stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 234907
  • 16 بهمن 1399 - 11:50
2
دست به دست هم برای رونق کتابخوانی

کتاب یعنی ارتقای سلامت و بهداشت روان جامعه/ کتابخوانی و ارتقای توانایی جامعه برای مقابله با چالش ها

کتاب یعنی ارتقای سلامت و بهداشت روان جامعه/ کتابخوانی و ارتقای توانایی جامعه برای مقابله با چالش ها
از آنجا که میزان مطالعه تاثیر مستقیمی بر روند و کیفیت زندگی افراد و جامعه دارد، این امر همواره مورد توجه جامعه شناسان و دولتمردان کشورهای مختلف قرار می گیرد. با ترویج کتابخوانی و افزایش سطح اطلاعات و دانش تک تک آحاد جامعه می توان تاثیر به سزایی در شکل گیری باورها و اعتقادات منطقی و رو به تکامل افراد داشت که در نهایت سود آن عاید هریک از اعضای جامعه و خود ما خواهد شد.
قلم | qalamna.ir :
از آنجا که میزان مطالعه تاثیر مستقیمی بر روند و کیفیت زندگی افراد و جامعه دارد، این امر همواره مورد توجه جامعه شناسان و دولتمردان کشورهای مختلف قرار می گیرد. با انجام مقایسه میان فهرست کشورهایی با میزان جرم بیشتر(برگرفته از آمار مجله گاردین) و جوامعی با سران مطالعه بالاترنتایج جالبی به دست می آید. در کشورهایی که نرخ سرانه مطالعه بالا است میزان جرم و جنایت، رفتارهای ناهنجار و ضد اجتماعی در مقایسه با کشورهایی که مطالعه ی کمتری دارند تا حد چشمگیری پایین تر است.
 
ترویج کتابخوانی چه سودی می تواند برای ما داشته باشد؟!

انسان همواره موجودی اجتماعی است و محکوم به زندگی کردن در اجتماع است. بنابراین تاثیر متقابل فرد و جامعه هرگز قابل انکار و یا نادیده گرفتن نیست. به عبارت ساده تر به گروه‌ های انسانی که از نظر سرزمین، حاکمیت و انتظارات فرهنگی با هم مشترک هستند و همچنین همواره دارای تعامل انسانی پایدار با یکدیگر هستند جامعه گفته می شود. در هر جامعه ای تعدادی از باورها و اعتقادات جمعی فارغ از منطقی یا غیرمنطقی بودن آنها وجود دارند که ارزش ها و هنجارهای اجتماعی آن جامعه را می سازند. بنابراین با ترویج کتابخوانی و افزایش سطح اطلاعات و دانش تک تک آحاد جامعه می توان تاثیر به سزایی در شکل گیری باورها و اعتقادات منطقی و رو به تکامل افراد داشت که در نهایت سود آن عاید هریک از اعضای جامعه و خود ما خواهد شد. این امر در حالی رخ می دهد که مطالعه ی کتاب می تواند فواید بیشمار دیگری برای شخص و جامعه ای که در آن در حال زیستن است داشته باشد.

 
تعدادی از مهمترین این فواید به شرح زیر است:

افزایش امید به زندگی در جامعه
بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه ییل آمریکا ،بر اساس داده های استخراج شده طی ۱۲ سال مطالعه در انجمن سلامت دانشگاه میشیگان، انجام شده است افرادی که عادت به کتاب خواندن منظم داشتند بدون در نظر گرفتن عواملی همچون؛ جنسیت، ثروت، تحصیلات و یا سلامتی دو سال بیشتر از سایر افرادی که اهل کتاب خواندن نبوده اند عمر می کنند. بنابراین کشورهایی که دارای سرانه ی مطالعه ی بیشتری هستند از طول عمر و میزان امید به زندگی بیشتری برخوردار خواهند شد.

افزایش همدلی در اعضای جامعه
کتاب خواندن به صورت عمیق و منظم موجب افزایش همدلی و هوش هیجانی و استعداد افراد می شود. به این معنی که افراد در مقابل یکدیگر و اجتماع احساس مسئولیت بیشتری دارند و در شرایط مختلف درک متقابل بهتری از یکدیگر خواهند داشت. خواندن کتاب موجب تحرک ذهنی افراد در هر رده سنی خواهد شد. تحرک ذهنی می تواند به پیشرفت ذهن و افزایش خلاقیت در جامعه کمک شایان کند. به علاوه این امر مانع بروز بیماری هایی همچون آلزایمر و زوال عقل در فرد و به دنبال آن در جامعه می شود. چرا که فعال نگه داشتن مغز مانع از دست دادن قدرت آن و ضعیف شدن آن در طول زمان می شود.

ارتقای سلامت و بهداشت روان جامعه
یکی از نیاز های اساسی یک جامعه سلامت بهداشت و روان آحاد جامعه است. چرا که ۸۰ درصد از بیماری های ما ریشه در سلامت و روان دارد. یکی از عواملی که به شدت سلامت روان جامعه های امروزی را تهدید می کند وجود استرس در اغلب زندگی های مدرنیته است. بنابراین کنترل آن به شکل صحیح و مدیریت شده می تواند تاثیر زیادی بر سلامت و بهداشت روان جامعه داشته باشد.
مهم نیست که شما در کار، روابط شخصی یا مسائل بیشمار دیگری که در زندگی روزمره با آنها روبرو هستید چقدر موفق هستید. استرس همواره از امور جدای ناپذیر زندگی های امروزه محسوب می شود. یکی از راه های مقابله با این امر خواندن کتاب های مفید و جذاب است که البته انتخاب طیف آن با توجه به سلایق و علایق اشخاص متفاوت است. به هر حال هنگامی که غرق در خواندن یک داستان عالی می شوید، از همه ی استرس های کوچک و یا بزرگ زندگی خود دور می شوید. به عبارتی هنگامی که مشغول خواندن یک رمان خوب هستید کتاب این توانایی را دارد تا شما را به حوزه های دیگری از زندگی روزمره و تکراری منتقل کند و به شما امکان رها شدن از مشکلات و اضطراب های هرچند کوچک را می دهد. این امر تنها منحصر به خواندن یک رمان خوب نیست. در حالی که مشغول خواندن یک مقاله جذاب هستید. این مقاله نیز می تواند موجب حواس پرتی شما شود و شما را در لحظه فعلی نگه دارد و باعث شود تنش ها و دلمشغولی های شما تخلیه شود.

ارتقای توانایی جامعه برای مقابله با چالش ها
هر آنچه می خوانید ذهن شما را با انبوهی از اطلاعات پر می کند و هرگز نمی دانید چه زمانی اطلاعاتی که کسب کرده اید مفید خواهد بود تا اینکه در شرایطی قرار می گیرید که تنها دانش اندوخته ی شما به یاری شما می شتابد. افراد کتابخوان به این مهم واقف هستند که هرچه دانش بیشتری داشته باشند برای مقابله با هر چالشی آمادگی بهتری دارند. همچنین همواره از راهکارهای مناسب تر و اطلاعات بیشتری برای مقابله با آن برخوردار خواهند شد. بنابراین جامعه ای که در آن کتاب خواندن و کسب اطلاعات به روز نهادینه شده باشد بهتر و ساده تر می توانند با انواع مشکلات و چالش ها مقابله کنند و در صورت لزوم بهترین راهکار را برای رفع و رجوع آن اتخاذ کنند. این امر در حالی رخ می دهد که افراد و یا جامعه ای که از دانش کافی برخوردار نیستند تنها راه مقابله با چالش ها را خشونت و یا انزوا می دانند.

کسب گنجینه ای زوال ناپذیر
افراد کتابخوان علاوه بر خلق لحظات آرامش بخش برای خود معمولا گنجینه ایی را کسب می کنند که هرگز از بین نخواهد رفت به عبارت دیگر اگرچه ممکن است هر چیز دیگری مثل: شغل، دارایی، پول و حتی سلامتی خود را از دست بدهید اما هیچ چیزی نمی توان دانش شما و یا دانش یک آحاد یک جامعه را سلب کند.

کسب توانایی در تعاملات
هرچه بیشتر بخوانید، با مفاهیم و کلمات بیشتری آشنا خواهید شد این کلمات به صورت ناخودآگاه به زبان و واژگان روزمره مورد استفاده ی شما راه می یابند. همین امر موجب ارتقای توانایی شما در صحبت کردن خواهد شد. فن بیان و خوش صحبت بودن در هر حرفه بسیار کمک می کند و دانستن اینکه می توانید با اعتماد به نفس با افراد بالاتر از خود صحبت کنید می تواند عزت نفس شما را تقویت کند. این حتی می تواند به ارتقای شغلی شما نیز کمک کند. تجربه ثابت کرده است که افرادی که در موضوعات مختلف آگاهی دارند و اهل مطالعه هستند به طور معمول خوش صحبت بوده و تمایل بیشتری در انجام کارهای مشارکتی دارند. همین امور موجب پیشرفت آنها در زندگی شخصی و اجتماعی می شود. این مهم در ابعاد بزرگتر یعنی در جامعه و روابط میان ملل مختلف صادق است.
 

 
هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.