stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 24180
  • 24 دی 1394 - 13:00
2

رهامی: طوری رفتار نشود که بخشی از سلایق اجتماعی از گردانه انتخابات حذف شوند

رهامی: طوری رفتار نشود که بخشی از سلایق اجتماعی از گردانه انتخابات حذف شوند

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد:مدیران و مسئولان اجرائی و نظارتی انتخابات در مورد تأئید و رد صلاحیت‌ها باید به درستی و صداقت رفتار نمایند و نباید طوری رفتار کنند که مردم گمان کنند که بخشی از سلایق اجتماعی و مدیریتی دارند از گردانه انتخابات حذف می‌شوند.

قلم | qalamna.ir :

دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان فردا به همت کمیته آموزشی و پژوهش حزب اراده ملت ایران ۲۲ دی‌ماه در سالن اجتماعات این حزب با موضوع مجلس دهم درک درست از جایگاه تقنینی و نظارتی با سخنرانی محسن رهامی عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و حسن رنجبر عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران با حضور جمعی از فعالان حزبی و تشکلهای اصلاح طلب در سالن اجتماعات حزب اراده ملت ایران برگزار شد.

محسن رهامی دراین نشست صحبت‌های خودش را نسبت به فرصت انتخابات برای نزدیکی بیشتر مردم و حاکمیت شروع کرد.

وی انتخابات مجلس را یکی از نقاط حساس و استراتژیک برای کشور دانست و آن را هم به عنوان یک فرصت و هم بعنوان یک تهدید دانست و اشاره کرد: انتخابات اگر خوب مدیریت شود می‌توان از آن بعنوان یک فرصت نام برد که موجب انسجام سیاسی در یک کشور می‌گردد.

رهامی در جواب برخی منتقدان که حضور دوازده هزار نفری و ثبت نام را نشانه رفته‌اند گفت: اتفاقاً این نشان از امید و نشاط سیاسی در کشور است. اینکه دوازده هزار نفر اعلام می‌کنند آماده خدمت هستند برای نظام و مملکت نشانه بسیار خوبی است. و این نشان‌دهنده یک فضای باز سیاسی است و از پیوند مستحکم ملت و نظام سیاسی ناشی می‌شود.

 وی این حضور را نشانه آمادگی مردم برای همکاری با نظام سیاسی دانست و گفت: این نشان‌دهنده این است که مردم کماکان به قانون و صندوق‌های رای برای حل مسائلشان امید دارند، زیرا انتخابات بهترین و مسالمت‌آمیز‌ترین شیوه‌های حل مسائل مردم و حاکمیت است.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان انتخابات را یک رفراندوم دانست و افزود: حضور در پای صندوق رأی به منزله فصل الخطاب دانستن قانون است اعتماد مردم به یک ساختار سیاسی نمودش در انتخابات تجلی پیدا می‌کند و برعکس بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات نشان از ناامیدی و عدم اعتماد مردم نسبت به حل مسائلشان دارد..

رهامی افزود: مدیران و مسئولان اجرائی و نظارتی انتخابات در مورد تأئید و رد صلاحیت‌ها باید به درستی و صداقت رفتار نمایند و نباید طوری رفتار کنند که مردم گمان کنند که بخشی از سلایق اجتماعی و مدیریتی دارند از گردانه انتخابات حذف می‌شوند. اگر انتخابات خوب مدیریت نشود تبعات آن تا همیشه برای کشور باقی خواهد ماند و شکاف‌های اثرگذاری در جامعه بوجود خواهد آورد و مسائل حل ناشدنی باقی خواهد ماند و تهدیدهای امنیتی بوجود خواهد آورد.

رهامی با اشاره به اینکه همیشه انتخابات‌ها می‌تواند عامل پیوند بین مردم و حاکمیت باشد، گفت: باید هشیار باشیم که این فرصت همگرایی به تهدید تبدیل نشود. اگر مشکل مردم سوریه می‌توانست از طریق صندوق‌های رأی حل شود ما الان شاهد این درگیری‌های قومی و مذهبی در سوریه نبودیم و نیاز نبود مردم برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اسلحه ببرند و به خشونت متوسل شوند.

 رهامی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های نماینده و مجلس خوب و تأثیرگذار اشاره کرد و گفت: به فرمایش امام مجلس عصاره ملت است و بر اساس نظریه نیابت همه مسئولان مملکت نائب مردم هستند و چون مردم صاحب حق هستند به دولت مردان و نمایندگان وکالت می‌دهند که کارگذاری آن‌ها را بکنند و طبق اصل ۵۶ که حق حاکمیت را از خداوند می‌داند و خداوند این حق را به مردم واگذار کرده مردم نیز طی قرادادهای اجتماعی این حق را به نمایندگان خود واگذار کرده‌اند.

وی افزود: اگر دقت کرده باشید اسم پارلمان‌های برخی از کشور‌ها به مجلس نواب معروف است لذا کسانی که می‌خواهد وکالت مردم را بر عهده بگیرند باید در واقع یک سر و گردن از موکلان خود بالا‌تر باشند و قدرت تشخیص و تجزیه و تحلیل و توان علمی زیادی داشته باشند تا بتوانند در این مقام به درستی ایفای نقش کنند مثلاً وقتی که نمایندگان پارلمان در کنار وزرا قرار می‌گیرند بخاطر مسائل مملکتی و مدیریتی و غیره باید نماینده اشراف کامل بر موضوعات داشته باشد تا بتواند وزیر را و یا مقام مسئول دولتی را در جهت خدمت به مملکت و موکلان خود بازخواست و یا همکاری نماید.

رهامی با اشاره به اینکه مجلس باید از نمایندگان توانمند تشکیل شود تا بتوانند در ایفای نقش نمایندگی و شناخت فرصت‌ها و تهدید‌ها و منافع ملی پر توان ظاهر شوند گفت: در مجلس اول بعد از انقلاب نمایندگانی با مناعت طبع و عزت نفس و آگاه به مسائل کشور و نظام وجود داشت که وزرا و دولت خود را در مقابل این مجلس پاسخگو می‌دانستند.

رهامی به نقل خاطره از مجلس اول اشاره کرد و گفت: مواردی بوده که نماینده با وزیر تماس می‌گرفته و در راستای ایفای نقش نمایندگی و حفظ منافع ملی از وزیر توضیح می‌خواستند و حتی وزیر را به منزل یا جایی خارج از وزارت‌خانه احظار می‌کردند و وزیر چون مشروعیتش را از مجلس می‌دانسته خود را ملزم به پاسخگویی می‌دانست ولی متأسفانه در مجالس فعلی بعضا مشاهده شده یک نماینده بخاطر اینکه در حد و اشل نمایندگی نبوده روز‌ها با گردن کج جلوی دفتر وزیر و یا مسئولان دولتی می‌مانند تا شاید گوشه چشمی به آن‌ها بشود تا بتواند امتیازی برای خودشان و یا بستگانشان بگیرند لذا کسانی که می‌خواهند نمایندگی ملت را بر عهد بگیرند باید دندان طمع خود را کشیده و با عزت نفس و مناعت طبع در مقام نمایندگی ظاهر شوند.

سپس حسن رنجبر بحث خود را با اشاره به ادوار مجلس در جمهوری اسلامی و ارزیابی ۹ دوره تشکیل آن، با همه فراز‌ها و فرود‌هایش و بررسی نقاط قوت و ضعف آن آغاز کرد.

وی اظهار داشت: با بررسی ۹ دوره تشکیل مجلس قانونگذاری در کشور فرصت مغتنمی است که با نقد کار‌شناسانه و بدور از از حب و بغض‌ها و صرفاً با پرداختن به فلسفه وجودی و ضرورت نهاد تقنینی کشور در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

عضو شورای مرکزی اراده ملت عنوان کرد که بدون تردید چشم انداز آینده را از تجارب گذشته باید جستجو کرد، به عقیده من تا به امروز ۲ مدل برخورد با مبحث مجلس و قانونگذاری در جامعه رواج داشته که در این دو مدل گاهی عده‌ای کار مجلس را تجلیل و عده‌ای نیز تقبیح کرده‌اند، هر چند این نوع برخورد ممکن است طبیعی باشد ولی آنچه راهگشا خواهد بود نه تقبیح و نه تجلیل است بلکه تحلیل است ما تا به حال نظام پارلمانی و عملکرد آن را در این ۹ دوره بعد از انقلاب بدرستی مورد تحلیل قرار نداده‌ایم، و آنچه هم به عنوان دعواهای سیاسی در مقاطعی از زمان نسبت به این مجالس صورت گرفته صرفا جنجال‌های سیاسی طیف‌های خاصی بوده که پایه تحلیل و سطح آن‌ها در حد فضاهای ژورنالیتی بوده که فقط در ایام برگزاری انتخابات‌ها اوج می‌گرفته و بعد از برگزاری انتخابات تب آن فروکش می‌کرد و بدون اینکه راهکار و برنامه‌ای برای اصلاح ساختار مجلس از دل آن بیرون بیاید درگذر زمان به غبار فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: لذا اگر دنبال این هستیم که مجلسی شکل بگیرد که پاسخگوی نیازهای اینجامعه در دنیای پیچیده امروز باشد می‌بایست با نگاه کار‌شناسی به گذشته و درک درست از آن به این مهم بپردازیم. لذا به عقیده بنده به عنوان یک دانش آموخته علوم سیاسی و فعال حزبی نگاهم به تشکیل مجلس کارآمد باید از مجرای نظام‌های حزبی باشد و تا نظام انتخاباتی حزبی نشود نمی‌توان مطلوب مورد نظر که همانا کارکرد درست و صحیح پارلمان است را داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی ارده ملت در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه متأسفانه رفتار پوپولیستی نه تنها در بین برخی دولت مردان و دولت‌ها رواج داشته بلکه این رفتار‌ها به مجلس و نمایندگان آن نیز سرایت کرده و بعضا ما نیز مجالس پوپولیسمی را در کشور داشتیم و داریم و دلیل عمده این معظل را می‌توان در فقدان نظام حزبی در کشور جستجو کرد زیرا در سیستم غیر حزبی چون کاندیدا‌ها به صورت چهره به چهره در پی کسب رأی شهروندان هستند مجبورند که شعار‌ها و وعده‌های خود را منطبق با خواست توده‌ها مطرح کنند و این موجب به انحراف کشیدن وظیفه ذاتی نماینده و پارلمان می‌شود.

حسن رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریف علمی از مفهوم توسعه، به تقسیم بندی توسعه پرداخت و به توسعه تولید محور قبل از انقلاب و توسعه خدمات محور بعد از انقلاب اشاره کرد و به وجوه و تأثیرات هر کدام بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جامعه پرداخت و عنوان کرد: توسعه خدمات محور نقش مهمی در میل کردن مجالس قانون گذاری به رفتارهای پوپولیستی داشته است.

عضو شورای سیاست گذاری اراده ملت در ادامه سخنان خود به ارزیابی مکانیزم و سیر تکمیلی تصویب قانون در پارلمان پرداخت و عنوان نمود که خروار‌ها طرح و لایحه در پارلمان تصویب و تبدیل به قانون شد که اغلب آن‌ها صرفاً در بایگانی‌ها مانده و هیچ گره‌ای از مشکلات مردم نگشوده و هنگام عمل می‌بینیم که تراکم قوانین مصوب به حدی است که مجری عملاً نمی‌تواند قانون مصوب را متناسب با موضوع مورد نظر عملی کند و حتی این قوانین در جاهایی ناسخ و منسوخ همدیگر هستند و لذا مشکل عمده کشور در تصویب قوانین و لوایحی است که بدون کار کار‌شناسی انجام و پروسه دقیق مطالعاتی تبدیل به قانون شده و خودش در اجرا موجب بروز مشکلات فراوان شده‌اند.

رنجبر در ادامه سخنان خود اشاره کرد که معمولاً از دولت‌ها انتقاد می‌شود که در شرایطی فساد اقتصادی و یا رانت‌خواری کرده‌اند ولی کمتر کسی سراغ پارلمان رفته و پارلمان را در خصوص عدم کارویژه‌های نظارتی و یا تقنینی مورد باز خواست قرار داده که پارلمان هم در این معضل رانت‌خواری و یا فساد اقتصادی دولت بی‌تقصیر نبوده و اتفاقاً باید جوابگو باشد. چون مجالس به دولت‌ها رأی اعتماد می‌دهند اینجا نباید شانه خالی کنند.

رئیس ستاد انتخابات اراده ملت در بخش پایانی سخنان خود اشاره کرد که هر چند نقش محلی نمایندگان پررنگ‌تر می‌شود نقش نظارتی آن‌ها کم‌رنگ‌تر می‌شود. زیرا نمایندگان در حوزه لابی‌گری دنبال کسب امتیاز از دستگاهای اداری کشور هستند تا برای حوزه انتخابیه خود از وزرا، راه آهن و بیمارستان و فرودگاه بگیرد و بخش عمده پتانسیل نمایندگان مصروف این موارد می‌گردد که این رفتار خود هزاران آفت را برای سیستم مدیریتی کشور و خصوصاً در حوزه هدر رفت منابع بر کشور متحمل می‌کند زیرا حجم پروژه‌های فاقد مطالعات کار‌شناسی بالا رفته و بعضا به صورت نصفه و نیمه انجام می‌گیرد و بعد دولت متوجه می‌شود که عملاً توجیه اقتصادی نداشته و یا با تغییر دولت‌مردان و یا نمایندگان این پروژه‌ها از اولویت خارج و بدون اینکه فکری به حال بازگشت سرمایه آن‌ها بشود خود موجب بروز مشکلات جدید می‌شوند./ رهامی

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.