stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 23668
  • 20 دی 1394 - 20:59
5

۷ سال امکان کار نداشتم/ ترانه‌های یغما گلرویی در یادمان بابک بیات

۷ سال امکان کار نداشتم/ ترانه‌های یغما گلرویی در یادمان بابک بیات

نشست خبری کنسرت مانی رهنما برای بابک بیات با حضور این خواننده؛ محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس اسکندری و یغما گلرویی؛ صبح امروز – ۲۰ دی- در تالار وحدت برگزار شد.

قلم | qalamna.ir :

۵۲

مانی رهنما در ابتدای نشست خبری کنسرت یادمان بابک بیات گفت: شبهه‌ای ایجاد شده بود که قرار است در کنسرت پیش رو تنها ساخته‌های بابک بیات را اجرا کنیم. من همیشه با یاد و عشق بابک بیات زندگی می‌کنم. ما بنا داشتیم اجرای‌مان را در سالروز درگذشت بابک بیات اجرا کنیم اما به دلیل نبود سالن؛ مجبور شدیم در این تاریخ ۲۸ دی ماه کنسرت را برگزار کنیم.

او ادامه داد: در این کنسرت ۴ ترانه از یغما گلرویی اجرا می‌شود که تعدادی از آنها برای اولین بار به گوش مخاطبان می‌رسد. علاوه بر این با آقای چراغعلی هم در بخش از کنسرت اجرا خواهیم داشت که تجربه متفاوتی برای مخاطبان است. 

رهنما درباره شرایط امروزی موسیقی پاپ عنوان کرد: هنر نباید وسیله تجارت شود. اگر درست کار کنی شاید مخاطب داشته باشی اما همیشه به یاد دارم که بابک بیات می‌گفت هیچوقت به دنبال پول نباش، بگذار پول به دنبال تو باشد. ما در کشوری هستیم که ترانه‌سرای آن حق کار کردن ندارد اما مثل همه مردم حقوق شهروندی را رعایت می‌کند. در این فضای نابرابر طبیعی‌ست که دل‌ها شکسته شود.

وی افزود: متاسفانه پارادوکس در ایران زیاد است. وقتی حق‌ها از بین می‌روند و یک بخش بسیار محدود می‌شود در حالی که بخش دیگر دائما حمایت می‌شود؛ طبیعی‌ست که من ۷ (۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹) سال کار نکنم. من مشکلی با هیچ هنرمندی ندارم و فکر می‌کنم هر کس بخشی از هنر را پوشش می‌دهد اما این نابرابری‌ها آدم را اذیت می‌کند.

رهنما همچنین اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم کار کنیم دوستان ما فضای لازم را برای ما قائل نمی‌شوند. در چنین شرایطی من هم در خودم فرومی‌روم. به قول یکی از دوستان که می‌گفت الان روزگاری نیست که بیایند و پیدایت کنند باید بروی و جلوی نور بایستی.

وی ادامه داد: زمانی بود که می‌دیدم دیگران تخته گاز جلو می‌روند و من توان زیگزاگ رفتن را نداشتم. سالنی وجود نداشت. چند نفر از همکاران ما تمام عرصه را دراختیار گرفته بودند و کسی را راه نمی‌دادند. از طرف دیگر تهیه‌کنندگانی که خوانندگان مستقل را حمایت کنند؛ تعدادشان اندک بود.

این خواننده با بیان اینکه در طول این مدت امکان فعالیت برای او وجود نداشته؛ گفت: من با مافیا بازی و پول درآوردن‌ به این واسطه مخالفم. از نظر من؛ هنر برای طبیعت و ذاتِ خود هنر است. در طول ۷ سال  من امکان کار کردن نداشتم. سالن‌ها را هم یکسری در دست گرفته بودند و به کسی نمی‌دادند. این کنسرت اعلامیه‌ای برای حرکت آینده من است. من در ادامه همان نگاه را به ترانه و ملودی خواهم داشت اما در تنظیم‌ها و سازبندی موسیقی به‌روزتری را برای مخاطبان ارائه خواهم کرد.

علیرضا شمس اسکندری نیز که رهبری و تنظیم قطعات مانی رهنما برای ارکستر را برعهده دارد؛ در ادامه این نشست گفت: در کنسرت پیش رو یک ارکستر ۳۰ نفره با تنظیم‌های مختلف روی صحنه‌ می‌آید. همچنین ساز دی‌جی‌ریدو هم در سازبندی وجود دارد. ما قصد داریم صدایی متفاوت را به گوش مخاطبان برسانیم و آن‌ها با این ساز آشنا شوند.

او با بیان اینکه غذای فرهنگی ایران با دقت کمی تهیه می‌شود؛ ادامه داد: هر هنرمندی نسبت به آنچه به مخاطبان ارائه می‌کند؛ مسئول است. خواننده‌های امروز پاپ از تکنولوژی استفاده می‌کنند تا ضعف‌ها جبران شود اما روی استیج دیگر اتوتیون وجود ندارد. من؛ مانی رهنما را استاد آواز پاپ ایران می‌دانم. همه ما کنسرت‌های او را دیدیم و می‌بینیم که حتی یک کرون هم صدای او فالش نمی‌شود.

محمدرضا چراغعلی (آهنگساز) نیز با اشاره به اینکه مانی رهنما خواننده شناسنامه‌دار این مملکت است؛ گفت: مانی از معدود هنرمندانی‌ست که در این شرایط موسیقی پاپ با اندیشه و تفکر پیش می‌رود. خوشحالم که می‌توانم با اطمینان با مانی ساز بزنم چراکه اکثر  موسیقی خواننده‌های امروز مصرفی است.

وی افزود: متاسفانه ما متولی فرهنگی برای موسیقی نداریم. موسیقی مانند کودکی‌ست که باید خودش کارش را پیش ببرد و این یک جنگ نابرابر است. خیلی‌ها بدون محدودیت به صداوسیما برمی‌گردند اما برخی هیچ امکانی برای دیده و شنیده شدن ندارند. البته انتظار ندارم به اندازه موسیقی من و مانی به اندازه بقیه دوستان معروف باشد و اتفاقا خوشحالم از این شرایط چون اگر مخاطبان زیادی داشتیم باید به شرایط شک می‌کردیم. / ایلنا

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.