stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 235736
  • 17 بهمن 1399 - 23:24
2
کارشناس مسائل مذهبي در گفتگو با قلم هشدار داد:

به خطر افتادن مقام مادر بودن در کشور

به خطر افتادن مقام مادر بودن در کشور
همدان- کارشناس مسائل مذهبي گفت: گمنام‌ترين افراد جامعه ما، مادران موفق جامعه ما هستند! هيچ زحمتي نکشيده‌ايم براي اين‌که بتوانيم مادران موفق را به جامعه‌مان و نسل‌هاي بعدي معرفي کنيم.
قلم | qalamna.ir :
قلم از همدان- کلمه مادر به اشکال مختلف و به‌صورت جمع و مفرد مانند: «ام»، «والدتی»، «امّ موسی»، «والدات»، «امهات» و امثال آن فراوان در قرآن آمده است. خداوند در هریک از این آیات با عظمت و بزرگی از مادر یاد کرده و به‌نوعی از مقام او تمجید کرده است و در دو مورد زمانی که سفارش به احسان و نیکى به پدر و مادر را یادآور می‌شود، به دوران دشوار باردارى مادر، تولد فرزند و شیرخوارگى آن اشاره می‌کند؛ و در مورد دیگر از انسان می‌خواهد که شکرگزار او و پدر و مادرش باشد. «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً؛ به انسان سفارش احسان و نیکى به پدر و مادرش را کردیم. مادرش او را به دشواری باردارى و وضع حمل کرد و باردارى و شیرخواری او سى ماه است» (احقاف/ ۱۵) و «وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَلِوَالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ؛ و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر خود نیکی کن به‌خصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته و تا مدت دو سال که طفل را از شیر باز گرفته (هرروز) بر رنج و ناتوانی‌اش افزوده است، (و فرمودیم که) شکر من و شکر پدر و مادرت به جای آور که بازگشت (خلق) به سوی من خواهد بود.» (لقمان/ ۱۴)
قرآن نهاد خانواده را کانونى براى تربیت (پرورش استعدادهاى درونى) و رشد توانایى‏هاى بالقوه فرزندان مى‏شناسد و براى سامان‏یابى ثمربخش وظیفه کودک‏پرورى، نقش و کارکرد هریک از پدر و مادر را تعیین مى‏کند: «والوالدات یرضعن اولادهنّ حولین کاملین لمن اراد أن یتمّ الرضاعه و على المولود له رزقهنّ و کسوتهنّ بالمعروف… لا تضارّ والدهٌ بولدها و لا مولود له بولده…؛ مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر مى‏دهند، (این) براى کسى است که بخواهد دوران شیرخوارگى را تکمیل کند و بر آن کس که فرزند براى او متولد شده (= پدر)، لازم است خوراک و پوشاک مادر را به‌طور شایسته (در مدت شیر دادن بپردازد) -هیچ‏کس موظف به بیش از مقدار توانایى خود نیست- نه مادر (به‌خاطر اختلاف با پدر) حق ضرر زدن به کودک را دارد و نه پدر.» (بقره / ۲۳۳).
اما به‌راستی چطور باید این فرامین و چراغ‌های روشن را برای دختران و زنان این جامعه روشن کرد؟ چرا باید این روزها نقش مادری به‌عنوان یک نقش محدودکننده برای رسیدن به رؤیاهای یک مادر تلقی کرد و در این وادی، نه‌تنها بسیاری از دختران تن به ازدواج بلکه بسیاری از زنان هم تن به مادر شدن ندهند!
پیشتر هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن و مادر پای صحبت‌های یک دانش‌پژوه فلسفه و کلام و کارشناس مسائل مذهبی نشستیم تا از یک‌سو به تبیین و معرفی زن تراز اسلام و چه شاخصه‌های آن داشته باشیم و از سویی، نقش سبک زندگی اسلامی ایرانی در این مسیر و قدم‌هایی که باید برای پرورش چنین زنانی برداشته شود را بررسی نماییم، حال در این نوشتار بخش دوم این گفتگو را با نگاه به این موضوع که آیا به‌راستی توانسته‌ایم نقش مادری و مادر بودن را برای دختران و زنان این جامعه به‌خوبی تبیین کنیم و الگوسازی درستی در این مسیر داشته باشیم یا خیر؟ پرداخته که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:
     خدایا، به من فرصت بده تا به آنچه تو مرا به خاطرش خلق کرده‌ای بپردازم
حجت‌الاسلام رضا احمدوند در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه امروز جامعه ما نگاهش به زن، به‌عنوان موجودی که در مسیر کمال است و قرار است که دیگران را نیز به مسیر هدایت بکشاند، نیست! گفت: چه بسیارند مادرانی که خودشان در مسیر کمال نیستند و متأسفانه عامل گمراه کردن فرزندانشان نیز هستند.
وی در این زمینه به یکی از نشانه‌های آخر زمان اشاره کرد و ادامه داد: آنچه امروز به‌عنوان صادرات جهان غرب است، این‌که تو یک موجود مختار هستی و هر کاری دوست داری انجام بده، یک آموزش غلط و برعکس قرآن کریم است.
این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم مطرح شده که تبعیت از پدر و مادر واجب است و پدر و مادر بر انسان ولایت دارند، یعنی در یک مسیری که اگر انسان قرار است برخلاف نظر پدر و مادر رشد کند و مسیر هدایت را رها کند، پدر و مادر می‌توانند او را از این مسیر بازدارند.
حجت‌الاسلام احمدوند با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم که امروز، دخترانی در جامعه در حال زندگی هستند که می‌گویند والدین ما با حجاب ما و دین‌داری ما مخالف هستند، تصریح کرد: این یک آسیب است چراکه والدین بایستی معلم اخلاق فرزندانشان باشند.
وی در این راستا مطرح کرد: حضرت زهرا (س) یک دعا دارند که بسیار معروف است و دعایی برای برآورده شدن حاجت‌ها است و در این دعا آمده «اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِی بِمَا تَکَفَّلْتَ لِی بِهِ »؛ حضرت زهرا (س) در این دعا از خداوند یک درخواست می‌کنند و می‌فرمایند که «خدایا، به من فرصت بده تا به آنچه تو مرا به خاطرش خلق کرده‌ای بپردازم و مرا به آنچه که خود عهده‌دار آن شدی، مشغول مدار. »
این دانش‌پژوه فلسفه و کلام ادامه داد: امروز زنان جامعه ما فکرشان درگیر مسائلی است که چندان در مسیر اهداف و کمالی که خداوند متعال برای آن‌ها تعریف کرده، نیست! این‌که زنان جامعه ما به‌دنبال زیبایی و آرایش و برنامه‌هایی ازاین‌دست سوق پیدا کنند، آن‌هم در خارج از فضای خانواده.
     گلایه نسل امروز از پدر و مادر این است که «ما تنها بزرگ شدیم»
حجت‌الاسلام احمدوند ضمن ابراز تأسف مطرح کرد: این روزها، می‌بینیم که معیار زیبایی زنان را جسم وی و معیار کارایی زنان را کارهای اجتماعی و نظام کارمندی وی و از سویی، مطرح کرده‌ایم که اگر یک زن می‌خواهد در زندگی سرفرازانه و مستقل زندگی کند، باید خودش منبع درآمد باشد.
وی با بیان اینکه باید از یک مادر پرسید که آیا به‌راستی توانسته برای فرزندش بهترین مادر باشد یا خیر، اظهار کرد: این سؤالی است که امروز با آن مواجه هستیم، مادران و خانم‌هایی که به بهانه تأمین کردن مشاغل اجتماعی وظیفه مادر بودن خودشان را رها کرده‌اند.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه گلایه نسل امروز از پدر و مادر این است که «ما تنها بزرگ شدیم»، تصریح کرد: نسل امروز و نسل آینده ما، مفهوم پدر و مادر بودن را فراموش خواهد کرد، چراکه پدر و مادر دو موجودی بودند که تنها تلاش آن‌ها برای رسیدن به مقام‌های خارج از خانواده بود و در محیط خانواده به این توجه نمی‌کردند.
حجت‌الاسلام احمدوند با بیان اینکه علیرغم هجمه بسیار بر کشور اما ایران ما به لحاظ فرهنگی توانسته خودش را حفظ کند، اظهار کرد: در حال حاضر، با این شرایط شاهدیم که مقام مادر بودن در کشورمان به خطر افتاده است چراکه مسیر و سمت‌وسوی ارزش‌گذاری خانم‌ها به سمتی در حال پیشروی است که زنان موفق خارج از محیط خانه موفق هستند درحالی‌که تبیین اسلام در خصوص مقام زن این است که زن موفق، کسی است که در محیط خانواده موفق باشد و معیار موفقیت زن این است که در همسرداری و تربیت فرزند موفق باشد.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز، جامعه ما به مسیر رها کردن این وظیفه می‌رود، پدر و مادرهایی که خودشان را پدر و مادر می‌دانند اما رسالت خودشان را تربیت فرزند صالح نمی‌دانند.
این دانش‌پژوه فلسفه و کلام در ادامه صحبت‌های خود خطاب به والدین گفت: پدران و مادران عزیز، اگر فرزند شما در محیط خانواده محبت‌های لازم را دریافت نکند، در جامعه آسیب‌های زیادی خواهد دید و افراد سودجو از این شرایط و حالت شما سوءاستفاده خواهند کرد.
حجت‌الاسلام احمدوند با تأکید بر اینکه رسالت پدر و مادر این است که علاوه بر اینکه خودشان در مسیری قدم می‌گذارند که آن مسیر، مسیر الله است، اظهار کرد: والدین باید فرزندانشان را نیز به این مسیر دعوت کنند و از همه مهتر نقش مادر است.
وی با بیان اینکه زمانی که مادر نسبت به نقش و جایگاه خودش بی‌توجه باشد، جامعه نمی‌تواند از او کارایی لازم را انتظار داشته باشد، گفت: بایستی حتماً به این مسیر توجه داشته باشیم.
این کارشناس مسائل مذهبی در ادامه گفتگو با تصریح بر اینکه کمالی که اسلام برای زنان تعریف می‌کند، در مسیر ظرفیت و وسعت هر موجودی است، اضافه گرد: نگاه جهان غرب به زن یک نگاه ابزاری است به‌نوعی که حتی یک زن اگر شب نخوابی بکشد و کارهای سنگین شغلی‌اش را پیش ببرد، اما در جهت منافع ما باشد، زنی موفق است اما آیا دید جهان اسلام این است و زنان را موجودی در مسیر خدمت به خودش می‌بینید؟ خیر. رشد در مسیری که موجودات برای آن خلق‌شده‌اند و رشد در مسیری که به حد اندازه و ظرفیت باشد در اسلام مطرح است.
حجت‌الاسلام احمدوند در ادامه به بیان این موضوع پرداخت که به‌راستی برای زنان جامعه‌مان چه برنامه‌هایی داشته‌ایم که به این سمت حرکت کنند؟ و در این خصوص گفت: گمنام‌ترین افراد جامعه ما، مادران موفق جامعه ما هستند! هیچ زحمتی نکشیده‌ایم برای این‌که بتوانیم مادران موفق را به جامعه‌مان و نسل‌های بعدی معرفی کنیم.
وی در این زمینه به یکی از مادران شهید در استان همدان اشاره کرد و افزود: مادر شهیدان بهادربیگی یکی از مادرانی است که فرزندانش در راه اسلام و انقلاب به شهادت رسیده‌اند.
ما نتوانسته‌ایم مادر بودن را درست معرفی کنیم
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه همواره مطرح می‌کنیم که شهید داده‌ایم، اما چه قدر توانسته‌ایم تأثیر این مقام والا را از مقام مادرانشان مطرح کنیم؟ تصریح کرد: مادر این شهدای بزرگ قطعاً یک خاصیت و ویژگی داشته‌اند که در این مسیر اثرگذار و اثربخش بوده‌اند، مادری که بتواند وقت خودش و عمر با ارزش خودش را در مسیری صرف کند که فرزندی را تربیت کند که موردتوجه و خواسته خداوند متعال است، یک مادر موفق است.
حجت‌الاسلام احمدوند با بیان اینکه متأسفانه این روزها زنانی را می‌بینیم که حاضرند هر نقشی را قبول کنند، به‌جز مادر شدن و مادر بودن، اضافه کرد: نوبت به مادر بودن که می‌رسد، از آن فراری و گریزان هستند، چرا؟ چون ما نتوانسته‌ایم مادر بودن را درست به آن‌ها معرفی کنیم.
وی با بیان این‌که در این زمینه خلأ بزرگی که داریم، این است که ما نگاهمان یک نگاه عمومی به خانم‌ها است و نگاهی تخصصی به خانم‌ها نداریم، اظهار کرد: این در حالی است که قرآن کریم به‌عنوان یک معلم و الگو به زنان نگاه می‌کند.
این دانش‌پژوه فلسفه و کلام ادامه داد: اگر به‌دنبال این هستیم که شرایط ظهور را برای امام زمان (عج) فراهم کنیم، چاره این است که در مسیر تأمین نیروی انسانی موردنیاز حضرت قدم برداریم و این تأمین نیروی انسانی تنها از مسیر خانم‌ها برخواهد آمد؛ این‌که مادران ما بتوانند به‌درستی نقش‌های خودشان را ایفا کنند و به وظایف خودشان عمل کنند.
حجت‌الاسلام احمدوند در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه در مسیر سبک زندگی اسلامی، اسلام به‌عنوان یک دین و یک برنامه هدایت خودش یک بسته کامل است به‌ویژه اینکه دین مبین اسلام به‌عنوان یک دین خاتم و کمال‌یافته با فرهنگ ایرانی که از پیشینه عمیقی برخوردار است، برخورد کرده است، اظهار کرد: ازاین‌جهت که اسلام به‌عنوان بالاترین دین و فرهنگ ایرانی به‌عنوان بالاترین فرهنگ شناخته می‌شود، بدین‌سان فرهنگ ایرانی- اسلامی بهترین فرهنگی است که در مسیر ارزش‌ها می‌توان از آن نام برد و با تکیه بر اصالت‌های دینی و ملیتی‌مان می‌توانیم دانشگاه‌هایی را طراحی کنیم که در آن‌ها زنان به رشد برسند.
با این تفاسیر، به‌راستی برای نگرش‌های منفی نسبت به مادر شدن و فرزندآوری چه باید کرد؟ آیا زمان آن نرسیده تا مسئولین کشوری به‌ویژه در استانی همچون همدان قدم در وادی دیگری بگذارند و به علم پژوهشگران اجتماعی، روان‌شناسی، مشاوره، کارشناسان مسائل دینی و اساتید مربوطه ایمان بیاورند و آن‌ها را در این مسیر وارد کار کنند؟ آیا قرار نیست که سیستم‌های تربیتی ما قدمی در مسیر مهارت‌های زندگی بردارد و به دختران و پسران این سرزمین، بایدها و نبایدهای درست را بیاموزد و فکری برای گروه‌های مرجع و همتی برای الگوسازی مناسب برای آن‌ها بردارد؟ همه این سؤال‌ها را به‌عنوان یک مادر در روز و هفته مادر در این نوشتار آوردم تا یادمان بیاید که به‌راستی، دختران این مرز و بوم نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در مسیری که همانا کمال را رقم می‌زند قدم بردارند و احساس نکنند که رسیدن به آینده‌ای آغشته به زرق‌وبرق و تجملات و زیبایی‌های جسمی بسیار زیباتر و والاتر است از این‌که در مسیر کمال و سعادت قدم بردارند و دستان فرزندشان را نیز در این مسیر محکم بفشارند…
هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.