stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 23677
  • 20 دی 1394 - 22:54
6

مطالبات زنان از انتخابات دهم بررسی شد

مطالبات زنان از انتخابات دهم بررسی شد

ظهر امروز (یکشنبه) پنجمین نشست انتخاباتی زنان مسلمان نواندیش با حضور نمایندگان زن ادوار گذشته مجلس و با موضوع «زنان و انتخابات» در دفتر حزب جامعه زنان انقلاب اسلامی برگزار شد. در این جلسه که در آن برخی از فعالان زن سیاسی و اصحاب رسانه هم حضور داشتند شرکت کنندگان درباره چگونگی شرکت زنان در انتخابات آتی به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم؛ در ابتدای این نشست آذر منصوری به عنوان دبیر این جلسه ضمن ارائه آمار حضور زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی گفت: دوست داشتیم نمایندگان زن مجلس هفتم و هشتم و نهم هم در این برنامه حضور داشته باشند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. وی با اشاره به تاریخ حضور زنان در مجالس قبل و بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از زنان برای شرکت در انتخابات آتی ثبت نام کرده اند که امیدواریم مجلس دهم شاهد حضور چشمگیر زنان متخصص و کارآمد باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در ادامه با اشاره به اینکه همواره و در ادوار مجلس تعداد نمایندگان تابعی از تعداد نامزدهای زن بوده است افزود: در مجلس هشتم و نهم حضور زنان نمود عینی نداشته است اما امروز برای پاسخ به دو سوال در این جلسه هستیم. اول اینکه نمایندگان ادوار قبل از ورود به مجلس چه سوابقی داشتند و در مجلس چه کارهایی برای زنان انجام شده است.

 

کولایی: هنوز و این باور شکل نگرفته که زنان باید در عرصه حضور داشته باشند

 

الهه کولایی به عنوان نخستین سخنران این جلسه اظهار کرد: زمانی که ایران به سمت مشروطه رفت، در منطقه تنها روسیه بود که به سمت مشروطه رفته بود. وی تصریح کرد: اگر آرمانگرایی ما با واقعیت‌ها تطبیق نداشته باشد باعث یاس و سستی خواهد شد.

نماینده مجلس ششم شورای اسلامی با اشاره به مصائب ورود زنان به مجلس در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: ما در مجلس ششم در نوک فراز دموکراسی‌خواهی وارد مجلس شدیم و انبوهی از مطالبات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و… این مسئولیت را سنگین کرده بود. عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان افزود: ما باید ماهیت یک مواد را بشناسیم که بتوانیم آن را تغییر دهیم و بپذیرید تغییر قانون فرایند دشواری است.

کولایی همچنین ضمن مهم خواندن نقش زنان در مجلس اظهار کرد: حضور زنان هم مثل بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی است و این باور شکل نگرفته که زنان باید در عرصه حضور داشته باشند. استاد دانشگاه تهران به خاطرات خود در زمان مدیریت آموزش دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت در آن زمان نیز همه با ما مخالفت می‌کردند. وی به جای خالی تخصص در مجالس ایران اشاره کرد و گفت: من به تخصص در یک حوزه اختصاصی در مجلس تاکید کردم. چنانچه در مجلس ششم من تنها کسی بودم که درباره دریای خزر صحبت می‌کردم.

این نماینده اسبق همچنین در ادامه اضافه کرد: در مجلس ششم ما با یک تجربه ایی مواجه بودیم و آن این بود که  انبوهی از تقاضاها و مطالباتی که باید برآورده میشد ولی اینها نیمتواننند بدون توازن با امکانات موجود در جامعه باشند . مسائل جامعه ی انسانی به حوزه سیاست تقلیل پیدا نمیکند اما ما در این جا بحثمان قانون گذاری است . مسائل غیر سیاسی اما بر مسائل سیاسی اثر گذار هستند که یک نماینده مجلس نمیتواند به آنها بی تفاوت باشد .

وی خاطر نشان کرد: این نیتی که دوستان ما برای ثبت نام داشتند حتما و ضرورتا نیازمند شناخت دقیق از جامعه ایران است . این موضوعی است که همه ی دوستان ما باید به آن توجه کنند .

کولایی ادامه داد: چه قدر خوب است که ببینیم تغییر ساختارها چه قدر مشکل است . اگر به یک موضوع مشخص از قبل اشراف نداشته باشیم طبیعی است که استدلال ما تاثیر گذار نخواهد بود . مجموعه اصلاح طلبان سهمیه ۳۰ درصدی خانم ها را پذیرفتند ما از یک سی درصد کیفی دفاع میکنیم . ما بحثمان این نیست که به خانم ها امتیاز نامعقول داده شود بلکه باید خانم ها باور بشوند . قرن ها به نام دین زنان در خانه ها نگه داشته شدند انقلاب اسلامی فضای جدیدی را ایجاد کرد اما مفهومش این نبود که این باور ایجاد شده است . در مورد زنان این مساله بسیار ویزه تر اتفاق نیفتاده .

نماینده مجلس ششم همچنین تصریح کرد: جامعه خیلی وقت ها در مورد زنان مقاومت میکند اما ما از جامعه جدا نیستیم . در حوزه سیاست خارجی فقط در مجلس ششم بود که در مورد دریای خزر کار شد . یک نماینده باید حق را بگوید ولو علیه او باشد . یا وارد این عرصه نشویم یا اگر شدیم حق طلبی و تاکید بر قانون و وظیفه گرایی را مد نظر قرار دهیم البته باید تدبیر حضور داشته باشد .  کولایی با اشاره به اینکه نباید دنبال خواسته های آرمانی بود گفت:  نمیشود خواسته های آسمانی را دنبال کرد باید خواسته ها زمینی شوند . در همه سطوح نمایندگان باید اعمال نظارت کنند . نماینده باید روی شایستگی ها و مهارت های مشخصی در کنار مسئله زنان تمرکز داشته باشد از پراکنده کاری در طرح بحث ها باید پرهیز شود . نقش زنان نماینده خاصیت الگویی است . زنان باید بسیار سخت کوش تر باشند تا توامندی های خود را اثبات کنند .

 

حمیده عدالت: وظیفه نماینده تنها قانون گذاری است

 

قلم، حمیده عدالت دیگرنماینده زن مجلس ششم هم در ادامه این نشست ضمن مشکلات موجود در رقابت نابرابر زنان و مردان در انتخابات اظهار کرد : در شرایطی که مثلا عکس من در روستاها روی دیوار کار نمیشد و در مقابله با مردانی که بسیار پرکار بودند من کاندید جبهه دوم خرداد بودم . اکثریت نامزدها اصلاح طلب بودند و خوشبختانه من به عنوان تک نماینده وارد مجلس شدم . وی همچنین خاطرنشان کرد: آن زمان اگر خانومی در دانشگاه بورسیه می گرفت و مجرد بود اجازه نداشت به خارج از کشور برود. ما با این مشکلات روبرو بودیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در سال هایی که من نماینده مجلس بودم هر جا که می رفتم تاکید می کردم که وظیفه نماینده تنها قانون گذاری است . اما توقعات مردم بحث آب و آسفالت و جاده بود. بحث کشاورزی و بحث های مرتبط با این منطقه بود . به جهت اصرار مردم من به کمیسیون کشاورزی وارد شدم . اخیرا با توجه به شرایط شهرستان و اصرار مردم کاندید شده ام .

 

رضازاده: انتخابات مجلس یک بخشی از جریان اصلاح طلبی است

 

طاهره رضا زاده هم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست اظهار کرد: مفهوم اصلاح طلبی که در انقلاب مطرح شد همه ی ما را به امید و ارزوهایی امیدوار کرد و ما انقلابی شدیم شعارهای اولیه انقلاب اصلاح طلبانه بود اما به انحرافاتی کشیده شد . مهم ترین مساله این است که انتخابات مجلس یک بخشی از جریان اصلاح طلبی است . این نماینده مجلس ششم در ادامه تصریح کرد: مهم نیست که چه بخشی از قدرت به دست اصلاح طلبان باشد مهم این است که دیدگاه فعالان فکری باز باشد . ما میخواهیم وضعیت آینده ی مان بهتر باشد این یعنی اصلاح طلبی . رضا زاده همچنین تصریح کرد: قبل از انتخابات مجلس ششم به خاطر اینکه آقای خاتمی رئیس جمهور شده بودند کورسویی از امید شکل گرفته بود . روزی که اقای خاتمی انتخاب شدند همه شوکه بودیم . همین که امید بستیم به اینکه جریانی شکل گرفته که میتواند وضعیت را بهتر کند.

نماینده مجلس ششم همچنین با طرح این سوال که ما چرا می خواهیم وارد مجلس شویم ؟ گفت: مجلس ورای قانون گذاری صدای ملت است . زنان مجلس غیر از بحث قانون گذاری به نظر من حضورشان مهم است . همین الان مجلس خبرگان که نمایندگان زن در آن شرکت کرده اند این نشانه ی بسیار مهمی است . اگر یک زن اصولگرا هم در خبرگان وارد شود این تابو شکسته شده است . مجلس دهم باید به خون خواهی زنانی که به آنها اسیدپاشی شد وارد معرکه شود .

 

سهیلا جلودارزاده:  تابوی وزیر شدن زنان شکسته شده است

 

خبرنگار قلم، سهیلاجلودارزاده هم در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به سوابق حضورش به عنوان یک زن در مجلس اظهار کرد: من در مجلس پنجم و ششم حضور داشتم و در مجلس میان دوره ای هفتم نیز وارد شدم. در تمام دوره های حضورم در مجلس شورای اسلامی، عضو هیات رئیسه نیز بودم و فکر می کنم بخشی از تاریخ مجلس هستم.

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی درباره هدفش از نام نویسی در انتخابات مجلس دهم عنوان کرد: من همیشه معتقدم اگر شخصی برای رسیدن به حق تلاش و برای رسیدن به آن اقدام کند موفق می شود. این مساله در مورد همه صدق می کند. البته شاید کار برای خانم ها اندکی سخت تر باشد. حضور در مجلس و قرار گرفتن در جایگاه قانون گذاری می تواند فریبنده باشد. گاهی برای یک امضا یا یک موافقت فشار زیادی وارد می شود اما می شود مستقلانه عمل کرد و روی حرف حق ایستاد.

جلودارزاده دو هدف اصلی را به عنوان آرمان هایش برای ورود مجدد به عرصه انتخابات مطرح کرد و گفت: اولین هدفی که همیشه تلاش کرده ام در راستای تحقق آن عمل کنم برقراری عدالت اجتماعی و رسیدگی به محرومان بوده است. شاید جالب باشد بدانید که پوسترهای تبلیغاتی من را در مجلس پنجم، عده ای از کارگران به در و دیوار می چسباندند. هدف دوم از بین بردن تبعیض جنسیتی و تلاش برای برقراری عدالت و احقاق حق بخشی از حقوق پایمال شده است.

رییس اتحادیه زنان کارگر درباره اقدامات صورت گرفته برای زنان نیز عنوان کرد: وضع برخی قوانین که کار چندان آسانی هم نبود از جمله اقداماتی بود که برای زنان صورت گرفت. برای نمونه می توان به محاسبه مهریه به نرخ روز اشاره کرد که تصویب آن اصلا کار آسانی نبود و فقط با یک رای اضافه به تصویب رسید. برای تصویب این قانون من یک دانشجوی فقه را به قم فرستادم. از تک تک علما در این زمینه استفتا صورت گرفت. قانون اجرت المثل و سهم الارث زن از زمین نیز یکی دیگر از مسائلی بود که در مجلس پنجم به تصویب رسید.

جلودارزاده تشکیل کمیسیون زنان و خانواده را یکی دیگر از اقدامات مهم انجام شده بر شمرد و اضافه کرد: تشکیل این کمیسیون کار آسانی نبود و تصویب آن نیاز با دو سوم رای داشت، اما خوشبختانه توانستیم با متحد شدن و حمایت سایر نمایندگان زن آن را به تصویب برسانیم. تاسیس شورای عالی اشتغال نیز در مجلس به تصویب رسید. در آن سالها فقط ۵۰۰ هزار نیروی بیکار جدید داشتیم اما در سال های بعد اتفاق های ناگواری افتاد و همه چیز به هم ریخت.

نماینده سابق مجلس در ادامه شرایط فعلی کشور را بحرانی دانست و گفت: باید برای برون رفت از وضعیت فعلی دست به کار شویم چرا که زیربناها تخریب شده است. آستانه صبر مردم به پایان رسیده است. وجهه اداره ها و موسسات که ارکان دولت هستند، تخریب شده اند. اگر می بینید هنوز از چهره هایی قدیمی مانند من، دعوت می شود به این دلیل است که تعداد نیروی متخصص در بخش اجرایی کشور بسیار کاهش یافته است. هدف از ورود به انتخابات مجلس دهم اصلاح بخش مدیریت کشور است. می خواهیم تلاش کنیم تا مجلس و ناظر خوبی برای دولت باشد.

وی همچنین با انتقاد از روند فعلی حاکم بر مجلس، اظهار کرد: شرایط به گونه ای رقم خورده که وزرا جرات ندارند کاری انجام دهند. جلودارزاده مشارکت ۳۰ درصدی زنان در عرصه مدیریتی کشور را از اهداف خود عنوان کرد و گفت: ۱۰ سال برای رسیدن به این هدف زمان داریم. در گذشته شرایطی به وجود آمد که بسیاری تابوها از جمله تابوی وزیر شدن زنان شکسته شد. رفع قوانین بازدارنده و محدود کننده زنان نیز جزو اهداف ماست. فکر می کنم اگر قانون گذار در این زمینه تغییر رویه بدهد مردم نیز می توانند شرایط جدید فرهنگی را بهتر درک کنند.

 

فاطمه راکعی: باید بدون هراس به جلو حرکت کنیم

 

فاطمه راکعی دبیر کل زنان نواندیش هم در بخش دیگری از این جلسه با مهم خواندن انتخابات پیش رو و همچنین اهمیت انتخابات آینده مجلس اظهار کرد :لازم است بدون هراس و شوق خدمت و دغدغه های مردم به سمت جلو حرکت کنیم .

نماینده مجلس ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به خواسته های مهم جامعه زنان ایرانی خاطرنشان کرد: مساله حق طلاق، حق حزانت فرزند، مساله نفقه، مساله دادگاه خانواده و ۱۲ مورد قوانین حمایتی و …. از کارهای ما در مجلس ششم بود که در برخی موارد ما با چالش های بسیاری مواجه بودیم. از جمله دیه برابر زن و مرد و مساله ارث زنان بود که برخی از افراد اجازه به نتیجه رساندنش را ندادند.

 

شهربانوامانی: بعضی از روستاها من را تهدید کرده بودند

خبرنگار قلم، شهربانو امانی عضو مجلس پنجم و ششم مجلس نیز به عنوان یکی دیگر از نمایندگان شرکت کننده در نشست امروز با اشاره به چگونگی ورودش به انتخابات مجلس اظهار کرد: با تمام تلاش هایی که داشتیم خانم هایی در ارومیه پا به میدان نگذاشتند و نامزد نشدند . من برای اولین بار در استان اذربایجان غربی کاندیدا شدم که خاطرات زیادی هم دارم و از هر جایش بخواهم بگویم برایم جالب است .

این فعال سیاسی همچنین در ادامه سخنان خود ضمن مشکلات دوره نمایندگی و راه یابی اش به مجلس تصریح کرد: در آن ایام همسر شهید باکری هم کاندید شد و رد صلاحیت شده بود. دراین شرایط  مناطقی بود که حتی من را به مسجد راه نمیداند. هیچ جا توجه نکردم که باید تعداد زیادی بیایند به حرف های من گوش کنند . ستادهایی که آقایون برای من تشکیل داده بودند در کنار سرمایه ی وجودی خانم ها بود . در بعضی از روستاها من را تهدید کرده بودند میگفتند مگر در ارومیه مرد نیست که دنبال امانی راه افتاده اید ؟

 

گفتنی است در بخش پایانی این جلسه نیز آذرمنصوری با انتقاد به نمایندگان زن مجلس نهم تصریح کرد: نمایندگان زن مجلس نهم فعالیت هایشان در تقابل با خواسته های زنان در جامعه بود . وی همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته در اصفهان به صورت دختران ما اسید پاشی شد ما هیچ واکنشی از سوی نمایندگان زن مجلس ندیدیم . همچنین طبق برنامه قرار بود در این جلسه اعظم طالقانی هم به عنوان یکی از نمایندگان ادوار مجلس شرکت داشته باشد که وی موفق به حضور نشد.

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.