند، اظهار کرد: قول بدون عمل نه تنها نقش سازنده ندارد بلکه مخرب نیز است.
جامعه باید با قرآن و عترت هدایت شود
ابوترابی فرد در این راستا به روایتی اشاره کرد و گفت: در روایتی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده، آمده است که تا زمانی انبیاء برای مردم هستند که دنیا و تعلقات دنیوی آن‌ها را فریفته خود نکند و به راستی که آیت‌الله فاضلیان فقیهی پارسا، انقلابی، مجاهد، شجاع، آراسته به تقوا و وارسته از هوا و هوس بود.
وی ادامه داد: ارتباط با فقاهت و علم و تقوی و ارتباط با آموزه‌های وحیانی و قرآنی یکی از مهم ترین دستاوردهای ولی فقیه در مدرسه قرآن و عترت در نظام اسلامی است و جامعه باید با قرآن و عترت هدایت شود و از این چشمه جوشان سیراب شود.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه دستیابی به مدیریت و دولت اسلامی کار سختی است و همه انبیاء در این راه بودند و به آن دست نیافتند، خاطرنشان کرد: به بیان رهبر، انقلاب اسلامی تحقق یافته است و نظام اسلامی شکل گرفت اما با دولت اسلامی فاصله زیادی داریم.
ابوترابی فرد با بیان این موضوع به نقش جوانان در این مسیر اشاره کرد و گفت: در این مسیر نیازمند تلاش جوانان در چله دوم انقلاب هستیم تا مدیران رده‌های بالا و میانی آراسته به مقام علم، تخصص، دانش، دارای اهلیت و عدالت برای مدیریت در این جایگاه باشند.
وی با تاکید بر ایکه دولت اسلامی، چنین دولتی است، خاطرنشان کرد: رسالت فقها این بوده که این راه را هموار کنند و شخصیت‌هایی چون حاج آقا سیدرضا فاضلیان، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله آخوند همدانی در این مسیر تلاش کردند و قدم برداشتند.
امام جمعه موقت تهران با تصریح بر اینکه علما و فقها تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت چند هدف گذاری داشتند و بر اساس آن قدم برداشته اند که نخستین قدم آن، معرفت نفس یا شناخت خود است، ادامه داد: شناخت خود همواره جایگاه ارزشمندی دارد و جوانان اگر می‌خواهند در آینده فرد مفیدی برای کشور، امت اسلامی و دنیا باشند و دارای مراتب شایسته ای در عالم آخر شوند، باید ابتدا بدانند کیستند.
ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه یکی از آثار معرفت نفس این است که انسان نفس خویش را می‌شناسد، نفسی که فجور را نیز می‌شناسد و آن را می‌فهمد، اضافه کرد: علما و شخصیت‌های برجسته برای دوری از فجور و حرکت در مسیر تقوا الگو هستند چراکه به شدت مراقب خود هستند.
وی با تاکید بر اینکه معرفت انسان را در این مسیر هدایت می‌کند تا به راه تقوا برسد، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای تقوا را آفرینش امنیت برای انسان است، از نفس بخواهید که چگونه می‌ خواهید عمل کنید و بعد از مراقبه، محاسبه کنید، نهایتاً خطاها را گوشزد کنید و او را مورد عتاب قرار دهید.
** امروز دنیا به شدت در معرض خطر و انسان در معرض تهدید است
ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: امروز دنیا به شدت در معرض خطر و انسان در معرض تهدید است، امروز فضای مجازی تهدید بزرگی است که جوانان باید مراقب باشند زیرا اگر نباشند خانواده‌ها آسیب می‌بینند.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای تقوا آفرینش امنیت برای انسان است، گفت: انسان اگر می‌خواهد بداند چه مقدار تهدید متوجه‌اش است باید به مقدار تقوا خود بنگرد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: به عبارتی یکی از مهم ترین علائم تقوا این است که انسان قول سدید داشته باشند و اهل علم را به قول سدید آن باید شناخت.
این انقلاب، سرمایه بزرگی در دست ملت ایران و جهان اسلام است
ابوترابی فرد با بیان اینکه آن شاالله در سایه تقوا و پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی باشیم، گفت: باید بتوانیم از زندگی این شخصیت‌های بزرگ درس بگیریم و بدانیم که این انقلاب، سرمایه بزرگی در دست ملت ایران و جهان اسلام است و باید با علم و عمل صالح جوانانمان از آن پاسداری کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی گام‌های استوار برداریم تا ملت ایران که در اوج اقتدار نظامی، علمی و قدرت سیاسی بزرگ است و سرمایه بزرگی در زیرساخت‌ها دارد، بتواند در شاخص‌های کلان اقتصادی، نرخ تورم، درآمد سالانه، تولید رشد اقتصادی نیز در جایگاهی قرار گیرد که زیبنده ملت ایران باشد‌‌، افزود: حراست از سرمایه‌ها و به دست آوردن موفقیت‌ها در گرو ایستادگی بر اصول و مبانی انقلاب است که از پشتوانه علمی و قرآنی بهره‌مند است و امید است مه استان همدان در این راه پیشگام و استوار باشد.
 کاش مزار ایشان در همدان بود
در ادامه، نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه وقتی از آیت‌الله فاضلیان سخن می‌گوییم، حسرت دو چیز را دارم، تشریح کرد: یکی اینکه در مدتی که ایشان در قید حیات بودند، به سبب حضور ایشان در شهرستان ملایر توفیق حضور بسیار و بهره مندی مناسب از محضر ایشان را نداشتم و دوم اینکه کاش مزار ایشان در همدان بود تا ملجا هدایتگری برای جوانان بود اما وصیت ایشان بود که در جوار امام رضا (ع) دفن شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی با بیان اینکه خاکسپاری مرحوم آیت‌الله فاضلیان در مشهد و همسر ایشان در قم که با فاصله کمی از دنیا رفتند محصول اختیارات انسان است، اظهار کرد: اینکه مزار شخصی در جوار ائمه(ع) باشد اتفاقی نیست بلکه علت و معلول‌های مختلفی داشته و حاصل اخلاص و تقوا و انقلابی‌گری است.
امام جمعه شهر همدان با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله فاضلیان از علمای فاضل همدان بود و خاندان فاضلیان در همدان معروف به تدین و معروف به زهد و تقوا هستند، افزود: خاندانی که بعد از ایشان نیز اکثریت فرزندان و نوادگان همه طلبه هستند.
 آیت الله فاضلیان نماد عینی از شناخت خدا و انجام عمل صرفاً برای رضای خدا بود
در ادامه این مراسم، استاندار همدان با بیان اینکه تجلیل از علمای دینی یک تکلیف و وظیفه است زیرا تجلیل از علما، تجلیل جایگاه علم، دین، فقاهت و همه خوبی‌ها است، اظهار کرد: بیش از ۲۵ سال ارادت نزدیک به آیت‌الله فاضلیان داشتم که پنج سال به صورت مستقیم در محضر ایشان بودم و همین باعث شد که با برخی از ویژگی‌های ایشان را از نزدیک آشنا باشم.
سید سعید شاهرخی ادامه داد: مهمترین ویژگی این عالم بزرگ همان جمله معروف امام(ره) بود که “توجه داشته باشید عملی که انجام می‌دهید، خالص برای خدا باشد” و انصافاً که آیت الله فاضلیان نماد عینی از شناخت از خداوند و انجام عمل صرفاً برای رضای خدا بود.
استاندار همدان با تاکید بر اینکه این ویژگی در تمام رفتار و سکنات و حالات و عبادات ایشان دیده می‌شد، اظهار کرد: این ویژگی باعث می‌شد که ناخداگاه این رفتار در دل آدم می‌ نشست و تحت تاثیر قرار می‌گرفت.
شاهرخی با بیان اینکه یکی از بازرترین ویژگی‌های این عالم ربانی، مردمی بودن ایشان بود، اظهار کرد: آیت الله فاضلیان چهره‌ای مردمی بود و با پیر و جوان ارتباط نزدیکی داشت زیرا برخورد، نگاه و بیانش برای رضای خدا بود همچنین این عالم ربانی مبادی آداب بود و تا سن ۹۲ سالگی همواره این صفات نیکو را حفظ کرده بود.
وی ادامه داد: ایشان ارتباط نزدیک و صمیمی و دوست‌داشتنی با مردم داشت و به راستی که برخورد و بیان ایشان به خاطر رضای خدا بود و خوشا به سعادتش که این صفات ویژه را داشت و مشهود بود و مبادی آداب بود.
استاندار همدان در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه آیت الله فاضلیان خالصانه برای خدا عمل می‌کرد، گفت: بهتر است پاسداشت و نکوداشت علما و مفاخر در دوران حیاتشان اتفاق بیفتد و باید سعی کنیم در طول دوران زندگی از شخصیت‌های برجسته دینی و فرهنگی قدردانی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن قرائت پیام وزیر ارشاد در پاسداشت این عالم ربانی مطرح کرد: در راستای پاسداشت مفاخر و مشاهیر استان همدان امسال با توجه به درگذشت شخصیت عالم ربانی حضرت آیت‌الله فاضلیان، ایشان را به رسم ارج‌گذاری مدنظر قرار دادیم.
احمدرضا احسانی با بیان اینکه آیت‌الله فاضلیان یار صدیق بنیانگدار انقلاب در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود که در مبارزات انقلابی نیز نقش‌آفرینی داشت، گفت: برآن شدیم تا در راستای نفوذ شخصیتی این بزرگوار مراسم پاسداشتی برای ایشان برگزار کنیم.
وی اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم در راستای مباحث فرهنگ‌سازی و ارزش گذاری بر مفاخر و علما قدم برداریم و آن ‌طور که شایسته است مفاخر و علمای استان همدان را معرفی نماییم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن فاضلیان در ادامه این مراسم بیان کرد: تقدیر الهی این گونه بود که مادرم ۱۱۳ روز پس از ارتحال پدرم به او بپیوندد، اظهار کرد: زندگی این زوج می‌تاند برای همه خانواده‌هایی که زیر لوای اسلام و امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) زندگی می‌کنند، می‌تواند الگو باشد.
فرزند والامقام آیت‌الله سیدرضا فاضلیان با بیان این موضوع به نمونه‌هایی از رفتار و تاکیدات آیت‌الله فاضلیان در نوع رفتار با مادر اشاره کرد و گفت: وقتی به رسم عادت هفته‌ای دو بار در ملایر خدمت پدر می‌رسیدم و دست وی را می‌بوسیدم درخواست می‌کرد که ابتدا به مادر سر بزنم و درماه‌های اخیر عمر پربرکت خود همواره می‌گفت بعد از من مراقب مادرت باش.
وی ادامه داد: از طرف دیگر تمام توجه و حواس مادر به پدر بود و به علت عشق و علاقه‌ای که به ایشان داشت ۴۰ سال از خانه و خانواده خود دور بود اما یک ساعت پدر را تنها نگذاشت.
وی در ادامه افزود: مادرم در طول روزهایی که پدر از دنیا رفته بودند، بارها می‌گفت که فقدان پدرت برای من سخت است و من نمی توانم دوری او را تحمل کنم و این موضوع را در نهایت، در عمل نشان داد و در فاصله ۱۱۳ روز پس از مرگ پدر نتوانست غم دوری را تحمل کند و به دیدار حضرت حق شتافت و در جوار حضرت فاطمه معصومه(س) آرام گرفت.
گفتنی است؛ در این مراسم ضمن قرائت پیام تسلیت رهبر انقلاب توسط حجت‌الاسلام سید حسن فاضلیان فرزند مرحوم آیت‌الله فاضلیان، از ۶ جلد کتاب که یا به قلم آیت‌الله فاضلیان یا به سفارش ایشان نگاشته شده بود نیز رونمایی شد‌.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.