stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 23392
  • 19 دی 1394 - 11:52
4

«خودجوش‌ها» محاکمه می‌شوند؟

«خودجوش‌ها» محاکمه می‌شوند؟

باید بررسی شود، افرادی که این کار را می‌کنند، چه کسانی هستند؛ وابسته هستند یا از روی نادانی این کار را کرده‌اند/ قوه قضائیه باید افراد دستگیرشده را با سرعت محاکمه و آمران این اقدام را شناسایی کند و مورد پیگرد قضائی قرار دهد/ امیدواریم قوه قضائیه سریع‌تر به این جریان رسیدگی کند

قلم | qalamna.ir :
چند روز از حمله به سفارت عربستان در تهران می‌گذرد. همچنان بازتاب‌های این رخداد ادامه دارد. یکی، دو کشور عربی اقدام به قطع رابطه دیپلماتیک با تهران کرده و برخی دیگر نیز این اقدام را محکوم کردند.
در ایران اما مهم‌ترین و قاطع‌ترین واکنش متعلق به رئیس‌جمهوری بود. حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت: «باید بررسی شود، افرادی که این کار را می‌کنند، چه کسانی هستند؛ وابسته هستند یا از روی نادانی این کار را کرده‌اند». رئیس‌جمهور در ادامه از نامه به رئیس قوه قضائیه برای برخورد سریع با مهاجمان خبر داد و گفت: «قوه قضائیه باید افراد دستگیرشده را با سرعت محاکمه و آمران این اقدام را شناسایی کند و مورد پیگرد قضائی قرار دهد».
 
قلم، موضع دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هم تقریبا محکومیت این اتفاق بود. البته روز پنجشنبه احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، موضعی متفاوت نسبت به سایرین داشت که یک روز بعد آن را کمی تعدیل کرد. علم‌الهدی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت شیخ نمر که در مهدیه مشهد برگزار شد، گفته بود: «اکنون که مردم در برابر این عمل عربستان (اعدام شیخ نمر) واکنش نشان داده‌اند آنان را تندرو، قانون‌شکن و افراطی می‌دانند و محکوم می‌کنند؟ از این مملکت می‌روند؟ بروند به جهنم. جامعه انقلابی ما چه نیازی به شما دارد؟ جز وزر و وبال و نکبت برای اسلام چیز دیگری نیستید».
 
البته امام‌جمعه مشهد روز گذشته با تعدیل سخنان خود گفت: «این ملت و حزب‌الله رهبر دارد؛ رهبری فرمود من یک انقلابی‌ام؛ من یک دیپلمات نیستم؛ پس نمی‌شود مسائل را فقط در حوزه دیپلماسی حل کرد. وقتی رهبری می‌گوید دیپلمات نیستم، مسئولان هم باید در حوزه انقلابی پاسخ‌گو باشند. آیا پرتاب چهار تکه سنگ به شیشه سفارت‌زدن مهم است یا اینکه چهار بچه معصوم را جلوی چشم پدر و مادر جدا کنند و در گیت امنیتی دولتی به آنها تجاوز کنند. چرا سیاست‌مداران ما در مقابل این حرکت دولت ناپاک و نجس سعودی برخورد نکردند. البته مردم نباید به دشمن میدان بدهند و اصولا در جمهوری اسلامی حمله به سفارتخانه و خانه‌ای که در سایه امنیت نظام تشکیل‌ شده برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است».
 
آیت‌الله حسینی‌بوشهری، خطیب نمازجمعه موقت قم نیز با اشاره به جریان آتش سوزی سفارت عربستان، این اقدام را از نیروهای انقلابی به دور دانست و گفت: «امیدواریم قوه قضائیه سریع‌تر به این جریان رسیدگی کند».
 
همچنین سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری نمازجمعه، تعرض افرادی معدود به سفارت سعودی را محکوم کرد.
 
 
 
حمله به سفارت انگلیس جرم و خیانت بود
همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، دادستان کل کشور، در حاشیه اختتامیه دوره آموزشی کوثر ٩۴ مخصوص پلیس پیشگیری در جمع خبرنگاران گفت: «باید قاصران و مقصران این حادثه هرچه‌سریع‌تر شناسایی شوند و حتما با آنها برخورد شود».
 
خطیب نماز جمعه این هفته تهران نیز با تأکید بر اینکه هجوم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد به‌شدت محکوم است،‌ گفت: «رهبری در حمله به سفارت انگلیس فرمودند این حمله هم جرم و هم خیانت است و معلوم است که در حمله به سفارت عربستان در ایران نفوذ‌ی‌ها نقش داشته‌اند».
 
آیت‌الله امامی‌کاشانی با بیان اینکه در حمله به سفارت عربستان در ایران افراد نادان نیز حضور داشتند، اظهار کرد: «امام‌صادق(ع) می‌فرمایند از رفاقت با احمق دوری کن که می‌خواهد به تو نفع برساند اما ضرر می‌رساند و در همین راستا در حمله به سفارت عربستان گروهی پشت صحنه را رهبری می‌کردند که از خود دشمنان بودند و با این کار می‌خواستند توپ را به زمین ما بیندازند و دستشان را بالا بگیرند و قطع مراوده کنند اما از افراد احمق نیز استفاده کردند».
 
در مجموع آنچه از فردای حمله به سفارت عربستان در تهران رخ داده است، محکومیت قطعی این رخداد توسط مسئولان ایران است؛ محکومیتی که چاشنی آن تقاضای برخورد با عاملان و آمران این اتفاق بوده است. به نظر می‌رسد مقامات ایران قصد مماشات با این رخداد تکراری را ندارند. چراکه حدود چهارسال پیش اتفاقی مشابه درباره سفارت انگلیس در تهران رخ داده بود. اما تفاوت آن ماجرا با امروز در این بود که در آن مقطع هیچ اجماعی بر سر محکومیت حمله به سفارت انگلیس وجود نداشت.
 
هیچ فردی محاکمه و مجازات نشد؛ برخی از مسئولان هم از آن رخداد حمایت کرده بودند که البته دیری نپایید که خودشان هم مورد حمله قرار گرفتند. اکنون بازخوانی حمله به سفارت انگلیس می‌تواند نقشه راه برخورد با مورد سفارت عربستان باشد.
 
 
 
حمله به سفارت انگلیس در تهران
سه‌شنبه هشتم آذر سال ١٣٩٠ عده‌ای به سفارت انگلیس در ایران حمله می‌کنند. آنان پس از واردآوردن صدماتی به ساختمان و وسایل آن توسط پلیس متفرق شده و بلافاصله با وجود ابراز تأسف وزیر امور خارجه وقت ایران، «علی‌اکبر صالحی» که از طریق تماس تلفنی از وزیر امور خارجه انگلیس عذرخواهی می‌کند، همه دیپلمات‌های انگلیسی از ایران خارج می‌شوند و مقرر می‌شود دیپلمات‌های ایرانی نیز از لندن به تهران بازگردند؛ اتفاقی کم‌سابقه در روابط دیپلماتیک میان دو کشور. در آن مقطع گمانه‌های بسیاری درباره علل حمله به سفارت انگلیس در تهران مطرح شد. از عواطف پاک دانشجویان بسیجی! تا کمک به تشدید تحریم‌ها علیه ایران.
 
 
 
اولین جرقه؛ تحریم بانک مرکزی ایران
٣٠ آبان ١٣٩٠، جورج آزبورن، وزیر وقت امور دارایی بریتانیا، اعلام کرد که کشورش تحریم بانک مرکزی ایران را به دلیل کمک این مجموعه به فعالیت‌های هسته‌ای کشور ایران، از امروز آغاز کرده است. پس از انتشار این خبر، یک مقام رسمی دولت انگلیس اعلام کرد که کشورش برای تشدید تحریم معاملات بانکی ایران با کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا نیز وارد مذاکره شده و از آنها خواسته است تا بانک مرکزی ایران و نیز معاملات بانکی این کشور را تحریم کنند. خبری که خیلی سریع، پاسخش از طرف دو دولت ذکرشده آمد و آمریکا و کانادا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کردند.
 
این اتفاقات در ایران سروصدای بسیاری برپا کرد تا آنجا که یکشنبه ششم آذر ٩٠ مجلس ایران، طرح کاهش سطح روابط ایران با انگلیس به سطح کاردار را تصویب کرد و قرار بر آن شد پس از تصویب شورای نگهبان، سفیر انگلیس از ایران برود و کاردار این دولت روابط دیپلماتیک را دنبال کند. فردای آن روز این طرح به تصویب شورای نگهبان رسید و رفت تا برای اجرا در دستان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت وقت، قرار بگیرد که ناگهان عده‌ای با نام دانشجویان بسیجی با حمله‌ای غافلگیرکننده، سفارت انگلیس را به تسخیر خود درآوردند. این اتفاق باعث شد دولت بریتانیا فردای آن روز، دیپلمات‌های خود را از خاک ایران خارج کند و بنا به گفته برخی از صاحب‌نظران، پیش از آنکه ایران سفیر انگلیس را از ایران اخراج کند، این اتفاق باعث شد خود دولت انگلیس و با حمایت برخی از کشورها، دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کند.
 
 
 
تصمیم تحصن پیش از تحریم بانک
بااین‌حال و با آنکه بسیاری از افراد، علت حمله به سفارت انگلیس در ایران را تحریم بانک مرکزی ایران می‌دانند، در همان مقطع برخی اخبار حکایت از رویداد دیگری داشت. در آن مقطع، اخباری مبنی بر برنامه‌ریزی برای اشغال سفارت انگلیس از چند روز پیش‌تر و توسط یک تشکل دانشجویی چند دانشگاه به گوش می‌رسید. از داخل سفارت انگلیس پس از اشغال هم خبر می‌رسید برخی از افراد به سمت مدارک، اسناد و سایر اموال سفارت رفتند و برخی از آنها را با خود به بیرون از سفارت بردند. برخی دیگر نیز با سنگ و چوب، خسارت‌هایی را به ساختمان سفارت وارد کردند. این اتفاق خیلی سریع و توسط رسانه‌های گوناگون، پوشش خبری پیدا کرد.
 
 
 
تبعات حمله به سفارت برای ایران
هنوز ١٠ ساعت از اشغال سفارت انگلیس در تهران نگذشته بود که واکنش‌های جهانی آغاز شد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، اعلام کرد تهران در قبال این حمله، خسارت سنگینی را خواهد پرداخت و حمله به سفارت را رسوایی بزرگ خواند. شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای غربی و روسیه این حمله را محکوم کردند؛ نیکلاس سارکوزی، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، این اتفاق را مفتضح خوانده، خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شد و هیلاری کلینتون، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، هم این اتفاق را بی‌حرمتی به جامعه جهانی خواند. پس از دیپلمات‌ها، عده‌ای از دانشجویان ایرانی در انگلیس نیز اخراج شدند و دولت انگلیس با اعلام حمایت از تحریم نفت ایران، شمشیر پنهان خود را مقابل این کشور به صورت رسمی از رو بست، اقداماتی که به گفته بسیاری از کارشناسان قابل‌پیش‌بینی بود.
 
علی‌اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه ایران، در همان مقطع گفته بود: «وقتی می‌آیید سفارت انگلیس را می‌گیرید، نباید انتظار داشته باشید که کشورهای اروپایی برای شما نقل و نبات پخش کنند». البته صالحی تصور نمی‌کرد چند سال بعد شبیه همان اتفاق اما برای یک سفارتخانه دیگر در تهران رخ دهد. او ١٧ شهریور ٩٢ در گفت‌وگو با «» گفته بود: «تصور کنید بحث سفارت انگلیس درحال‌حاضر رخ دهد، شرایط چگونه خواهد بود؟ آن زمان، دو هفته برخی رسانه‌ها مرا عامل دیگران مطرح می‌کردند. اما آیا شرایط امروز این‌گونه است؟»
 
 
 
نمی‌دانم هزینه یک کیلو بود یا ٢ کیلو!
حمید رسایی از جمله کسانی بود که در ماجرای حمله به سفارت انگلیس از ابتدا مقابل سفارت حضور داشت. او در سخنرانی در جمع تجمع‌کنندگان مقابل سفارت گفته بود: «اگر انگلیسی‌ها بخواهند بیش از این زبان‌درازی و در امور داخلی کشور ما دخالت کنند، مسئولان جمهوری اسلامی واقعا نمی‌توانند جلوی خشم انقلابی ملت را که ۳۲ سال است آمریکایی‌ها در آن می‌سوزند، بگیرند».
 
رسایی پس از آن ماجرا در گفت‌وگو با «شرق» گفت دانشجویان از رفتار روباه پیر عصبانی بودند و نتوانستند احساسات خود را کنترل کنند. او از اتفاقات سفارت انگلیس رفع مسئولیت کرد و درباره هزینه‌هایی که آن واقعه بر کشور تحمیل کرد، گفت: «من نمی‌توانم این هزینه را بررسی کنم ببینیم یک کیلو بود یا دو کیلو!».
 
 
 
انتقاد احمدی‌نژادی‌ها
در مرداد ٩١ و تقبیح حمله به سفارت انگلیس، رسانه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس وقت دولت، حملات بی‌سابقه‌ای به برخی تندروهای داخلی آغاز کردند. آن زمان «شبکه ایران» که از رسانه‌های نزدیک به دولت دهم بود، در مطلبی به بازخوانی حمله به سفارت انگلیس پرداخت و نوشت: «وقتی کسینجر جهان اسلام حواسش نیست!
 
نگاهی به سخنان حسن عباسی، رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال و تحلیلگر برجسته علوم استراتژیک، بسیار جالب و حامل نتایج مهمی است. او با اشاره به نحوه برخورد دانشجویان با انگلیس، درباره ارزیابی‌اش از این حرکت انقلابی گفت: بالارفتن از دیوار سفارت بر اساس رأی مجلس ممکن است به‌نوعی احساسی تلقی شود، اما به‌شدت ضروری بود! عباسی در ادامه با مقایسه این اتفاق با فتح لانه جاسوسی آمریکا، افزود: تصرف سفارت انگلیس شباهت‌های بسیاری با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا دارد و دست‌کمی از آن حادثه عظیم نداشت و هدف هر دو بر سر زدودن کسانی بود که وجهه امپریالیستی داشتند و باید با آنها برخورد می‌شد!
 
روشن است وقتی یک استراتژیست، آن هم در تراز حسن عباسی، در زمین انگلیس بازی می‌کند، چندان حرجی به دانشجویان نیست!» شبکه ایران در ادامه حمید رسایی را جناب عمار خطاب کرده و او را به بصیرت فرا خواند و نوشت: «حمید رسایی، عضو ارشد جبهه پایداری، تنها نماینده مجلسی بود که برای حمایت از اقدام دانشجویان در زمین آنان حاضر شد! نماینده مردم تهران ضمن تأیید اقدام دانشجویان، از آنها به عنوان نماد اعتراض ملت یاد کرد. رسایی ثابت کرد حتی عمار‌هایی که در فتنه ٨٨ کارنامه قابل‌قبولی ارائه دادند هم می‌توانند در زمین انگلیس ایفای نقش کنند».
 
شبکه ایران در ادامه می‌افزاید: «تنها با یک ترفند روباه پیر، از استراتژیست و عمار و نماینده مجلس تا دانشجوی گفتمانی و انقلابی و سایت نهاد خاص در زمین طراحی‌شده استعمار بازی کردند. نگاهی به طیف گسترده و متفاوت کسانی که در این آشفته‌بازار با وجود عرق انقلابی، آب به آسیاب ضد انقلاب ریخته‌‌اند، نشان می‌دهد طراحی‌های دشمنان انقلاب بسیار پیچیده است و در ترازی فراتر از تصور بسیاری از هواداران انقلاب اسلامی، جریان دارد. در این میانه، قصد این نیست کسی به داشتن مأموریت از انگلیس متهم شود؛ نه دانشجویان عزیزی که احساسات پاکشان علیه روباه پیر غلیان کرده بود، نه گردانندگان سایت‌هایی که بر طبل بی‌خردی کوبیدند و نه حتی آمرانی که با صدور بیانیه، انجام مصاحبه و حضور میدانی، با تهییج احساسات پاک دانشجویان عدالت‌طلب و ضدامپریالیست، قصدشان گرفتن ماهی از آب گل‌آلود و ضربه به دولت احمدی‌نژاد بود».
 
 
 
اگر برخورد می‌شد…
در تمام سالیان گذشته، بارها و بارها از مسئولان مختلف کشور شنیده‌ شده که اگر با فلان فرد و فلان گروه و فلان اتفاق برخورد می‌شد، دیگر شاهد چنین اتفاقی نبودیم. یکی از این رخدادها، حمله به سفارت انگلیس بود. واقعه‌ای که در آن هیچ فردی محاکمه نشد. امروز اجماع کاملی بر محکومیت حمله به سفارت عربستان وجود دارد. شاید اگر برخورد محکم و قاطعانه‌ای با عاملان و آمران این اتفاق شود، در سال‌های آینده شنیده نشود که اگر با عاملان حمله به سفارت عربستان برخورد می‌شد… .
 
 
 
وبگاه خبری تحلیلی قلم – گزارش از روزنامه شرق
هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.