stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 24018
  • 23 دی 1394 - 11:16
3

توقیف ۲شناورآمریکایی در خلیج‌فارس توسط سپاه/ تماس کری با ظریف+واکنش‌ها

توقیف ۲شناورآمریکایی در خلیج‌فارس توسط سپاه/ تماس کری با ظریف+واکنش‌ها

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه از توقیف دو شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد.

قلم | qalamna.ir :
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت ۱۶:۳۰ سه شنبه مورخ ۹۴/۱۰/۲۲ دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.
 
 بنابر اعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است.
 
همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است، در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال‌شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت‌زنی بوده است.
 
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است: سرنشینان شناورهای آمریکایی شامل ۹ مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.
 
تماس تلفنی کری با ظریف
 
در همین حال، در پی بازداشت ۱۰ تبعه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد آب‌های کشورمان در خلیج فارس شده بودند، وزیر امور آمریکا با محمدجواد ظریف تماسی تلفنی برقرار کرد.
 
خبرگزاری رویترز، یک منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، از تماس تلفنی جان کری، وزیر امور آمریکا با رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خبر داد.
 
بر اساس این گزارش، کری در این تماس تلفنی با ظریف درباره آزادی اتباع آمریکایی بازداشت شده گفت‌وگو کرد.
 
واشنگتن پست گزارش داد، کری در گفت‌وگو با ظریف مدعی شده است که تعرض قایق‌های آمریکایی به حریم دریایی کشورمان غیرعمدی بوده و به دلیل مشکلات فنی رخ داده است.
 
واشنگتن: وضعیت را به دقت رصد می‌کنیم
 
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان ضمن تأیید خبر بازداشت ۱۰ آمریکایی توسط نیروهای ایرانی، گفت که کاخ سفید وضعیت به وجود آمده را به دقت رصد می‌کند.
 
وی افزود، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در رابطه با این رخداد با اعضای کنگره در تماس خواهد بود.
 
ارنست خاطرنشان کرد: به طور قطع همه باید بدانند که ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و آنها به ما این اطمینان را داده‌اند که افراد بازداشت شده سالم هستند.
 
در همین خصوص، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: ما با ایران در تماس هستیم و این اطمینان را گرفته‌ایم که قایق‌ها و سرنشینان به زودی بازگردانده خواهند شد.
 
براساس گزارش بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز به سی.ان.ان گفت: ما روی این موضوع کار می‌کنیم و امیدواریم مسأله حل شود.
 
یک مقام آمریکایی نیز به سی.ان.ان گفته که افراد بازداشت شده امشب را در ایران سپری خواهند کرد و احتمالاً صبح آزاد خواهند شد.
 
پیش‌تر منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور ارتباط مخابراتی خود را با دو قایق که بنا به ادعای طرف آمریکایی در حال حرکت از کویت به بحرین بوده‌اند، از دست داد. مقامات آمریکایی همچنین از بازداشت ۱۰ سرنشین این دو قایق به دست نیروهای ایرانی خبر دادند.
 
همچنین خبرگزاری فارس نوشته است که هرکدام از قایق‌های امریکایی مجهز به ۳ مسلسل کالیبر ۵۰ (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است.

 
این دو شناور، حدود ٢ کیلومتر در آبهای کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند. 
 
جو بایدن: موضوع نظامیان بازداشت‌شده در ایران به خوبی تمام می‌شود
 
معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اطمینان دارد موضوع نظامیان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران به خوبی تمام می‌شود.
 
واکنش‌ها در آمریکا به توقیف دو قایق آمریکایی در خلیج فارس
 
مقام‌های آمریکایی، بعد از تأیید خبر بازداشت ۱۰ نظامی آمریکا در خلیج فارس، به آن واکنش نشان دادند.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه: روند آزادسازی قایق‌های متجاوز آمریکایی خیلی طول نمی‌کشد
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ گفت: روند آزادسازی شناورهای رزمی آمریکایی که بعدازظهر روز گذشته در آب‌های سرزمینی در محدوده جزیره فارسی توقیف شدند زیاد به طول نخواهد کشید و نیروی دریایی سپاه پس از دریافت دستور از سلسله مراتب خود اقدام لازم را انجام خواهد داد.
 
سخنگوی سپاه: ملوانان آمریکایی تخلیه اطلاعاتی می‌شوند
 
 سردار شریف در پاسخ به موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی مبنی بر آزاد کردن فوری ملوانان بازداشت شده، گفت: قطعا ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامهی نیز نخواهد کرد این چیزها که مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و من، آنرا نه تایید می‌کنم و نه تکذیب می‌کنم. پس از نقض حریم دریایی ایران نیروی دریایی سپاه با اقتدار وارد عمل شده و اخطارهای لازم را به شناورهای آمریکایی داد و آنها به این هشدارها تمکین کردند. اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با تفنگداران آمریکایی مشخص شود که ورود آنها به منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعا اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.
 
بسیج دانشگاه امام صادق(ع): سپاه تا عذرخواهی آمریکا ایستادگی کند
 
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در بیانیه‌ای اعلام کرد: سپاه تا عذرخواهی رسمی آمریکا به خاطر تجاوز به حریم ایران، در برابر فشارها برای آزادی متجاوزان ایستادگی کند.
 
جب بوش: سیاست اوباما در قبال ایران تحقیرآمیز است
 
نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سیاست باراک اوباما در قبال ایران را ضعیف و تحقیرآمیز توصیف کرد.
هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.