stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 241266
  • 27 بهمن 1399 - 12:07
1

هشدار برای شیوع تب برفکی در دامهای استان اردبیل

هشدار برای شیوع تب برفکی در دامهای استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل برای شیوع بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان اردبیل طی ماه‌های پیشرو هشدار داد.

قلم | qalamna.ir :

 بهلول تکلوی ۲۷ بهمن‌ماه با بیان این مطلب اظهار کرد: واکسن تب برفکی به‌اندازه کافی در مراکز بخش خصوصی و غیردولتی دامپزشکی تمامی شهرستان‌های استان اردبیل موجود بوده و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

وی اضافه کرد: با توجه‌ به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان اردبیل و در راستای محدودسازی و جلوگیری از گسترش بیماری لازم است دامداران، دامپروران و روستائیان استان در کنار رعایت اصول بهداشتی در واحدهای دامداری، حتماً دام‌های خود را بر علیه این بیماری واکسینه کنند.

تکلوی ادامه داد: با توجه‌ به اهمیت و حساسیت موضوع، تعلل دامداران در این زمینه به‌هیچ‌وجه جایز نیست و لازم است دامداران هشدارهای کارشناسان دامپزشکی را جدی گرفته و از طریق مراجعه به بخش خصوصی و غیردولتی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌های خود بر علیه این بیماری اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه‌ای، برنامه‌ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خریدوفروش و نقل‌وانتقال بی‌ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری، ضدعفونی‌کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد ضدعفونی‌کننده مناسب را از مهم‌ترین موارد پیشگیری از این بیماری برشمرد.

به تکلوی، از ابتدای سال جاری ۷۹ هزار و ۶۶ رأس دام سنگین و ۴۶۶ هزار و ۹۷۱ رأس دام سبک بر علیه این بیماری در سطح استان اردبیل واکسینه شده است.

گفتنی است بیماری تب برفکی یکی از مهم‌ترین، مسری‌ترین و پرخسارت‌ترین بیماری دامی در دام‌های زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دام‌ها شده و در موارد شدید در دام‌های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می‌دهد و این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری «داباغ» معروف است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.