stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 24092
  • 23 دی 1394 - 20:13
3

ترکان: همه مقدمات برای لغو تحریم ۱۱ ساله فراهم است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ظرف چند روز آینده یک دوره تحریم ۱۱ ساله از اقتصاد ایران برداشته می‌شود و همه مقدمات کار فراهم است تا این ظلم طولانی و بلند مدت که آثار ویژه‌ای بر اقتصاد ایران گذاشته، خاتمه یابد.

قلم | qalamna.ir :
اکبر ترکان امروز (چهارشنبه) در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان، به فاصله فناوری بین ایران و کشورهای جهان اشاره و اظهار کرد: ایران در برخی از حوزه‌ها مانند خودرو، پتروشیمی و برق در جایگاه خوب جهانی قرار داشت اما تحریم‌ها باعث شد موقعیت فناوری و جهانی ایران از جهان فاصله بگیرد که باید بعد از تحریم‌ها در اولین اقدام سریع و جدی، به نوسازی فناوری بپردازیم.
 
ترکان اضافه کرد: امروز ایران نیازمند سرمایه خارجی و به روز کردن تکنولوژی است. اگر امروز مصرف‌کنندگان خودرو در ایران نسبت به کیفیت آن معترض هستند، به این دلیل است که کشور هنوز از فناوری گذشته خودرو استفاده می‌کند. خودروهای امروز آثار زیست محیطی، اجتماعی و رفاهی مناسبی ندارند که اظهار کرد:
 
مشاور رییس جمهور ادامه داد: در دوره پس از تحریم باید نگاه کنیم که جایگاه اقتصاد ایران کجاست و آن را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. امروز اتکا به بودجه دولت باید از بین برود. بودجه دولتی موتور توسعه نیست، بلکه این سیاست دولت است که موتور توسعه است.
 
نیاز ۴۵۰ هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام؛ موجودی ۳۵ هزار میلیارد!
 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: همه می‌دانیم حجم بدهی‌های دولت بالا است. امروز دولت ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام احتیاج دارد. این در حالی است که بودجه فعلی عمرانی کشور تنها ۳۵ هزار میلیارد تومان است.
 
ترکان افزود: سؤال اساسی اینجاست که آیا با اجرای همه پروژه‌های نیمه تمام و پرداخت همه بدهی‌های دولت اقتصاد ایران جهش بزرگی می‌کند؟ آیا توجیه اقتصادی برای پروژه‌های عمرانی درنظر گرفته شده است؟ بعید است که ایران پس از تسویه حساب بدهی‌ها و با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بتواند به رشد اقتصادی دست یابد.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت موتور رشد اقتصادی است، گفت: منظور از سیاست دولت، تعامل سازنده با دنیای بیرون، تسهیل داد و ستد، تسهیل صادرات و واردات و جذب سرمایه‌های خارجی است.
 
 مشاور رییس جمهور با بیان اینکه اگر امروز یک منبع فاینانس به اقتصاد ایران بیاید، قطعا از آن استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: ترجیح دولت ایران این است که سرمایه به همراه سرمایه گذار خارجی وارد کشور شود، چرا که اعتقاد ما این است که در کنار سرمایه گذار خارجی، مدیریت و فناری به کشور می‌آید. سرمایه خارجی بدون سرمایه گذار قاعدتاً مدیریت و فناوری به دنبالش نیست و ممکن است حتی به بدهی مالی تبدیل شود.
 
ترکان با بررسی اصفهان در اعصار مختلف گفت: اصفهان در سال ۱۳۱۶ قطب نساجی، در سال ۱۳۷۰ قطب فولاد و در دهه گذشته عصر خودرو را طی کرده است. امروز اصفهان عصر صنعتی را پشت سر گذاشته و بنده از اندیشمندان اصفهانی می‌خواهم که برنامه اصفهان را برای عصر پس از صنعت بنویسند.
 
وی با بیان اینکه اصفهان پیشتاز اقتصاد در ایران است، تصریح کرد: اصفهان باید وارد عصر صنعتی بدون دود شود. اصفهان باید صنعت دیجیتال را به شهرش وارد کند. حیف است که اصفهان از تغییر اعصار جا بماند. حیف است این شهر که همواره پیشتاز ایران بوده از رفتن به عصر فراصنعتی جا بماند.
 
دبیر شورای عالی مناطق آزاد خاطرنشان کرد: امروز که در آستانه برداشته شدن تحریم‌ها هستیم، از اصفهانی‌ها می‌خواهم که به عصر دیجیتال ورود کنند. امروز استارتاپ‌ها حرف اول را می زنند و می‌توانند ما را به جلو پرتاب کنند. اصفهان ظرفیت فکری فوق العاده ایران است و باید وارد عصر فراصنعتی شود.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.