stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 241259
  • 27 بهمن 1399 - 12:05
1

یک درجه افزایش دما، ۵ درصد کاهش رشد اقتصاد جهان

یک درجه افزایش دما، ۵ درصد کاهش رشد اقتصاد جهان

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان هشدار می‌دهند که تغییرات نامنظم اقلیمی به علت گرم شدن زمین، رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند و این نشان می‌دهد که نوسانات کوتاه‌مدت آب‌وهوایی نیز تاثیرات قابل‌توجهی بر اقتصاد خواهند داشت.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از ساینس دیلی، در تمام سیاره زمین، تغییرات آب‌وهوایی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث افزایش دما می‌شود که خشکسالی‌های کشنده، موج‌های گرما، سیل و  طوفان‌ها را تشدید می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر روزانه دمای هوا تغییرات زیادی داشته باشد، رشد اقتصادی کمتر خواهد شد و این تغییرات به‌ظاهر اندک می‌تواند تاثیرات شدیدی بر رشد اقتصادی بگذارد.

محققان در سراسر جهان، تغییرات دمای روزانه طی ۴۰ سال را با داده‌های اقتصادی بیش از ۱۵۰۰ منطقه بررسی کردند و نتایج شگفت‌انگیزی  به دست آوردند. این نتایج توسط محققان در موسسه تحقیقاتی در پوتسدام آلمان برای تحقیقات تاثیرات اقلیمی (PIK)، دانشگاه کلمبیا و موسسه تحقیقاتی در برلین آلمان در زمینه عوام جهانی و تغییرات اقلیمی تحقیقاتی  (MCC) ارائه شده است.

ماکسیمیلیان کوتز، محقق ارشد  از PIK افزود: مدتی است که می‌دانیم تغییر در میانگین دمای سالانه بر رشد اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد. بااین‌حال، برای اولین بار است که نشان می‌دهیم، تغییرات دمای روزانه و به عبارتی تغییرات کوتاه‌مدت نیز می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد و اگر این تغییر یک درجه سانتی‌گراد افزایش داشته باشد، رشد اقتصادی به‌طور متوسط پنج درصد کاهش می‌یابد.

لئونی ونز، همکار این تحقیق عنوان کرد: این روند به‌ویژه بر اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه تاثیر خواهد گذاشت. وی گفت: آشنایی با تغییرات دمایی مهم است، زیرا اقتصاد در مناطقی مانند روسیه و کانادا که در یک سال، متوسط دمای ماهانه ۴۰ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند، به نظر می‌رسد نسبت به مناطق کم‌عرض جغرافیایی مانند مناطقی از آمریکای لاتین یا جنوب شرقی آسیا که اختلاف دمای فصلی سه درجه سانتی‌گراد است، برای نوسانات دما آمادگی بیشتری دارند و علت این است که کشاورزان و صاحبان مشاغل کوچک در برابر تغییرات دمایی انعطاف‌پذیری پیدا کرده‌اند.

ونز افزود: «علاوه بر این، درآمد از ضرر محافظت می‌کند.»

وی ادامه داد: نوسانات دمای روزانه برای یک عرض جغرافیایی مشابه باعث می‌شود که اقتصاد مناطق فقیر نسبت به مناطق ثروتمند بیشتر تحت تاثیر قرار گیرند.

اگر دمای روزانه از پیش‌بینی‌های فصلی منحرف شود، عناصر اساسی اقتصاد ازجمله بازده محصول، سلامت انسان، فروش و هزینه‌های عملیاتی تحت تاثیر منفی قرار خواهند گرفت.

محققان در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۸ با مقایسه تنوع دمای روزانه و اطلاعات اقتصادی مرتبط به منطقه، ۲۹ هزار مشاهدات فردی را بررسی کردند.

آندرز لورمان از PIK و دانشگاه کلمبیا نیویورک اظهار کرد: تغییرات دمایی سریع کاملا متفاوت از تغییرات طولانی‌مدت است.

تاثیرات غیرمنتظره، مشکل واقعی این تغییر اوضاع  است، زیرا سازگاری با آن‌ها دشوارتر است. در سراسر جهان، کشاورزان و سایر مشاغل، شروع به انطباق با تغییرات آب‌وهوایی کرده‌اند، اما اگر این تغییرات نامنظم و غیرقابل‌پیش‌بینی شود، چه می‌توان کرد؟ آنچه این بررسی نشان داد، این است که آب‌وهوای غیرقابل‌پیش‌بینی سرعت رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و هنگام بحث درباره هزینه واقعی تغییرات آب‌وهوایی باید سیاست‌گذاران و افراد دخیل در صنایع این موارد را در نظر داشته باشند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.