stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 23857
  • 22 دی 1394 - 1:34
5

گورستان ظهیرالدوله تهران

گورستان ظهیرالدوله تهران

ظهیرالدوله وزیرتشریفات ناصرالدین شاه بود که با فروغ الدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد و در سالهایی حکمرانی مازندران، تهران، همدان، گیلان و کرمانشاه را بر عهده داشت. او از پیروان صفی علیشاه شده و انجمن اخوت را بنیاد نهاد و در جنبش مشروطه به آزادی خواهان پیوست در ماجرای به توپ بستن مجلس خانه اش ویران شد.
از آن پس بسیاری از سیاستمداران و هنرمندان وصیت کردند در این گورستان و در جوار او دفن شوند و اعضای خانقاه زمین های اطراف را به آنها می فروختند.

قلم | qalamna.ir :

گورستانی کوچک واقع در شمال تهران بین تجریش و امامزاده قاسم که علی خان ظهیرالدوله در ۱۳۰۳ در آنجا دفن شده است و بعدها مریدانش خانقاهشان را نیز کنار همین قبرستان ساختند و این گورستان نام ظهیرالدوله را گرفت. ظهیرالدوله وزیرتشریفات ناصرالدین شاه بود که با فروغ الدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد و در سالهایی حکمرانی مازندران، تهران، همدان، گیلان و کرمانشاه را بر عهده داشت. او از پیروان صفی علیشاه شده و انجمن اخوت را بنیاد نهاد و در جنبش مشروطه به آزادی خواهان پیوست در ماجرای به توپ بستن مجلس خانه اش ویران شد.
از آن پس بسیاری از سیاستمداران و هنرمندان وصیت کردند در این گورستان و در جوار او دفن شوند و اعضای خانقاه زمین های اطراف را به آنها می فروختند. از ۱۳۴۰ تدفن در این گورستان ممنوع شدو بین سال های ۴۰ تا ۵۰ افرادی با مجوز خاص اجازه دفن یافتند و آخرین تدفین در ۱۳۵۹ انجام شد. آخرین متولی این گورستان که از سوی خانقاه تعیین میشد درویش رضا بود که در ۱۳۶۶ درگذشته و از آن زمان همسر او متولی آنجاست. این گورستان ۴۳۰۰ متری در سال ۱۳۷۷ به عنوان اثر ملی در میراث فرهنگی ثبت شده است.
بازدید از این گورستان تنها پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برای بانوان و ۱۳ تا ۱۶ برای آقایان ممکن است. از افراد مشهور مدفون در این گورستان می توان به ابوالحسن صبا، ایرج میرزا، درویش خان، محمد تقی بهار، فروغ فرخزاد، رهی معیری و قمرالملوک وزیری اشاره کرد.

 

photo_2016-01-12_01-31-24 photo_2016-01-12_01-31-27 photo_2016-01-12_01-31-34 photo_2016-01-12_01-31-41 photo_2016-01-12_01-31-43

 

 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.