stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 23400
  • 19 دی 1394 - 12:03
1

آخرین کویتی زندان گوانتانامو آزاد شد

آمریکا یک تبعه کویتی را که به اتهام وابستگی به القاعده درگوانتانامو زندانی بود آزاد کرد. هنوز ۱۰۴ نفر دیگر در این زندان بسر می برند.

قلم | qalamna.ir :
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روزجمعه دربیانیه ای اعلام کرد، «فایز محمد احمد الکندری» شهروند کویتی را که از ۱۳ سال پیش در این پایگاه زندانی بوده، تحویل دولت کویت داده است.
 
آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، پنتاگون افزود : ادامه بازداشت این زندانی «برای مقابله با خطراتِ تهدید کنندۀ امنیت آمریکا» دیگر ضروری نیست.
 
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که الکندری احتمالا به عنوان مشاور مذهبی «اسامه بن لادن» بنیانگذار و رهبر القاعده عمل می کرده است.
 
«اریک لویس» وکیل وی گفت: الکندری روزجمعه به کویت منتقل شد وپس ازانجام آزمایش پزشکی، یک دوره بازپروری را برای ورود مجدد به جامعه، خواهد گذراند.
 
وی افزود: الکندری آخرین فرد ازگروه ۱۲نفره اتباع کویت است که دراردوگاه گوانتانامو زندانی بودند.
اوباما رئیس جمهوری آمریکا درجریان دوراول کارزارانتخاباتی خود درسال ۲۰۰۸ میلادی و همچنین درسال ۲۰۰۹میلادی پس ازبه قدرت رسیدن، وعده بسته شدن زندان گوانتانامو را داد که تاکنون به آن عمل نکرده است.
 
بازداشتگاه گوانتانامو درخلیج گوانتانامو درجنوب شرقی کشورکوبا واقع است که به موجب پیمانی در اختیار نظامیان آمریکا قرار دارد.
 
درپی واقعه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دولت آمریکا بازداشتگاهی را دراین پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که درارتباط با اقدامات تروریستی درنقاط مختلف جهان بازداشت می شوند، در این محل زندانی کند.
 
به دلیل این که آمریکا این افراد را ‘نظامی دشمن’ نمی داند، آنان ازحقوق اسیران جنگی برخوردار نبوده وازآنجا که نه تابعیت آمریکایی دارند ونه درخاک آمریکا دستگیر یا زندانی شده اند، درحوزه قضایی آمریکا قرار ندارند ومشمول حقوق بازداشت شدگان درقوانین آن کشور، مانند ایراد رسمی اتهام، دسترسی به وکیل مدافع درمراحل بازجویی وحق محاکمه سریع و عادلانه نشده اند.
 
ادامه این روند ازسوی واشنگتن با اعتراضات داخلی وجامعه بین الملل روبرو مواجه شده است.
 
منبع:
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.