stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 23903
  • 22 دی 1394 - 13:00
4

مجید انصاری: شورای نگهبان زمینه رای دادن همه را فراهم کند

معاون دو رئیس قوه، یکی از سوی قوه مجریه و دیگری از سوی قوه مقننه در استودیو گفتگوی ویژه خبری از شبکه ۲ سیما حضور یافتند تا درباره انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان رهبری به اظهار نظر بپردازند.

قلم | qalamna.ir :
مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور و محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول قوه مقننه از لزوم حضور همه اقشار در پای صندوق های رای گفتند و اینکه چطور می شود جلوی نفوذ در مجلس گرفته شود.
 
بحث داغ تایید یا رد صلاحیت‌ها نیز در این میزگرد تحلیلی بررسی شد و مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد هیات‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان، ضمن رعایت مر قانون، زمینه را برای حضور حداکثری همه مردم فراهم کنند.
 
در ادامه بخش‌های خلاصه شده ای از این میزگرد را می خوانید:
 
مسئله نفوذ این روزها در بحث حضور در قوا و همچنین انتخابات بارها مطرح شده، به نظر شما چطور می شود بحث نفوذ در انتخابات را تحلیل کرد؟
انصاری: مسئله نفوذ تا زمانی مطرح است که نهادهای محترم اجرایی و نظارتی، صلاحیت افراد و نامزدها را تایید نکرده باشند. زمانی که صلاحیت نامزدها تعیین شد، دیگر این نامزدها، دارای کف صلاحیت هستند و پس از آن دیگر وظیفه رای دهندگان است که فرد اصلح را در این بین انتخابات کنند. 
ابوترابی فرد: این حق قطعی مردم و کسانی است که این امانت را به دیگران می سپارند، باید این حق را حفظ کنند. حق الناس اصلا حق خداوند متعال هم هست.
 
 
آقای انصاری اشاره کردند مسئله نفوذ تا زمانی مطرح است که صلاحیت‎ها رسیدگی شود. شما این را قبول دارید؟
ابوترابی فرد: یک نهادی به عنوان شورای نگهبان است که صلاحیت‎ها را تایید می کند. به این جایگاه باید احترام گذاشت ولی این وظیفه را از شانه بنده برنمی دارد که اگر تشخیص دادم فردی ذی صلاح نیست به او رای دهم. اما باید به نهادی که برای انجام این مهم تشکیل شده احترام گذاشت ولی بنده نیز به عنوان رای دهنده با دقت و درایت باید رعایت کنم و به همه سطوح توجه کنم.
 
نظر شما درباره فرمایش رهبری در خصوص حق الناس چیست؟
انصاری: در فرمایش ایشان در محور مهم بود که آغاز عملیات انتخابات را کلید خورد. اول مسئله حق الناس است و دوم مشارکت همگان حتی مخالفان است. در بحث حق الناس، این حقوق جنبه های مختلف دارد. یکی حق عموم است که صاحب کشور هستند و امام راحل می فرمود ملت، صاحب کشور هستند و مردم کار را به مجموعه منتخب و کارگزار خود می سپارند. طبیعی است صاحبان حق اصلی مردم هستند و باید همه امکانات قانونی برای مشارکت آنها فراهم شود. مسئولان باید هر مانع محتمل را در نهایت احتیاط و تلاش برطرف کنند تا هیچ کس در این کشور نماند که حق خود را که اظهار رای و انتخاب است، ندهد. اگر کسی نخواست از حق خود استفاده کند، بحث دیگری است ولی ما باید بستر را فراهم کنیم. پس از آن، رعایت حق الناس این است که گروه ها و سلیقه های مختلف هستند و هیچ گروهی حق تخریب گروه دیگر را ندارد. فرمایش حاج آقا ابوترابی درست است. اگر بنده اطلاعات خاصی از فردی دارم، وظیفه شرعی ام اطلاع است. در انتخاب اصلح، باید معیارها را فراهم کرد ولی یک جریان سیاسی به بهانه احتمال نفوذ، بیاید به طیف مقابل خود بگوید مراقب باشید این جریان می خواهد نفوذ کند و بخواهد یک جریان را تخریب و ملکوک کند. این حق الناسی است که اگر رعایت نشود به حق کاندیداها و هواداران آن ظلم شده. رعایت اخلاق انتخابی حق الناس است.
 
در صلاحیت‌ها چطور باید این مسئله را دید؟
انصاری: قانون در این باره مرحله های مختلف هیات های اجرایی و نظارت را پیش بینی کرده. اگر کسی فاقد صلاحیتهای قانونی بود، رد می شوند و در صورت اعتراض هم نگهداری می شود. شورای نگهبان نیز نظارت می کند اگر احیانا جایی اشتباهی شده باشد چه جهت رد یا تایید بی جهت کسی، اقدام می کنند. در مرحله بررسی صلاحیتها، حق الناس دو طرفه و دو لبه مردم است. یک طرف مردم و کاندیداها و جریانات سیاسی و دوم، آن منصب سیاسی است. لذا باید دور از گرایش سیاسی، بین خود و خدا، معیارها و قانون را جلوبگذارند و بر اساس اسناد و مدارک کسی که صالح بود تایید شود و اگر کسی فاقد شرایط بود، تایید نشود. حب و بغضهای افراد گزارشگر و حتی برخی محققین و حتی اسناد که معتبر نیست، باید دقت شود که حق الناس مهمی است. در مرحله صلاحیت، حق الناس این است که کف وظیفه شرعی مسئولان انتخابات، رعایت داشتن شرایط قانونی برای افراد نامزد است.
 
 
بهترین روش رعایت حق الناس چیست؟
انصاری: بهترین روش رعایت مر قانون است. بعد از انتخابات نیز شمارش و تجمیع آرا و اعلان نتایج، حق دو طرفه و دو لبه وجود دارد. حق مردم، کاندیدا، حق نظام و حق منصب.
 
 
در سال ۸۸ ما خسارت‌هایی را پذیرفتیم که ناشی از بی قانونی دو طرف بود. از این تجربه چطور می شود استفاده کرد؟
ابوترابی فرد: قانونمداری، روح یک حیات انسانی است. پیام انبیای الهی، انسان قانونمدار است که عقل پرورده شده با علم که به حیات وحیانی دست یافته و با سلوک علمی به آموزه های انبیای الهی دست یافته و در چهارچوب حیات خود پذیرفته. روح همه آسیبهای سیاسی و اجتماعی در چهارچوب قانون حرکت نکردن است. تمام تاکید رهبر معظم انقلاب در سال ۸۸ ملاک قرار گرفتن قانون بود. قانون شورای نگهبان را تعریف کرده. اگر التزام به قانون داریم باید به این نهادهای قانونی احترام بگذاریم و در برابر تصمیم آنها حرکت کنیم. ما اگر به قانون احترام بگذاریم و در چهارچوب قانون حرکت کنند، حق الناس حفظ می شود. کسانی که حقوقی در این مسیر به عنوان رای دهنده یا منتخب دارند، به قانون احترام بگذارند و اعتراض خود را در چهارچوب قانون بیان کنند. اگر از این مسیر فاصله بگیریم، آسیب می خوریم.
 
 
چطور می توانیم مجلس مستقل، شجاع و آزاد داشته باشیم؟
انصاری: گام اول، داشتن حداقل شرایط قانونی در نامزدهاست. اما گامهای مهمتری نیز در راه است. هم جریانات سیاسی و احزاب و خود نامزدها، باید به این نکته توجه کنند که اولا نامزدها اگر خودشان را واجد این شرایط نمی دانند، در خودشان این جوهره را نمی بینند و خودشان را می شناسند، نیایند. حضرت امام یک نماینده برتر را شهید مدرس معرفی کردند. مدرس چه ویژگی هایی داشت که الگوی نماینده اکمل و اصلح شد؟ ایشان به هیچ وجه دنبال منفعت شخصی نبودند. با نهایت زهد و از خودگذشتگی ورود کردند و قصدشان خدمت به مردم واسلام بوده. دوم، شجاعت در گفتار و دفاع از حقوق مردم داشتند. چه ابزاری یک نماینده را می گیرد؟ طمع و ترس است. طمع از دست دادن پست و وکالت و ترس از اینکه مثلا عده ای با او بد شوند. البته احتیاط و رعایت اخلاق محفوظ ولی جایی که حقوق مردم اقتضا می کند نماینده باید زبان گویا باشد.
 
نزدیکی به دولت چطور در عملکرد نماینده اثر می گذارد؟
انصاری: مجلس کارامد و حق مدار، شجاع، عاقل به معنی احترام به خرد جمعی و دیدن مصالح دراز مدت کشور، نداشتن رفتار باندی، سیاسی و خطی باید داشته باشد. مستقل به این معنی نیست که مجلس هیچکاری به سایر قوا نداشته باشد. منظور از مستقل بودن یعنی این است که به خاطر وابستگی ها و گرایشها و پیوندهای سیاسی و جناحی تصمیمشان را نگیرند. در اقلیت و اکثریت نیفتند و جناح بندی موجب نشود تا نمایندگان از دولت انتقاد بی دلیل کنند یا چشم پوشی بر خطای دولت شود. در مجموع عنصر دیانت و تعهد در کنار شجاعت و تعقل و خردگرایی سه عنصری است که نماینده را مطلوب می کند. دانش، مطالعه، بی گدار به آن نزدن و مشورت، نیز لازم است.
 
 
چه ویژگی ای مجلس نهم داشت که مورد توجه قرار گرفت؟
ابوترابی فرد: در نگاه کلی، مواضع قاطع و محکم مجلس در برابر نظام سلطه و آمریکا را می بینیم. اولا در بیانیه های مجلس ما با اکثریت به قریب به اتفاق نمایندگان، مسایل جدی مطرح می شد. در ۲ اردیبهشت ۹۴، ۲۲۰ نفر از همکاران ما، بر تحقیق و توسعه علوم هسته ای بدون محدودیت تاکید کردند. این که نظارت نباید شامل مراکز نظامی شود و ما هیچ محدودیتی نباید داشته باشیم. این که دستاوردهای هسته ای ایران جزء تفکیک ناپذیر دستاوردهای ماست است. طرح یک فوریتی در ۱۴ بهمن ۹۳ را تهیه کردیم و با هماهنگی دولت محترم انجام شد. طرح با عنوان الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای بود که دولت موظف شد در صورتی که کنگره آمریکا اقدام به افزایش تحریمهای ایران کند، توافق نامه ژنو را لغو و اقدامات هسته ای را به نقطه قبل از توافق ژنو برگرداند.
 
تاکید رهبری این بود که بیعت با انقلاب و امام در حکم بیعت با رسول الله است. این را چطور تفسیر می کنید؟
انصاری: نظام ما جمهوری اسلامی است و جمهوری مردم هستند و اسلام انتخاب اکثریت ملت است. این نظام برای اجرای احکام بر سر کار آمد بر پایه اصل ولایت فقیه که نکته محوری در اندیشه سیاسی امام بود. با این نکته پیوند رهبری و مردم که یک امر عرفی است، پیوند نظام با اعتقادات مردم با فقه شیعه و تشریع و تکوین حق خداوند بر همه عالم و اداره جامعه از طریق انبیا و ائمه اعمال می شود. در طول تاریخ طواغیت نگذاشتند انبیا و ائمه حق حکومت یابد. هنر امام این بود این حق به زمین مانده را بر پایه صلاحیت ذاتی حاکم اسلامی و اندیشه ولایت فقیه، احیا کردند. وقتی مردم در کنار صندوق رای، رای می دهند، اجزا و ارکان نظامی را انتخاب می کنند که مبتنی بر شاکله نظام اسلامی با محوریت ولایت فقیه است. هر کس کنار صندوق رای می آید، معنایش این است که مکتب سیاسی امام را پذیرفتم. این مکتب در قالب قانون اساسی به نظام و مهندسی تبدیل شده. من خبرگان و نمایندگان مجلسش را برمی گزینم. این اصل، پذیرش اصل نظام و اندیشه سیاسی امام است. چون امام مبتنی بر اندیشه سیاسی پیامبر عظیم الشان اسلام اندیشه اش را شکل داده بود، حضور در انتخابات، بیعت با اصل اسلام و مدیریت پیامبر عظیم الشان اسلام است. برای همین حق الناس مضاعف می شود و به حقوق تاریخی پیامبر و امت اسلام می رسد.
 
 
مقام معظم رهبری بحث ریزش‎ها و رویش‌ها را مطرح کردند. تحلیل شما چیست؟
ابوترابی فرد: ما در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد ریزش ها و رویش‌ها هستیم. این ریزش و رویش با تاریخ اسلام قابل مقایسه نیست. ریزش‌ها حداقلی و رویش‎ها حداکثری است. مشارکت‌های گسترده یعنی رویش ستودنی و پیوند مردم با نظام اسلامی است.
 
اگر کسی در ریزش‌ها بوده و در انتخابات شرکت کند، گذشته اش جبران می شود؟
ابوترابی فرد: بستگی به ریزش فرد دارد. اگر ریزش در حد ارتکاب خطاهای استراتژیک است، باید جبران کند. ولی اگر فاصله گرفتن از صندوق رای بوده، می تواند بازگردد و انتخابات، فرصت دیگری است.
 
کسانی که فهرست ها را تنظیم می کنند، باید متوجه چه چیزی باشند؟
انصاری: ما سیاسی ترین مردم جهان را داریم و جریانات وچهره ها را می شناسند. در شهرهای کوچک، مردم چهره به چهره و خانه به خانه همدیگر را می شناسند. ولی در تهران که ۳۰ نفر برای مجلس و ۱۶ نفر برای خبرگان می خواهد، طبیعی است همه را نشناسند. اینجا احزاب و جریانات سیاسی باید در نهایت امانت، اشخاص صالح و سالم را بررسی کنند که انقلابی و متعهد و ساده زیست باشند. اهل تجمل نباشند، اگر از یک جریان سیاسی هستند، طبیعی است افراد نزدیک به خودشان را انتخاب کنند ولی باید بین خود و خدا افرادی سالم، صالح و متخصص را در لیست بگذارند. اگر کوتاهی هایی در گذشته در معرفی افراد ناصالح و ضعیف شده، باید توبه کنند. توبه شان نیز معرفی افراد متخصص و صالح و سالم است. امیدوارم مسئولان اجرایی و نظارت زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند. اگر قرار باشد مردمی که مخالف رهبری و نظام هستند به تعبیر ایشان- با وجودی که همه علاقمند هستند و ما برادر و متحد هستیم- ولی اگر قرار است افرادی که دلخوری دارند بیایند، اینها الزاماتی دارد. یک الزام این است که همه مردم احساس کنند کسانی را دارند که می توانند به آنها رای بدهند. مسئولان باید جوری تدبیر امر کنند که از ابزار قانونی سواستفاده تنگ نظری نشوند. باید دایره به گونه ای گسترش باید که همه افراد احساس کنند کسی را برای رای دادن دارند. 
 
ابوترابی فرد: یعنی ابعاد حق الناس رعایت شود.
 
انصاری: امیدوارم در پایان امسال، نامگذاری امسال محقق شود و شاهد تشکیل مجلسی دارای اقتدار و خبرگانی دارد صلاحیت و متانت باشیم.
 
منبع: خبرآنلاین
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.