stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 23161
  • 17 دی 1394 - 11:21
4

بحران آلایندگی فولکس واگن عمیق‌تر شد

ارزش سهام فولکس واگن در بحبوحه گمانه‌زنی درباره احتمال سنگین‌تر شدن جریمه این شرکت در آمریکا که سرمایه گذاران را نگران ساخت، کاهش یافت.

قلم | qalamna.ir :

شکایت مدنی که هفته جاری از سوی وزارت دادگستری آمریکا علیه فولکس واگن تنظیم شد، ادعاهای رگولاتورهای محیط زیست این کشور درباره نصب دستگاه‌های غیرقانونی برای تقلب در تست‌های آلایندگی ۵۸۰ هزار خودروی دیزلی فروخته شده در آمریکا را مورد تایید قرار داد.

وزارت دادگستری آمریکا در این شکایت به چهار ادعا علیه فولکس واگن اشاره کرد که دو مورد آنها حداکثر جریمه ۳۷۵۰۰ دلار به ازای هر خودروی آلاینده به فروش رفته در این کشور به همراه دارند. سومین مورد حداکثر ۳۷۵۰ دلار جریمه به ازای هر خودرو و چهارمین مورد ۳۷۵۰۰ دلار جریمه به ازای هر خودرو دارد.

بعضی از تحلیلگران با محاسبه اشتباهی ۸۰ میلیارد دلار جریمه برای فولکس واگن باعث شدند سهام این شرکت در معاملات بازار فرانکفورت حداکثر شش درصد سقوط کرده و به ۱۱۷٫۷۱ یورو برسد. با این‌همه، به‌محض اینکه سرمایه گذاران به این خطا پی بردند و معلوم شد جریمه احتمالی ۴۵ میلیارد دلار است نه ۸۰ میلیارد دلار، ارزش سهام این خودروساز بهبود یافت و بالاتر رفت.

کارشناسان آشنا به چنین شکایاتی در آمریکا تاکید دارند که جریمه نهایی فولکس واگن احتمالا کمتر از این رقم خواهد بود.

وزارت دادگستری آمریکا جریمه مشخصی برای تخلفات فولکس واگن مشخص نکرده اما از قاضی خواسته است برای تخلفات صورت گرفته جریمه صادر کند.

شبح تهدیدآمیز چنین جریمه سنگینی ممکن است تاکتیکی از سوی مقامات آمریکایی باشد تا فولکس واگن را وادار کنند خودروهای آلاینده را اصلاح کرده و این قضیه را حل و فصل کند.

حتی اگر این پرونده در مرحله دادگاهی پیشرفت کند، قاضی مجموعه عواملی را برای تعیین جریمه در نظر خواهد گرفت با این‌همه تصمیم نهایی به همکاری بیشتر فولکس واگن در مذاکرات با رگولاتورهای محیط زیست آمریکا بستگی دارد.

فولکس واگن راه‌حل مشکل خودروهای آلاینده در اروپا را ارایه کرده که شامل تعمیر جزئی سخت‌افزار و به‌روزرسانی نرم‌افزار است و سال گذشته مورد موافقت مقامات آلمانی قرار گرفت اما این شرکت مهلت پایان سال برای فراهم کردن اطلاعات کامل درباره خودروهای آلاینده را از دست داد و چند روز مانده به پایان سال با ارسال نامه‌ای از کمیسیون اروپا، درخواست مهلت بیشتر کرد.

در آمریکا مهندسان فولکس واگن و خودروساز لوکس آئودی با رگولاتورهای محیط زیست به دفعات دیدار کرده اند اما درباره راه حل اصلاح خودروهای آلاینده در این کشور به توافق نرسیده اند.

رگولاتورها، قانونگذاران و مدافعان حقوق مصرف کننده آمریکا صریحا از فولکس واگن برای جبران خسارت مصرف کنندگان درخواست کرده اند در حالی‌که در اروپا مسئله اصلی مورد توجه، تعمیر خودروها برای رعایت استانداردهای آلایندگی بوده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بعضی از تحلیلگران بر این باورند اگر فولکس واگن خودروهای آلاینده در اروپا را بازخرید کند، هزینه کمتری متحمل خواهد شد که ممکن است به شش میلیارد دلار برسد و بسیار کمتر از جریمه‌ای خواهد بود که این شرکت با آن روبه‌روست.

فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، در سپتامبر سال ۲۰۱۵ اقرار کرد در بیش از ۱۱ میلیون خودرو دیزلی در سراسر جهان از جمله بعضی از مدل‌های دیزلی به فروش رفته در آمریکا، نرم‌افزاری را نصب کرده که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان می‌دهد. این نرم‌افزار در زمان انجام تست، کنترل‌های آلایندگی را فعال و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال می‌کند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد. انتشار این خبر مارتین وینترکورن، مدیرعامل این شرکت را ناچار به استعفا کرد و میلیاردها یورو از ارزش سهام این خودروساز کاست.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.