stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 23628
  • 20 دی 1394 - 18:31
2

اظهارات نادری‌ و مشایخی‌ها درباره‌ی هنر ضد خشونت

مهدی نادری که جشنواره هنر ضد خشونت را با حمایت معنوی جمشید مشایخی برگزار می‌کند تأکید کرد که قرار نیست با برگزاری این جشنواره لج کسی را دربیاورد.

قلم | qalamna.ir :

مهدی نادری طراح و دبیر برگزاری این جشنواره با اعلام این خبر گفت که جشنواره هنر ضد خشونت و افراطی‌گری از ۳۰ دی تا دوم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی چهارسو، گالری آریانا و شهرهای شیراز و یزد برگزار می‌شود.

در ادامه جمشید مشایخی که حامی معنوی این جشنواره است با اشاره به حوادث خاورمیانه و جنگ‌های پیاپی آن در سال‌های اخیر از کشتار کودکان و انسان‌های بی‌گناه ابراز تأسف کرد و گفت: در جهان اقلیتی پنج، شش میلیونی کارخانه اسلحه سازی دارند و به خاطر سود خود جنگ افروزی می‌کنند اما کشتن انسان‌ها چه لذتی دارد!؟

این هنرمند باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با یادآوری فجایعی که در پی جنگ‌های جهانی گریبان بشریت را گرفته است، افزود: پس از جنگ‌های جهانی فکر کردیم شاید مردم جهان درس بگیرند اما نشد، سازمان ملل هم درست شد ولی بی‌فایده بود و این چنین است که هنوز مردم بی‌گناه بسیاری کشته می‌شوند.

او که روز یکشنبه ۲۰ دی‌ماه در نشستی خبری سخن می‌گفت، با اشاره به مفاهیم ضد جنگ در اشعار سعدی و حافظ ادامه داد: امروزه دانشگاه‌های ما انسان تربیت نمی‌کنند بلکه متخصص تربیت می‌کنند.

در این نشست که در پردیس سینمایی «چهارسو» برگزار شد، اشکان خطیبی مدیر هنری این پردیس نیز با ابراز قدردانی از حمایت مشایخی از برگزاری این جشنواره گفت: اگر ایشان نبودند به این راحتی نمی‌توانستیم از معاون هنری مجوز بگیریم. ما در واقع با همراه بردن آقای مشایخی، آقای مرادخانی معاون هنری را برای گرفتن مجوز غافلگیر کردیم.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به همراهی گالری «آریانا» با برگزاری این جشنواره افزود: بعضی از آثار پرفورمنس جشنواره، قابلیت اجرا در پردیس چهارسو را ندارند و به همین دلیل در گالری «آریانا» که فضای مناسب‌تری دارد، اجرا می‌شود.

خطیبی ادامه داد: هم اکنون امید داشتن به ارگان‌های دولتی یا حتی NGO‌های خصوصی خیلی کارساز نیست، در حالی که جریانی مانند دیوار مهربانی خیلی به سرعت به یک جنبشی همه‌گیر تبدیل شده و اگر این جنبش مردمی با جنبش‌های هنری همراه شود، خیلی زودتر جواب می‌دهد.

وی ادامه داد: این گونه فعالیت‌ها نوعی سم زدایی است. ما خیلی دلی جلو آمده‌ایم و هیچ سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم.

خطیبی همچنین ابراز امیدواری کرد: دیگر استان‌ها نیز به این حرکت بپیوندند، چرا که بعضی از استان‌ها در مقایسه با استان‌های فارس، یزد یا کردستان خشن‌تر هستند و بیشتر به این جشنواره نیاز دارند.

همچنین نادر مشایخی رهبر پیشین ارکستر سمفونیک که طراحی بخش شنیداری این جشنواره را بر عهده دارد، یادآور شد: خیلی به حضور در جشنواره‌ها علاقه‌ای ندارم. اما چون مهدی نادری را می‌شناسم می‌دانم که او رویدادی تازه رقم می‌زند.

این هنرمند باسابقه موسیقی ادامه داد: جهان ضد خشونت به نفع همه ماست که می‌تواند یک ایده‌آل بزرگ باشد و ما هم در حد توان خود تلاش می‌کنیم تا آن را ایجاد کنیم. البته هر حرکت جدیدی نیازمند ابزار جدید است و این جشنواره هم هر روز در حال تغییر و زایش است و زیبایی قضیه در همین جاست که نشان می‌دهد جریان زندگی وجود دارد.

مشایخی تأکید کرد: در این جشنواره بازشنوی وجود ندارد بلکه دنبال دیدگاه‌های تازه هستیم و تلاش می‌کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم ضد خشونت رفتار کنیم. هر چند موسیقی در ذات خود ضد خشونت است اما مسئله اصلی این است که با این ابزار چه می‌توانیم انجام بدهیم.

در ادامه مهدی نادری با اشاره به شکل‌گیری طرح اولیه این جشنواره یادآور شد: دو سال پیش طرح هنر ضد خشونت را داشتم که مبنایش تولید فیلم کوتاه از سراسر جهان بود. می‌خواستیم همه جوانان جهان را در این رویداد مشارکت دهیم و همه برای یک بار هم که شده به یک موضوع خاص فکر کنیم. اما متأسفانه موانعی بوجود آمد.

این فیلمساز که برای طراحی این جشنواره سفرهای گوناگونی را انجام داده است ادامه داد: از استان‌های مختلف خواستم که سه روز مکانی را برای برگزاری این جشنواره اختصاص بدهند. ایده ما این است که این جشنواره بدون هر کمک مالی شکل بگیرد. خوشبختانه تاکنون شیراز و یزد به ما پیوسته‌اند و امیدواریم در روزهای باقی مانده استان‌های بیشتری با ما همراه شوند.

نادری متذکر شد: هدف ما این است که ببینیم واکنش ایرانیان نسبت به خشونت و افراطی‌گری چگونه است چرا که همیشه ما منادی صلح بوده‌ایم.

کارگردان «بدرود بغداد» از انجمن سینمای جوانان، شبکه مستند و پردیس سینمایی چهارسو در همراهی‌شان با برگزاری این جشنواره تقدیر کرد.

او یادآور شد: خشونت تمام شدنی نیست، زیرا جهان بر پایه تضادها فعالیت خود را ادامه می‌دهد. اما بیشترین رویکرد ما این است که واکنش ایرانیان را نسبت به این وضعیت نمایش بدهیم چرا که بشریت همیشه برای نمایش خشونت نوعی رودربایستی دارد. در حالی که همه می‌دانیم خشونت در کشورهای اطراف ما به بالاترین حد خود رسیده و عده‌ای به اسم دین اسلام چه رفتارهایی انجام می‌دهند.

به گفته نادری این جشنواره در بخش‌های مختلفی همچون رویداد شنیداری (موسیقی)، تجسمی، فیلم مستند، کوتاه و انیمشین، ادبیات و شعر، پرفورمنس و… برگزار می‌شود.

همچنین آثاری از رویداد هنر ضد داعش نیز در این جشنواره نمایش داده می‌شود.

مهدی نادری درباره همکاری شهرداری با برگزاری این جشنواره گفت: از هر انسانی که به دنیای عاری از خشونت فکر می‌کند، کمک می‌طلبیم و با تأکید می‌گویم اصلا در این برنامه قرار نیست لج کسی را دربیاوریم به همین دلیل نمی‌خواهیم مدام به ادارات مراجعه کنیم تا خسته و عصبی بشویم زیرا هدف ما آرامش است و امیدواریم این جشنواره به یک جریان تبدیل بشود.

وی درباره تاریخ برگزاری این جشنواره که دقیقا همزمان با جشنواره‌های فجر است، توضیح داد: انجام دادن یک کار بهتر از این است که هیچ کاری انجام ندهیم. ما از مهرماه پیگیر برگزاری این جشنواره بودیم اما مدام عقب افتاد تا اینکه تصمیم گرفتیم خود را در بوته امتحان قرار بدهیم و جشنواره را در اولین زمان ممکن که اتفاقا همزمان با جشنواره‌های فجر بود، برگزار کنیم .

نادری با تأکید بر ضرورت توجه به فرهنگ گذشت در ادامه صحبت‌ خود خاطر نشان کرد: مثلا خود من با میل و رغبت فیلم‌ام را از جشنواره فجر بیرون آوردم اما بعضی‌ها فکر کردند می‌خواستم لج کسی را دربیاورم، در حالی که اصلا چنین نیست چون بهترین دوستانم در گروه هنر و تجربه فعال هستند اما فقط به دلیل تراکم آثار در جشنواره، تصمیم گرفتم طبق فرهنگ بخشش عمل کنم و فیلم‌ام را کنار بگذارم تا فیلم دیگری به جشنواره راه پیدا کند. ما جشنواره هنر ضد خشونت را هم با همین دیدگاه یعنی قناعت و گذشت برگزار می‌کنیم.

به گفته او؛ قرار است پوستر این جشنواره را کامبیز درم‌بخش هنرمند شناخته شده کاریکاتوریست طراحی کند.

نادری در پاسخ به پرسشی درباره ترویج فیلم‌های خشن و ترسناک در جامعه افزود: یکی از راه‌های مقابله با خشونت نمایش آن است و یکی از کارکردهای این فیلم‌ها این است که مخاطب را از خشونت بیزار می‌کند.

در این نشست یاسر خاسب هنرمند تئاتر که در بخش پرفورمنس همکاری دارد توضیح داد: همیشه در کارهایم نوعی بدویت دارم و دوست دارم به مخاطب تلنگر بزنم. زیرا متأسفانه مخاطب امروز ما از طبیعت خود بسیار دور شده است. در همین راستا پرفورمنس «بی‌لالا» را در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کنم و همین اثر را نیز در جشنواره هنر ضد خشونت اجرا خواهم کرد.

در این نشست هادی اسکندری دیگر هنرمندی که در بخش پرفورمنس همکاری دارد و حمید قنبری نویسنده و شاعر نیز توضیحات کوتاهی را درباره حضور خود در این جشنواره ارائه کردند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.